Nem tudni, eredetiek-e a Milánóban talált Caravaggio-rajzok
Egyre hevesebb szakmai vita övezi Olaszországban a milánói Sforza-kastély gyűjteményében július elején felfedezett Caravaggio-rajzok eredetiségét. A "felfedezők" és a művészettörténészek nyilvánosan hajba kaptak.
A Caravaggio-rajzok felfedezőinek - Maurizio Bernardelli Curuznak, a brescai múzeumokat működtető alapítvány igazgatójának és társának, Adriana Conconi Fedrigollinak - a sajtótájékoztatója dühös kiabálással és kölcsönös fenyegetéssel ért véget. A jelenlevők bizonyítékokat követeltek az alkotások eredetiségéről, Bernardelli Curuz és Conconi Fedrigolli viszont kikérték maguknak a kritikákat.
Az olasz napilapok beszámolói szerint a meghívott művészettörténészek és újságírók is ugyanazt kérdezték: milyen forrásból dolgozott Bernardelli Curuz és Conconi Fedrigolli, akik saját bevallásuk szerint személyesen nem is látták a Sforza-kastély gyűjteményében őrzött rajzokat, kizárólag CD-lemezről tanulmányozták őket.
Bernardelli Curuz és Conconi Fedrigolli kijelentette, hogy elege van a szakma és a sajtó támadásából. "Úgy érezzük magunkat, mint a fizikus Peter Higgs, amikor megjósolta a bozont, és kezdetben senki sem hitt neki!" - hangoztatták.
A felfedezőpáros szerint a Sforza gyűjteményében talált közel száz rajzot Caravaggio ifjú korában, Simone Peterzano milánói festőműhelyében készítette. A rajzok alapján születtek a későbbi Caravaggio művek. A kritikusok szerint viszont a rajzok a Caravaggio utáni korszakból származnak.
Bernardelli Curuz és Conconi Fedrigolli eredményeit az interneten közölt e-bookban hozta nyilvánosságra, ez azonban a művészettörténészek szerint a mai napig nem olvasható, nem nyílik ki.
Nem tudni, hogy a páros, miért tanulmányozta ezeket a rajzokat, megfigyelők szerint korábban soha nem foglalkoztak Caravaggio munkásságával. A felfedezés bejelentését követően a rajzok származásának megállapítására szakmai bizottság alakult, amely az ősszel hozza nyilvánosságra véleményét.