Horváth Richárd a Facebookon közzétett posztjában arról ír, hogy a városvezetéssel senki sem egyeztetett.
Szijjártó Péter január 13-án jelentette be, hogy a Xinzhi kínai autóalkatrész-gyártó Hatvanban épít üzemet 50 milliárd forintból, azt pedig, hogy mit kell tudni a cégről, ebben a cikkben szedtük össze.
Horváth Richárd, a város polgármestere január 15-én reggel közzétett Facebook-posztja szerint a külügy a beruházás tervéről nem igazán értesítette az önkormányzatot. „Ez a hír minket is váratlanul ért, mivel Hatvannal senki sem egyeztetett erről. Egy ilyen beruházást csak akkor tudunk támogatni, ha az a hatvaniak közössége számára hasznos és előremutató” – fogalmazott Horváth.
Mint írja, megkeresték a HIPA-Nemzeti Befektetési Ügynökséget, hogy információkat gyűjtsenek, ez alapján jelenleg ezt tudják:
- A Xinzhi egy hatvani, állami tulajdonban lévő iparterületre építi gyárát.
- A városnak a Xinzhi letelepülése a működés megkezdésétől számított második évtől jelentene iparűzési adóbevételt. Azonban, mivel a kormány meghirdette a Versenyképes Járások Programját, a jelenlegi szabályozás szerint minden helyi iparűzési adó többlete az állami kasszába kerül. „Így a gyár adóbefizetéséből keletkező összeg jelentős részét nem tudjuk közvetlenül Hatvan fejlesztésére fordítani” – fogalmaz a polgármester.
- Ugyanakkor a gyár működéséből adódó forgalomnövekedést, környezeti terhelést a hatvaniaknak kell elviselniük. „Éppen ezért bízom benne, hogy a kormányzat támogatni fogja azokat a beruházási terveinket, amelyek ilyen szempontból könnyítenek a városon.” Itt kifejezetten az északi elkerülőútra és a főbb utak felújítására, bővítésére gondol.
- Hatvan közgyűlése tavaly testületi döntéssel megszüntették az akkumulátorgyárak létesítésének lehetőségét, így pozitív hírként tálalja, hogy a Xinzhi tevékenysége nem függ össze az akkugyártással.
Horváth az ügyben további egyeztetéseket kezdeményezett a gyár képviselőivel és kormányzati szereplőkkel egyaránt, mert „számunkra elfogadhatatlan, hogy Hatvant kihagyják, egy a városunkban megvalósuló, a jövőnket befolyásoló döntésből, beruházásból”.
A kínai cég (Szijjártó bejelentése után nem sokkal) január 13-án közölte, hogy „legfeljebb 1 milliárd jüan” (55 milliárd forint) értékben tervez gyárat építeni Magyarországon a szingapúri Xinzhi Holdingson keresztül. A magyar vállalat tervezett neve Xinxzhi Motor Hungary Kft. lenne, de megjegyzik, hogy a végleges név függ a magyarországi cégbíróság döntésétől is. Szijjártó szerint a beruházás 900 munkahelyet teremt Hatvanban, arról azonban már nem szólt, hogy az üzemben jellemzően magyar vagy kínai munkásokat alkalmaznának-e.
A hatvani gyár a Xinzhi szerint évi 1 millió, elektromotorokba szánt álló- és forgórészt lesz képes gyártani. A magyar társaság megalakulása után a cég szakaszosan építi ki a magyarországi gyártóbázist a társaság kapacitástervezése, a piaci igények és a projektfinanszírozás alapján – írják közleményükben. „Ha a projekt zökkenőmentesen halad, a vállalat a jövőben tovább növeli a beruházásait” – teszik hozzá.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.