Az idei, talán minden eddiginél szélesebb filmkínálattal jelentkező Verzió Filmfesztiválon nem csak a jövő évi Oscarra esélyes dokumentumfilmeket láthatunk, de olyan képeket, benyomásokat kaphatunk Magyarországról és a világról, amiket a hírekből aligha ismerhetünk meg. A szíriai polgárháború névtelen hősei, egy kínai szeméttelep gyerekmunkása vagy külföldről hazaköltöző magyarok – tíz izgalmas filmet ajánlunk a Verzió programjából.
A Verzió Filmfesztivál november 14-én indul a Nincs hova bújnod c. megrázó film vetítésével, hogy aztán több napon keresztül mutassa be a legizgalmasabb alkotásokat a világ szinte minden tájáról, rengeteg, moziban csak most elcsíphető remekművel. A fesztivált korábban Mundruczó Kornél, Thuróczy Szabolcs vagy Al Ghaoui Hesna is személyesen ajánlotta, most mi is bemutatjuk saját ajánlatainkat a rendkívül színes programból. (A filmcímekre kattintva a vetítési időpontokat és a helyszíneket is megtalálja)
Aleppo, a végsőkig / Last Men in Aleppo
A sztori, amit a híradókból aligha ismerhetünk meg: a fehérsisakos mentőalakulat tagjai az esők, akik az ostrom alatt álló Aleppó romjai között emberéleteket mentenek. De az ő fejükben is ott motoszkál a kérdés, vajon megéri az életüket kockáztatni, vagy inkább mentsék magukat és családjukat, amíg még lehet? Lebilincselő háborús közelkép, amely akár az Oscar-jelölésig is eljuthat.
Ha az előző filmről azt írtuk, az Oscar-jelölésig is eljuthat, akkor a Szellemváros esetében már emelnünk kell a tétet, hiszen ez az alkotás számít jelenleg a díj egyik fő várományosának. A rendező, Matthew Heinemann 2015-ös nagy dobása, a számos fórumon elismert Cartel Land után még komolyabb vállalkozásba fogott, hiszen ebben a doksiban három, az ISIS akcióit kendőzetlenül dokumentáló, életét kockáztató újsáígrót követ kamerájával.
A Város Mindenkié csoportot ugyan a legtöbben különböző akcióikról ismerik, ez a film már betekintést ad a lakhatásért küzdő aktivista csoport mindennapi küzdelmeibe és problémáiba, egyúttal korunk egyre kevésbé szolidáris Magyarországáról is megrázó képet fest.
Rendhagyó werkfilm Hajdu Szabolcs Délibáb című filmjének forgatásáról, azaz az egyik szereplő felkutatásáról, rengeteg humorral és empátiával. A Délibáb egyik asszisztense Romániába utazik a Kanzoli szerepét megkapó Rúzsa Rémuszért, ám az egyszerűnek látszó feladat nem várt ellenállásba ütközik a kis közösségben, mindössze két nappal a forgatás kezdete előtt.
A Menjek/Maradjak sorozatot aligha kell bemutatni annak, akit érdekelt az elvándorlás témája, de a New York-i, londoni és hollandiai epizód után most az alkotók fordítottak a képleten, és nem külföldre költöző, hanem onnan az anyaországba visszatérő emberi történeteket követnek. Három család, három döntés és annak következményei, és az égető kérdés: lehetséges-e az újrakezdés Magyarországon?
Hosszútávfutók / The Long Distance
Egy világ, amit eddig főleg csak a sportközvetítésekből ismerhettünk, pedig a nagy futóversenyek elképesztő drámákat és sötét tikokat rejtenek. A film két Kenyából Németoszágba költöző futót követ, akik a jobb élet reményében vágnak bele a kalandba, azonban menedzserük, és a német életkörülmények miatt egy kilátástalannak tűnő spirálba kerülnek, ahol egyre több versenyt kell vállalniuk a túlélésért.
Egy rendkívül aktuális témát, a digitális, nagyrészt online térben töltött jelenünk súlyos következményeit feldolgozó film, amelyben a kínai netblokkolást megkerülő tibeti szerzeteseket vagy a Facebook bejegyzéseikért megkínzott szíriaikat is követhetünk.
A kamera mögött / Cameraperson
A mezőnyből kicsit kilógó, lírai dokumentumflim, amelynek alkotója az elmúlt évek legnagyobb port kavaró alkotásainak (Citizenfour, Farenheit 9/11, Happy Valley, The Invisible War) operatőre, Kirsten Johnson, aki saját, korbábbi felvételeiből gyúrt össze egy személyes, megható vallomást, amelyről bemutatója óta ódákat zeng a szakma és a sajtó is.
Oleg Szencov, a bebörtönzött ukrán filmrendező sztorijára még Franz Kafka is csettintett volna. Az abszurditást aligha nélkülöző per főszereplője azonban nem is annyira Szencov, hanem a félelmetesen olajozottan működő orosz államgépezet.
A dokumentumfilmek Oscarján, az amszterdami IDFA-n a a zsűrit is lenyűgöző film főszereplője a 11 éves Yi-Jie, aki egy hulladékfeldolgozóban dolgozik, de arról álmodik, hogy egy nap kitörhet a szegénységből, és iskolába járhat, ám álma szinte elérhetetlennek tűnik a társadalmi egyenlőtlenségnek megágyazó környezetben.