A kultúra fekete hétfőjének nevezte a mai napot a Krisztus-trilógia megbontása ellen tiltakozó Munkácsy Alapítvány. A trilógia mától ugyanis már nem látható együtt a debreceni Déri Múzeumban, a kanadai Hamilton múzeum tulajdonát képező, Krisztus Pilátus előtt című festményt leemelik a falról, mert lejár a bérleti szerződése, a magyar állam pedig nem vásárolta azt meg.
Tiltakozik a Krisztus-trilógia megbontása ellen a Munkácsy Alapítvány, amely hétfői közleményében 2014. július 14-ét a kultúra fekete hétfőjének kiáltotta ki. "A Munkácsy Alapítvány mély megdöbbenéssel értesült arról, hogy a magyar festőfejedelem – Munkácsy Mihály – három legnagyszerűbb alkotása, melyet a közönség Krisztus-trilógia néven ismer, mától már nem látható együtt a debreceni Déri Múzeumban. Ma leemelik a kanadai Hamilton múzeum tulajdonát képező, Krisztus Pilátus előtt című festményt a falról, mert lejár a bérleti szerződése, s a magyar állam a sok ígérgetés dacára nem vásárolta azt meg" – írják az MTI-hez eljuttatott közleményükben.
"A Munkácsy Alapítvány 2014. július 14-ét a kultúra fekete hétfőjének kiálltja ki. Fekete hétfő, mely napon Magyarország elveszítette ikonikussá vált festményegyüttesét. Teljesen érthetetlen, hogy elbukhatott egy olyan nemzeti ügy, amely nagy támogatást élvezett a civil szervezetek, egyházak és állami vezetők körében" – írja a Munkácsy-életmű és -kultusz ápolását küldetésének valló alapítvány.
Mint fogalmaznak, nagy örömmel fogadták a Magyar Nemzeti Bank Értéktár programját, és remélték, hogy Munkácsy Krisztus-trilógiája a programnak köszönhetően együtt maradhat Magyarországon. "Érthetetlen és megdöbbentő azonban, hogy egy ilyen nagyszabású program megfelelő jogi alap nélkül indulhatott és működhetett eddig. Ráadásul a kulturális kormányzat azt állítja, hogy a Krisztus Pilátus előtt című festmény megvételéről 12 éve folytat tárgyalásokat. Tisztelettel kérdezzük, milyen alapon?" – teszik fel a kérdést.
Az alapítvány szerint a történtekből azt a következtetést lehet levonni, hogy "Magyarországon létezik egy Munkácsy-ellenes lobbi, s az bizony most erősebbnek bizonyult, mint a Munkácsyt szeretők tábora. Ez a lobbi még attól sem riadt vissza, hogy megpróbálja antiszemitának beállítani Munkácsy Mihályt – ez az igyekezet szerencsére kudarcot vallott". "Nyert a Munkácsy-ellenes lobbi, Debrecen elveszítette legfőbb nevezetességét, mélyen csalódott Munkácsy többmilliós rajongótábora, és vesztett a nemzet egy keresztény zarándokhelyet" – zárja közleményét a Munkácsy Alapítvány.
A debreceni Déri Múzeum csütörtökön jelentette be, hogy a Krisztus-trilógia képei nem maradhatnak együtt, a Krisztus Pilátus előtt című festmény tartós bérleti joga ugyanis július végén lejár, ezért a képet visszaszállítják a tulajdonos kanadai Hamilton Művészeti Galériába. Mivel a képet elő kell készíteni a tengerentúli szállításra, a trilógia csak vasárnapig volt egyben látható a múzeumban.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) Kultúráért Felelős Államtitkársága azt közölte csütörtökön az MTI-vel, hogy a kormány célja változatlanul a Munkácsy-trilógia hosszú távon történő egyben tartása, az Igazságügyi Minisztérium jelenleg a műalkotások állami megvásárlásának szabályairól szóló jogszabályt készíti elő.
Kósa Lajos, Debrecen fideszes polgármestere pénteken azt mondta: a kormány nyáron szeretné véglegesen megvásárolni a festményt, ennek az anyagi fedezete rendelkezésre áll a Magyar Nemzeti Bank Értéktár programja keretében. Arra kérte a kormányt, hogy a trilógia másik darabját, a Golgotát is vásárolja meg Pákh Imre amerikai-magyar műgyűjtőtől. A harmadik alkotás, az Ecce Homo már a magyar állam tulajdonában van.
A hétvégén több mint háromezer-kétszázan keresték fel a még együtt látható trilógiát Debrecenben.