Esélyesek, kedélyborzolók és tabudöntögetők a ma induló 66. Cannes-i Filmfesztiválon – vagyis minden marad a régiben.
Május 15-én elindul a 66. Cannes-i Filmfesztivál, közhellyel élve a világ egyik legrangosabb nemzetközi mozgóképes rendezvénye. Amit azonban kevesen tudnak, hogy nem csupán a gálaestek és vetítések világa csupán a francia Riviérán tartott esemény, hanem rendkívül kiterjedt körülötte a piaci tevékenység is. Tévétársaságok, produkciós cégek és nemzeti pavilonok nyílnak azért, hogy elkészült vagy akár csak előkészítés alatt álló filmeket adjanak-vegyenek.
A fesztiválon több program is fut, a legnagyobb figyelmet természetesen a versenyprogram alkotja. de kerülnek be a legnagyobb volumenű produkciók, köztük sok amerikai film. És éppen ezért különleges a rendezvény, hiszen a filmnagyhatalmak itt találkoznak a keleti és a közel-keleti különlegességekkel.
A versenyprogram mellett megtaláljuk az Un Certain Regard sávot is, ez a versenyen kívül bemutatott nagyobb alkotásoké. Néha amolyan kegyelem eseménynek minősítik, mint ahogy idén is úgy emlegetik Sofia Coppola: The Bling Ring (szabad fordításban: A fux – szerk.) című filmjét, mint egy kevésbé megbecsült filmet.
A szakma szereti a kisfilmes kategóriát, ugyanis minden producer a következő Peter Jacksonra és Coen-testvérekre vadászik, akit még idejében, frissen érdemes elcsípni.
Filmek, amiket nagy érdeklődéssel várnak
A Coen-testvéreket nem igen kell már bemutatni a Cannes-i nagyközönségnek, gondoljunk csak A nagy Lebowski vagy a Nem vénnek való vidék filmekre. Legújabb alkotásuk, a Justin Timberlake-et is vászonra invitáló Inside Llewyn Davis a hatvanas évekbeli New Yorkba repít minket vissza, ahol egy Bob Dylanre hajazó figura útját követhetjük végig a korszak termékeny folkbeat közegében.
Az ausztrál Baz Luhrmann öt év szünet után egy igazi, nagy dobással tér vissza. A Leonardo DiCaprio főszereplésével készült A nagy Gatsby a húszas évek Amerikájának egy megcsömörlött milliomosáról szól, aki a felszíni hedonizmus leple alatt fiatalkori szerelmét próbálja újfent becserkészni. Külön érdekesség, hogy a film zenéjét Jay-Z szerezte, de a filmtől természetesen nem csak ezért várnak sokat a kritikusok.
Paolo Sorrentino sem először jár Cannes--ban. Legújabb filmje, a 2013-as La Grande Bellezza egy idős író múltkeresését narrálja, teljesen új megvilágításba helyezve a történet színhelyéül szolgáló Rómát.
A dán Nicolas Winding Refn egy nem szokványos maffiatörténettel érkezett. Az Only God Forgives egy fiát bosszú gyilkosságokra felbujtó könyörtelen anyáról mesél. A téma átütő, a film pedig erőszakos, ám még nem esik át Lars Von Trier öncsonkítós-tiltólistás naturalizmusába.
Steven Soderbergh nagy valószínűséggel az 1998-as, Mint a kámfor sikerét készül megismételni. A Behind The Candelabra két férfi szerelmét veszi górcső alá. A Magyaroszágon bizonyára botrányfilmnek minősülő alkotást Cannes-ban inkább a szereposztás emeli Arany Pálma közeli magasságokba: a szerelmeseket nem kisebb nevek alakítják, mint Matt Damon és Michael Douglas.
Egy fiatal palesztin tesvérpár alkotása a kisfilmes programok között keltett nagy érdeklődést. Mohammed és Ahmad Abunasser (művésznevükön Arab és Tarzan) Condom Lead című mozija rövid tragikomédia, mely a gázai konfliktus alatt enged bepillantást a háborús mindennapokat élő helyiek szerelmi életébe.
A húszas éveik elején járó, értelmiségi művészcsaládból származó testvérpár előszeretettel merít a hazájukban uralkodó állapotokból, saját elmondásuk szerint filmjeikkel a realitás abszurditását szeretnék bemutatni.