2010. május. 17. 12:25 MTI Utolsó frissítés: 2010. május. 17. 12:28 Kult

Percekig tartó taps Kocsis Ágnes filmjének Cannes-ban

Percekig tartó tapssal fogadta a nemzetközi sajtó és a fesztiválközönség Kocsis Ágnes legújabb filmjét a 63. cannes-i filmfesztiválon. A Pál Adrienn című alkotás világpremierjét vasárnap tartották a cannes-i filmes seregszemle második legjelentősebb, Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű versenyprogramjában.

A rendezőnek, a film többi alkotójának és a szereplőknek sokan gratuláltak a díszbemutatót követően a Fesztiválpalota folyosóján. Kocsis Ágnes az MTI-nek elmondta: úgy érezte, a közönség nagyon jól fogadta a filmet; nevettek, amikor a helyzet úgy kívánta és érezhető volt a teremben a csend, amikor olyan jelenet volt a történetben.

A Pál Adrienn című alkotást a bemutató előtt vette meg egy nemzetközi forgalmazó, így Cannes-ban jelentős reklámot kapott: szaklapokban, óriásplakátokon hirdetik. A különös hangulatú, valamivel több mint kétórás film Piroska, egy túlsúlyos, érzéketlenné vált ápolónő története. A nő az elfekvő osztályon dolgozik, életét körbefonja a halál. Egy nap elhatározza, hogy megkeresi régen elvesztett gyerekkori barátnőjét, Pál Adriennt. Felkeresi régi ismerőseit, s miközben a velük folytatott beszélgetések nyomán saját emlékeit próbálja összegyűjteni, lassanként rábukkan Pál Adrienn nyomára, és megtalálja önmagát. 

A főszereplő önmagára találása mellett a rendezőt elmondása szerint elsősorban az érdekelte, hogyan működik az emlékezet. „Ez nagyon szubjektív dolog: teljesen átszűrjük és átformáljuk a valóságot a személyiségünkön, s ezáltal a közös emlékek is egész másképp élnek egyes emberekben” - mondta a rendező. A főszereplő túlsúlyossága pedig szándéka szerint egy újabb réteget adott a történethez: a kövér embereket diszkriminálják, sok az előítélet velük szemben, és ezáltal érzékenyebbé válnak. Piroska önmagára találása a mások elfogadásáról is szól.

A film főszerepét Gábor Éva, jelenleg rádiós hírszerkesztőként dolgozó amatőr színész alakítja. Partnerei: Znamenák István, Horváth Ákos, Pokorny Lia és Hegyi Izabella. A Pál Adrienn Kocsis Ágnes második filmje, magyar-holland-osztrák-francia koprodukcióban készült. Forgatókönyvét a rendező férjével, Andrea Robertivel közösen írta, aki állandó alkotótársa.

Kocsis Ágnes nem először szerepel Cannes-ban: a sikeres rövidfilmek után 2006-ban készített, Friss levegő című rendezői diplomafilmje a nemzetközi közönségnek szintén a cannes-i filmfesztiválon mutatkozott be, a Kritikusok Hete programjában. Ugyanabban az évben A vírus című rövidfilmjével a Cinéfondation programjába is meghívták, ahol a Tim Burton elnökölte zsűri a harmadik díjjal jutalmazta.