Átjáró egy különös világba
Egy negyvenes éveiben járó művész összegző és az életművet tagoló kiállítása sokféle tapasztalattal járhat a néző számára. Egyfelől megláthat olyan műveket, amelyeket eddig nem vett észre, másfelől a tágabb összefüggésrendszerben a már ismert munkák új oldalukat mutathatják. Ezek az élmények kortól függetlenül minden egyéni kiállításon megszerezhetők. Ha viszont az életpálya képzeletbeli felezőpontjáról visszatekintő tárlat igazán nagy hatású, akkor a néző ritka felismerésre juthat: örül annak, hogy egy nagy művész kortársa lehet.
A kiváló amerikai kritikus, Peter Schjeldahl „megváltás másodkézből”-ként jellemzi a felismerést, de iróniájával csak a nézőt illetően van igaza. A megállapítás ugyanis ugyanolyan erővel érinti a művészt is, akinek a felismerés vagy inkább az elismerés - ilyen vagy olyan szinten - lételeme. Különösen így lehet ez Magyarországon, ahol a nagy kortárskiállító intézmények az elmúlt 20-25 évben nagyrészt elfeledkeztek a „karrierközépi” retrospektív kiállítások szerepéről és fontosságáról.
Csörgő Attiláról „épp jókor” derül ki a szélesebb magyar közönség számára, hogy személyében milyen kiemelkedő kortársat ismerhet meg. Az Észak-Rajna-Vesztfália tartomány által adományozott Nam June Paik-díjon túl (Műértő, 2008 december) de a hamburgi Kunsthalléban rendezendő kiállításon még innen, egy olyan, európai szinten jegyzett alkotó munkáit sikerült ugyanis - egyelőre még viszonylag könnyen - egybegyűjteni a Ludwig Múzeumban, akinek újabb műveiért lassan megkezdődik a nemzetközi sorbanállás.
A mostani kiállításon amellett, hogy a régóta ismerhető művek új fényben mutatkoznak, a nemzetközi érdeklődés indokai is pontosan kirajzolódnak. A három részre tagolható tárlaton -- időképek-időszobrok, hámozott terek, görbült terek - a legszembetűnőbb a gondolati irányok és tematikák következetessége. Mintha a művész által kiválasztott optikai és térproblémák feldolgozása vagy megoldása a kezdetektől fogva eltervezett pályákon mozogna, pontosan tartva az imaginárius cél felé; a pályákon pedig egylényegű az alkotó személye, a létrejött mű és a hozzá vezető út. A kilencvenes években még úgy tűnt, Csörgő munkáinak hátterében esetleg csupán a kelet-európai művészek barkácskultúrája, a „kényszerű arte povera” áll - a kinetikus művekhez használt anyacsavarok és zsinórok vagy egyszerű satuk első látásra erre utaltak. A későbbiekben azonban kiderült, hogy Csörgő még a nagyobb lehetőségek birtokában is megmarad a keze ügyébe eső eszközöknél, az egyszerűen feltett - ugyanakkor rendkívüli mélységű - kérdésekre egyszerű eszközökkel adható válaszoknál. A barkácsoló kelet-européer hasonlata helyébe így a környezetébe zárt emberé lépett, az általa választott forma pedig utólag az adott probléma egyetlen adekvát megoldásának tűnik.
Csörgő Attila: Hámozott csendélet (részlet), 2008. Térbeli formává hajtogatott papírszalag, magángyűjtemény, Zürich |
A formai és műfaji pontosságon, valamint a következetességen túl a művek intuitív gyökereik és tudományos vagy gépies burokba helyezett költőiségük nyomán válnak általánosan érdekessé. Most is kiderül, hogy a Plátói szerelem-sorozat együttese és külön-külön bármely darabja a magyar képzőművészet elmúlt évtizedeinek egyik csúcsalkotása: az emelkedő és süllyedő, összeálló és szétbomló hurkapálcák rendszere, ritmusa és törékenysége egyszerre filozofikus, poétikusan tiszta és ironikusan kiforgatott.
A Ludwig Múzeum kiállításán az általános felismeréseken túl mindhárom műcsoportra és az egyes művekre koncentrálva is szembetűnhetnek az eddig rejtett vagy kevésbé feltűnő jellemzők. A hámozott terek között például nem csupán a hámozás terve vagy eredménye, hanem maga a dokumentálás aktusa kerül előtérbe. A Hámozott város I. című munkánál Csörgő New Yorkban felhőkarcolók háttere előtt egy szintén magas épület tetőteraszán állva-ülve hajtja végre a hámozást. Nemcsak a dokumentáció válik azonossá a művel, de az alkotófolyamat és maga az alkotó is bekebeleződik. A lehántott és kiterített felületű környezetben szinte az escheri illúzió mintájára létezik minden kívül és belül: leképező és leképezett egyszerre két helyen.
Csörgő Attila: Gömb-örvény III/I 1999-2002., lambda print A művész és a Galerija Gregor Podnar Berlin/Ljubljana tulajdona |
Csak a műveket együtt látva válik nyilvánvalóvá, milyen általános metafora Csörgő Attila művészetében a „beleírhatóság”. Szinte valamennyi művén felbukkan a fogalom, hol a körbe, hol a gömbbe, hol egy narancshéjba, hol egy kockába vagy éppen a kamerába írható alakzat formájában. A „beleírhatóság” egyben az önmaga (fizikai) működési területét lehatároló művész működésének is metaforája. Az általa megélt világ nem leírható, „csupán” valamibe beleírható. Félgömbjeit fénnyel írja bele a térbe. Teljes teret mutató kamerával negatívban önmagát írja bele a környezetbe. Kimetszéssel formát és tömeget teremt. A médiaművészeti high-tech, az ipari gömbkamera ebben az esetben felesleges sallang lenne, amely csak elterelné a figyelmet a teremtett tárgyról. A létrejövő banális fizikai tárgyak persze szinte maguktól szorulnak háttérbe, mert a hangsúly a folyamatokon és a módszereken van. A néző együtt járja be a művésszel a létrehozás gondolati fázisait, és önmagában építi fel az imaginárius teret meg a konceptuális geometriát. Míg a művek a bejárt és bejárható utakra mutatnak, addig az egész kiállítás sokkal inkább tekinthető kiindulópontnak, amely nemcsak egy valóban nagy kortársé, hanem egyedi etalonként a magyar közönségé is lehet.
Mélyi József
A kiállítás megtekinthető 2010. január 10-ig.