Az idei Berlini Filmfesztivál egyik párhuzamos szekciójában, a Kritikusok Hetén lesz Lichter Péter és Máté Bori két filmjének, a játékfilm hosszúságú The Rubnak és a 2016. október 8. című rövidfilmnek a premierje.
A Cannes-i és a Velencei Kritikusok Hete mintájára létrehozott szekciót a Német Filmkritikusok Szövetsége indította el négy évvel ezelőtt, a Berlinale párhuzamos programjaként. A vetítéssorozat célja, hogy a filmek köré vitákat, beszélgetéseket szervezve dialógust indítsanak a filmesek, kritikusok és a nézők között – a szervezők ezért csak kevés filmet válogatnak a programba, idén 7 játékfilmet és 3 rövidfilmet.
Az idei válogatásban lesz a nemzetközi premierje a The Rub című kísérleti játékfilmnek is, ami Lichter Péter második egész estés munkája. A tavaly bemutatott Fagyott május című avantgárd horrorfilm után a rendező Máté Borival közösen készített filmet William Shakespeare Hamletjéből.
A The Rub több száz kézzel festett celluloidtekercs felhasználásával készült. A filmszalagokat az alkotók különböző módszerekkel roncsolták, például föld alá ásva és több hónapig rohasztva hoztak létre absztrakt formákat. Az állami támogatás nélkül készült film főszereplő-narrátora Hajdu Szabolcs filmrendező volt, zeneszerzője pedig Horváth Ádám Márton. A The Rub létrejöttét a Magyar Nemzeti Filmalaphoz tartozó Filmarchívum is segítette kiselejtezett filmszalagokkal.
A filmet március 17-én mutatja be a budapesti Art+ Cinema, aminek az előterében kiállított festett filmszalagokat is megtekinthetik a nézők.
A Kritikusok Hetén szereplő másik magyar film, a 2016. október 8. című etűd szintén a rendezőpáros munkája. A 2016. október 8. a Népszabadság bezárásának állít emléket: a filmet a címben szereplő napon megjelent utolsó lapszám darabjaiból készítették. A rövid absztrakt alkotásnak a csehországi Jihlavában megrendezett neves dokumentumfilm fesztiválon volt a nemzetközi bemutatója.
A The Rub trailere:
The Rub - trailer (with english subtitle) from Péter Lichter on Vimeo.
2016. október 8. nyilvános linkje:
2016. október 8. / 8th October 2016 from Péter Lichter on Vimeo.