Tetőfokára hágott az izgalom Londonban: április 4-én megnyílik Damien Hirst retrospektív kiállítása a Tate Modernben. A 46 éves, felkapott brit képzőművész alkotásaiért versengenek a gyűjtők.
Mióta a kilencvenes évek elején Damien Hirst rivaldafénybe került, művészete és személyisége megosztja a műértőket, műkedvelőket és a laikus közönséget. Hogy mást ne mondjunk, az április 4-én, Londonban nyíló retrospektív kiállításon azt a gyémántokból kirakott emberi koponyát - az alkotás becsületes neve For the Love of God - is megcsodálhatja a közönség, melyet 8601 gyémánt díszít. Az „átlagos” kövek között egy 52,4 karátos rózsaszín darab is lapul. „Azért készítettem a koponyát, mert kezdeni akartam valamit a pénzemmel. Amikor az ember csak termeli és termeli a pénzt, érdemes felhasználni, nem pedig felhalmozni” - magyarázta a díszes koponya keletkezésének történetéről a 46 éves Hirst. A mű 2007-ben százmillió dollárért talált gazdára, újabb, „pénzes” dilemma elé állítva Hirstöt.
1992-ben a londoni Saatchi Galleryben a Fiatal Brit Képzőművészek elnevezésű tárlaton kiállították formabontónak is nevezhető alkotását: egy formaldehides vitrinbe zárt preparált cápát, ami végül 50 ezer fontért kelt el. Az állatot Ausztráliában fogta egy halász, és Hirstnek mindössze hatezer dollárjába került a „nyersanyag”. Cápája a kilencvenes évek brit képzőművészetének ikonikus alkotása lett.
A formaldehides kalandozások folytatódtak: Hirst többek között tehenet és birkát is konzervált - művészeti céllal. 1993-ban részt vett a Velencei Biennálén: egy borjú és egy tehén testrészeit zárta vitrinekbe. 1995-ben elnyerte az ötven év alatti brit képzőművészeket elismerő, nagy presztízsű Turner-díjat. Ettől kezdve nem volt megállás. Ma már műgyűjtők és celebek vadásznak Hirst alkotásaira, utóbbiak közé tartozik Madonna, Elton John és Victoria Beckham is. Vagyonát a Sunday Times 2010-ben 215 millió fontra becsülte, ezzel Hirst lett a leggazdagabb brit művész.
„A Sotheby's árverésén odajött hozzám valaki és a pöttyökből álló képemre - LSD - mutatva megkérdezte: 'Az emberek ezt megveszik?' A festmény annyit ér, amennyiért el tudod adni. Soha nem úgy néz az ember egy Rembrandt-képre, hogy az jut eszébe, ez csak vászon és fa, vajon mennyibe kerül? Minden attól függ, hány ember akarja megszerezni” - így Hirst.
A londoni retrospektív egyébként az első tárlat, ami átfogóan bemutatja a művész 25 éves pályafutását. „Huszonnyolc éves korom óta újra és újra felmerült, hogy csináljak egy retrospektív kiállítást, de mindig úgy gondoltam, hogy ez furcsa kérés. Azt hiszem, azért vártam ennyit, mert féltem tőle. De az ötlet jóval ijesztőbb volt, mint a valóság” - nyilatkozta Hirst a brit Telegraph Online-nak. A művész hozzátette: eljött a pillanat, hogy visszatekintsen, és büszkeséggel tölti el, ha látja, hogy tetszik az embereknek, amit alkotott.
„Amikor megnézek egy régi videót, és látom, hogy milyen borzalmas ruhát viseltem akkoriban, beugrik: 'Jézusom, mit gondolhattam?' Azt, hogy ez cool, legalábbis akkoriban. Attól félek, hogy az alkotásaimmal ugyanez a helyzet”- tette hozzá Hirst, akit a kilencvenes években megrészegített a siker: tíz évig alkohol- és drogfüggő volt. De sokat változott. Idejének nagy részét ma már vidéki farmján tölti, három gyerekével.
„Van egy útlevelem, a foglalkozás-rubrikába azt írtam: művész. Emlékszem, arra gondoltam: 'igen, ez tényleg igaz'. Mióta ismert lettem, mindig nálam van a hitelkártyám, hogy igazolni tudjam, valóban én vagyok Damien Hirst. Volt egy lézeres szemműtétem, már nem viselek szemüveget, az emberek gyakran jönnek azzal, hogy nem is én vagyok Hirst” - mondta a Telegraph Online-nak a művész. A kérdésre, hogy fog-e még dolgozni, Hirst úgy felelt: nem lelkesíti az ötlet, hogy élete hátralévő részében a régi munkáit utaztassa. Vagyis alkotni fog. Tovább, még többet.
„Nem tudod befolyásolni, hogy ki veszi meg a műveidet. De annak - akárhova kerül - tovább kell élnie. Melyik a legrosszabb hely, ahova egy alkotás kerülhet? Talán a Downing Street 10? (Itt lakik a mindenkori brit miniszterelnök - a szerk.) Csak abban bízhatsz, hogy az emberek azt mondják majd: 'borzalmas ház, szép festmény'" - ironizált a művész.
(A Hirst-retrospektív április 4-től szeptember 9-ig látható Londonban, a Tate Modern-ben.)