Ötmilliós művészeti díj kortárs alkotóknak: a magyar Turner?
A Műcsarnok és az Aviva Életbiztosító új kortárs képzőművészeti díj született, ami a kortárs képzőművészet rangját és elismertségét hivatott emelni. A díj az eddigi legnagyobb összegű elismerés ezen a területen.
Kifejezetten a fiatal – 40 év alatti művészek elismerésére – kiemelkedően magas értékű, 5 millió forintos díjat alapított az Aviva Életbiztosító, amit azok a művészek kaphatnak, akik legalább 3 éve vannak a pályán és volt már legalább egyszer figyelemre méltó önálló kiállításuk - adta hírül a budapesti Műcsarnok.
A képzőművészeti díjak jelentős értékvesztését tapasztalta az utóbbi néhány évben Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. "A céges felajánlásokból alapított néhány százezer forintos díjak értéke nem üti meg az egyes műtárgyak eladási szintjét, ez pedig devalválja a kortárs képzőművészek értékét. Amióta Magyarországon is kialakult egy profitorientált galériahálózat, jellemző, hogy a piacon csak az idősebb kortársművészeti korosztály tud érvényesülni az alkotásaival, miközben a fiatal művészek számára szinte egyáltalán nincs kitörési lehetőség."
Az új díjjal kapcsolatban - amelyet szakmai körökben a magyar Turner Prize-ként is emlegetnek - Petrányi így fejezte ki várakozásait: "a kortárs képzőművészetet egy új dimenzióba helyezi és általános megítélését kívánja pozitív irányban változtatni.” A Turner díj 1984-es alapítását követően a legnagyobb és egyben a legnagyobb publicitással is járó művészeti díjjá vált Nagy-Britanniában. Összege ma 25 ezer font, odaítélése rangos szakmai és médiaesemény, s olykor éles vitákat is kivált.
Művészeti ág nem köti meg a hat jelölő kurátor kezét, akik várhatóan heves szakmai vita során fogják egymást meggyőzni és kiválasztani azt az egyet, aki a jelentős összeggel járó elismerést elnyerheti. A jelölők olyan ismert művészettörténészek, gyűjtők, akik közelről látják a fiatal generációs alkotókat.
Az idei első alkalommal felkérést kapott Mélyi József, akit a legjobb műkritikusok között tartanak számon, Sasvári Edit, a Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum munkatársa, aki közelről figyelte a rendszerváltás körüli kultúrpolitika változásait és közvetlen rálátása van a kortárs művészekre. A kurátorok közé választották Somlói Zsolt műgyűjtőt, a MindShare médiavállalat igazgatóját, Készman József művészettörténészt, a Műcsarnok munkatársát, aki többféle műfajjal, köztük festészettel és szobrászattal is foglalkozott, és rendkívül érzékeny a szubkultúrák iránt. Lázár Eszter neve szintén szerepel a jelölők között, ő a Képzőművészeti Egyetem munkatársaként a legfiatalabb generáció munkáit követi nyomon; Szoboszlai János művészettörténész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Elméleti Tanszékének adjunktusa pedig művészeti szakíró és elkötelezettje a kortárs művészetnek. Emellett az Irokéz Gyűjtemény tulajdonosaival, a szombathelyi Pados Gáborral és Pajor Zsolttal dolgozik, a budapesti acb galériában, amely a gyűjtők kereskedelmi galériája.
„A kuratórium összeállításakor tudatosan nem az intézmények felső vezetőit választottam, mert az volt a cél, hogy elsősorban az adott személy szakmai tudása alapján válasszunk, és az általa képviselt intézmény most kisebb hangsúlyt kapjon.” – indokol a Műcsarnok igazgatója.
A zsűri május közepén hozza nyilvánosságra annak a hat művésznek a nevét, akik esélyessé válnak a képzőművészeti díj elnyerésére, és akiknek a műveiből kéthetes tárlat nyílik szeptember első napjaiban, a Műcsarnokban. „A Műcsarnok összes termét a kiállítás rendelkezésére bocsátjuk ezzel is jelezve, hogy mennyire örülünk és támogatjuk ezt a kezdeményezést.” – hangsúlyozza Petrányi Zsolt.
A képzőművészeti díj nyertesét a kiállítás végén hozza nyilvánosságra a zsűri. Ezzel egy időben kerül átadásra az 500 ezer forint értékű közönségdíj is, amelyet a látogatói szavazatok alapján legjobbnak ítélt művész vihet majd haza.