"Ez a POSZT szakmailag érdektelen"
Csütörtök óta zajlik a 2013-as Pécsi Országos Színházi Találkozó. Herczog Noémi kritikust, az Add ide a drámád! pályázat egyik kurátorát, az SZFE doktori hallgatóját az idei találkozóról kérdeztük.
hvg.hu: Milyen változásokat lehet tapasztalni az idei nyár színházi fesztiválok programjában?
Herczog Noémi: Jelenleg a június 6-án nyitó POSZT az egyetlen országos és így nemzeti színházi fesztivál Magyarországon. Közpénzből finanszírozzák, így jogosan felvethető a kérdés, mégis milyen szempontok mentén születik a versenyprogramja. Tavaly hosszú egyeztetések előzték meg a válogatási szisztéma kialakítását, három fő válogatott az addigi egy kurátorral szemben, és először született arról egyetértés, hogy a három döntnökből egynek színházkritikusnak kell lenni.
Idén nem a válogatók száma az érdekes, hanem hogy végeredményben váratlanul, minden előzetes egyeztetés nélkül változtak meg a keretek, például hogy kritikus ne szerepeljen a válogatók között! A színházi szervezetek is megosztottak - a POSZT a két színházi társaság, a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság tulajdona, ennek megfelelően az idei két válogatót is ők delegálták. Sajnos Szigethy Gábor és Solténszky Tibor ketten együtt láttak annyi előadást, mint tavaly a háromtagú válogatócsoport egyetlen kritikus tagja… A Színházi Kritikusok Céhe és a Független Előadóművészeti Szövetség nem tényezők a program kialakításában.
hvg.hu: Milyennek látja az idei POSZT felhozatalát ennek fényében?
H.N.: A kérdést úgy érdemes feltenni, hogy mire is való egy állami fesztivál? A POSZT mostani célja nem a progresszív, egyedi nyelvű, problémákat felvető előadások beválogatása, hanem egyfajta reprezentativitás. Már nem esztétikai kategóriákban gondolkozik, hanem politikai „kvótákban:” best of „határon túliak,” „vidékiek,” egy db. árva kvóta még a „függetleneknek” is jut. Mindegyik kategóriából beválogattak egyet-egyet, hol radikálisabbat, hol unalmasabbat. A POSZT-ra úgy szoktunk gondolni, hogy az évad legjobbjai fordulnak meg ott - miközben már a célok szintjén sem az előadás egyedisége vagy problémafelvetése számít, hanem, hogy legyen egy alkotó innen is-onnan is; sejthetően (érezhetően) ez annyit tesz, hogy politikailag innen, meg politikailag onnan is.
Közben a POSZT nem tekinti céljának, hogy segítse ezeknek az előadásoknak a nemzetközi kapcsolatait, nem szervez showcase-t a POSZT-ra a külföldi szemmel is érdekes előadások kedvéért - a külföldi népszerűség tehát a válogatásnál nem is szempont.
hvg.hu: Az idei POSZT tehát erőteljesen dömping-jellegű lesz?
H.N.: Ez a POSZT kényszeres kiegyenlítettsége miatt gyakorlatilag érdektelen szakmailag. Nem azt mondom, hogy nem került be egy-két jó előadás is, de talán éppen nekik a legkínosabb. Eszi a sztrapacskát a Király utcában a közönség, de nem a színházak legjavát nézi - és ez pont annak a legkínosabb, aki progresszív alkotó, és kvázi „mégis” beválogatták.
Megint az Off lett az aránylag legizgalmasabb rétege a POSZT-nak: legalábbis ott van a Nyílt Fórum, ami tavaly óta problémakörök mentén beszél kortárs drámaszövegekről, trendekről; III/III-as ügyekről, egy apátlan nemzedékről, szubkultúrákról. Ott lehet még szabadon vitatkozni, akár csak a személyes kedvencemen, a szegedi Thealter Fesztiválon, ami kifejezetten alternatív produkciókra szakosodott. Közben a POSZT szakmai beszélgető-programja már inkább csak tiszteletkör: a két felkért hozzászóló egyikét a társulatok választhatják ki, így nyilván az esetek többségében előnyt élveznek azok, akik szerették az előadást. Úgy pedig ugye köztudottan nagyon nagyokat lehet vitatkozni…