Pop, dzsessz, komolyzene, kelet-európai népzene, egy kis avantgárddal gondosan összedolgozva: ez a Balanescu Quartet.
Alexander Balanescu, Kelet-Európa egyik legnagyobb hegedűvirtuóza október 7-én lép fel az Akvárium színpadára. A Balanescu Quartet bizonyára három hegedűs és egy csellista felállásban zenélő vonósnégyes játszik Budapesten.Olyan formációról van szó, akik a klasszikus zenei képzésüket felhasználva, népzenei gyökereiket sem feledve, nekiálltak a határok kitágításának, aminek eredménye valóban csak a zseniális jelzővel illethető.
Az első, Michael Nyman interpretációt tartalmazó lemeznél is gyanús volt már, de az azt követő - 1992-ben megjelent - Possessed című albumon vált teljesen egyértelművé, hogy Alexander Balanescu nem kíván beállni az átlag hegedűsök sorába. Vagy ismer bárki olyan zenészt, aki átlagos hozzáállással belevágna Kraftwerk slágerek vonósokra történő átírásába?
Merész ugrás volt a már korábban is elismert hegedűs számára és egyből világhírnevet is hozott a kvartett számára. Ezt követően pedig nem is következhetett más, mint még tovább haladni a már megkezdett úton, még szélesebbre tárni a kapukat. Természetesen Balanescu nem feledte el gyökereit sem és bár nem élt túl sokáig szülőhazájában, az 1994-es Luminitza című lemez ihletője mégis Románia és az 1989-es kelet-európai események voltak.
Balanescu játszott a Pet Shop Boys-szal közösen a Wembley Arena tízezres nézőseregének is, dolgozott együtt David Byrne-nel, Rabih Abou Khalillal, akinek zenei munkássága nem áll meg néhány lemez elkészítésénél és azok sokszori előadásánál, de számos filmben (Hogyan éltem túl a világvégét, Angyalok és rovarok) is közreműködött zeneszerzőként. Készített lemezt a legendás román népdalénekes Maria Tanase tiszteletére is, sőt a Muzsikás Együttes Bartók Albumán is közreműködött.