Több mint 20 milliárdért adtak el 40 festményt az Essl-gyűjteményből
Húsz és félmilliárd forintnak megfelelő összegért eladtak 40, főleg német és osztrák kortárs festményt a Baumax-áruházlánc alapítójának, Karlheinz Esslnek a kollekciójából egy hétfő esti londoni árverésen, hogy a bevételből biztosítsák az egyik legjelentősebb, magánkézben lévő európai kortárs műgyűjtemény hosszú távú fennmaradását.
A Christie's által szervezett aukció a várakozások alsó határán teljesített, de a megbízók elégedettek az eredménnyel, annak ellenére is, hogy az aukció fénypontjának tartott alkotás, egy monumentális Gerhard Richter-mű a minimális árat sem érte el. Az eladásra szánt 44 festményből hétfőn egyet véglegesen visszavontak, három pedig azért nem került eladásra, mert a minimumárat sem kínálták értük. Richter Netz (Háló) című 1985-ös művét is a liciten kívül, magánügylet keretében adták el végül 5,5 millió fontért (2,1 milliárd forint) a 7 milliós minimálár helyett.
Ugyanakkor a legmagasabb árat is egy Richter-mű érte el, a Wolken (Fenster) (Felhők - Ablakok), amely 6,242 millió fontért (2,4 milliárd forint) kelt el. A liciten eladott 39 kép együttes bevétele 46 861 500 fontot (18,1 milliárd forint) tett ki az aukciósház közleménye szerint, ehhez jön a liciten kívül értékesített Gerhard-kép 6 242 500 fontos eladási ára.
Jól szerepelt az aukción a német Sigmar Polke öt műve is, amelyek együttesen 6,3 milliárd forintot hoztak. A legnagyobb érdeklődést az Indianer mit Adler (Indián sólyommal) vonzotta, amelyet a várt 2 millió font helyett 5,12 millió fonton (1,98 milliárd forint) ütöttek le. A gyűjteményalapító Karlheinz Essl elégedettnek mondta magát az eredménnyel, hangoztatva, hogy nem a bevétel számszerűsége a legfontosabb, hanem az, hogy az aukcióval sikerült hosszú távra biztosítani műgyűjteményének, a klosterneuburgi Essl Múzeumnak a fennmaradását.
A bevételből visszafizetik annak a hitelnek a jelentős részét, amelyet Hans Peter Haselsteiner gyáriparos vett fel a kollekció többségi - 60 százalékos - tulajdoni hányadának 100 millió euróért történt megvásárlására. A Strabag társtulajdonosaként is ismert építőmágnás Haselsteiner azt mondta, hogy a műgyűjteményt immár megtartja, abból már csak egyes képeket fogadnak eladni. Hozzátette, hogy a kalapács alá került daraboktól is nehéz szívvel vált meg. Karlheinz Essl azért adta el Európa egyik legjelentősebbjének számító műgyűjteményét, hogy a bevételből megmentse csőd szélére került áruházláncát.
Az osztrák állam elutasította a műgyűjtő tavasszal tett ajánlatát a 7000 darabból álló kollekció megvásárlására, a kormányt még Essl azon érve sem hatotta meg, hogy 4000 munkahely kerül veszélybe a Baumaxnál, ha nem sikerül vevőt találni a festményekre. Osztrák sajtóértesülések szerint a gyűjtemény 40 százaléka az Essl család érdekeltségében maradt.
Essl és felesége Friedensreich Hundertwasser és Kurt Moldovan műveivel alapozta meg a gyűjteményt, amely mások mellett Maria Lassnig, Valie Export, Arnulf Rainer, Max Weiler, Markus Prachensky, a bécsi akcionizmus - Hermann Nitsch és Günter Brus -, valamint a legfiatalabb generáció tagjai - Elke Krystufek és Clemens Wolf - munkáival bővült és vált az egyik legjelentősebb kortárs művészeti magángyűjteménnyé.
"Az Essl-kollekció nélkül nem létezne átfogó kép az osztrák művészettörténet legutóbbi hatvan évéről" - vélte Otto Hans Ressler szakértőt, aki szerint a gyűjtemény nemzeti kulturális kincs, amelyet megbonthatatlan egésznek kell tekinteni.