Bohócorr Vasarely munkáján
Victor Vasarely-nek több helyütt láthatók épületeket díszítő művei: Párizsban, Berlinben, Caracasban és Győrben is. A párizsi munkák egyike, az RTL-székház homlokzatát borító mű azonban egy hamarosan meginduló per tárgyává vált. Kinetikus kompozícióját avatatlan kezek nemrégiben alaposan eltorzították.
A minap történt, hogy mintha Victor Vasarely önálló kiállítását rendezték volna meg a Drouot árverezőház számos termeinek egyikében: az op-art művészet magyar származású „atyjának” mintegy 150 eladásra váró alkotását sorakoztatták fel. Három festmény kivételével valamennyi sokszorosított mű volt. Ez jól tükrözte Vasarely azon célját, hogy a művészet ne csak egy szűk kör privilégiuma legyen – ennek egyik eszközét a kispénzű emberek számára is elérhető, de esztétikai értéket képviselő szitanyomatokban látta.
© Műértő |
Ám egy másik szerencsétlen történet is kapcsolódik az előzőhöz: a művészet demokratizálására a sokszorosított művek, a kiállításokat rendező, oktatási szerepet vállaló és fiatal művészek támogatását célzó alapítvány mellett Vasarely a köztéri alkotásokat is kiváló eszköznek tartotta. Ennek jegyében készültek épületeket díszítő művei Párizsban, Essenben, Bonnban, Berlinben, Caracasban és Győrben is. A párizsi munkák egyike, az RTL-székház homlokzatát borító, fiával, Yvarallal közösen készített munkája azonban egy hamarosan meginduló per tárgyává vált.
© Műértő |
De mintha Vasarelyt még halálában is üldözné a sors: kinetikus kompozícióját avatatlan kezek nemrégiben alaposan eltorzították. Az épület múlt évi felújítása során ugyanis nemcsak a tervező, Starkier jogait sértő építészeti változtatásokat hajtottak végre, de a kompozíciót megtörő, torzító beavatkozást is. A művet kevéssé tiszteletben tartó tervezők az eredetileg csak fekete és fehér körök egyikét bohócorrszerű, vörös folttal töltötték ki – egyszerre borítva fel ezzel annak formai és színszerkezetét, és megváltoztatva vizuális hatását.
Mivel az eset nem Magyarországon történt, hanem Franciaországban, ahol a törvény már Napóleon óta rendelkezik az alkotók jogainak védelméről, ráadásul az érvényben lévő törvényeket alkalmazzák is, szinte biztosra vehető a per Vasarelyre, illetve Jacques Starkierre nézve kedvező kimenetele – azaz az eredeti állapot helyreállításának elrendelése. A sikeres árverés után – remélhetően – épp ilyen optimistán tekinthetünk a Fondation Vasarely jövőjére is.
Cserba Júlia