A kelet alkonya, avagy a Letűnt világ és a Kopaszi-gát
Az A-kategóriás Karlovy Vary-ban dokumentumfilmes fődíjra tartották érdemesnek, a 40. Magyar Filmszemlén azonban nem kerülhetett a versenyprogramba. Túl szakadt? Túl szubjektív? Viszont igazi minőség. Nehezen magyarázható döntés. Kritikusunk megnézte a Letűnt világot, amelyet legutóbb Pamplonában jutalmaztak díjjal.
© Absolut Film Studio |
Nemes Gyula rendezőt és Dobóczi Balázs operatőrt nem zavarta. Sőt, a tíz év alatt, ameddig forgattak, filmre vették ezt a világot, meg is szerették. Szerencsére a személyes elköteleződés nem, csak a személyes érintettség látszik a filmen. Mintha privátmozit látnál éjfél után a Filmmúzeum csatornán. Véletlennek ható következetlenségek a vágásban, kapkodó képsorok, roncsolt filmnyersanyag, szubjektívek, rohanások. Dzsungelszerű összefonódásban, amilyen maga a Kopaszi-gát is.
A részletekben rejlő Ördög, a véletlen, vagy valami más Nemes Gyula kezére játszott. A kismacska, amely kifut a stégre tavasszal, ugyanabban a beállításban, ugyanúgy kifut még egyszer, de már közben tél van. A bácsi épp cápafogakat pingál ócska ladikjára. Tűz üt ki, kigyullad valami házikó, a tűzoltók vízsugara csapja szét a lángokat, holmik szóródnak mindenfelé. A földön heverő könyv címe ott virít: Letűnt világ.
© Absolut Film Studio |
A Letűnt világ mindössze húsz perc. A fordulat, ahogy kell, valahol ott van a kétharmadánál, az egész környéket leradírozzák úgy, ahogy van. Azaz volt. A helyén pedig rendezett és szép park létesül. Ez a létesülés már színes, a film fekete-fehérből fordul át, ha akarom hatásvadász eszköz, de végül is, miért ne. Az előzőeknek most már úgyis csak a múlthoz van közük, a fényképalbumba kerülnek. Ami meg helyette lett, prospektusvalóság. Nem foglal állást a filmes, de gyanítom, a néző sem. Az urbánus környezetet ugyanis valóban - úgymond - gondosan alakítani kell. Pénz számolva, terep rendezve jó. S az új park, az építmények rendezettek, kétségtelenül. A lakónegyed, ami majd ott várhatóan létrejön, színvonalas lakókörnyezetet kínál annak, aki megfizeti.
Nincs itt érzelmeskedés, de az világos, hogy nem a csónakos bácsi lesz az, sem a kövér, cekkeres asszonyság, az olcsóbb megélhetés miatt horgászkunyhóba húzódó nyugdíjas, a társadalomból kivonuló ex-hippy, a piszkos melegítős, maszatos kissrácok, az orvhorgász, a kerékpárját toló szaki.
A szép, új gát már nem róluk szól. Semmi sem róluk szól. A Letűnt világ azonban nem ejt könnycseppeket értük; tárgyilagosan megállapítja, ez van. Leng a selyem lobogónk, az unió kék zászlaja a film végén. A filmet Karlovy Vary-ban kategóriájának fődíjára tartották érdemesnek, a 40. Magyar Filmszemlén azonban nem kerülhetett a versenyprogramba. Túl szakadt? Túl szubjektív? Nincs benne megszólaló, nincs több nézőpont? Nem "járja körül" a történteket? Túl rövid? Ez mind igaz. Viszont igazi minőség. Nehezen magyarázható döntés.