Olcsó szívek háza: a Magyar Filmszemle játékfilmjei
A szemlén egy nyilvános vitán felrótták a szakíróknak: kíméletlenek a magyar filmmel. Kritikusunk szerint nagyon is megbocsátók. Persze a kritikus is kaphat filmvakságot. Néz és remél. Megeshet, hogy a lelkét otthon hagyja és csak a szemét viszi magával a moziba. Véleménye is csak egy vélemény. Rendező és néző aligha tehet mást, mint amit az orális aktus után a srác javasol barátnőjének a Papírrepülőkben. Lenyeli, vagy kiköpi.
A hetedik kör © magyarfilmszemle.hu |
Gyerekvilágok
Enémileg dühítő volt Sopsits Árpád filmje, a gyermek-öngyilkosságokról készített A hetedik kör. Persze nem a témaválasztás miatt: a jelenség igenis filmért (valamint prózáért, oknyomozó sajtóért, szakértő tanulmányokért) kiált. És nem is az önkezűség felkavaró, kegyetlen ábrázolásmódja miatt váltott ki haragot. A többi szemlefilm megnézése után, a teljes merítés ismeretében jöttem rá, mi is a bajom vele. Rosszul magyarázza a megmagyarázhatatlant. Világnézeti versengést látunk a hitében megrendült pap (Trill Zsolt) és a semmiből felbukkanó fiú, az (ön)pusztítás istentől eredő adományát hirdető Sebestyén (Krikkay László) között. Nemtörődöm szülőkről, a kontroll nélküli virtuális/vizuális kultúra (internet, televízió, konzoljátékok) pusztító hatásáról szó sem esik. A hetedik kör valahogy lóg levegőben, holott Sopsits egy nem rég megjelent
Tréfa © magyarfilmszemle.hu |
A barátkozás lehetőségei
Gyerekekkel indít Pálfi György is. Pontosabban óvodások kapcsolatpróbáit ábrázolja a Nem leszek a barátod című tízperces dokumentumfilm, amely megelőzi a főattrakciót, a kísérőmozit nagyban megismétlő Nem vagyok a barátod című improvizációs filmet. A kettő között ok-okozati kapcsolat van: rossz lesz, akit rosszul nevelnek, vonja le a következtetést a játékfilm végén elhangzó gyermekdal. A Nem vagyok a barátod olyan, mint Robert Altman híres körkörös mozija, a Rövidre vágva kicsiben. A kisebb-nagyobb epizódokból összeálló opus szálai egybefutnak: az egész egy alaposan kigondolt, jó dramaturgia mentén font kapcsolati háló, némi utalással Pálfi előző alkotása, a Taxidermia első epizódjára. Ott a fantázia, itt a kapcsolatok középpontjában áll a szexus, de ha ez nem volna elég: a zömében amatőr szereplőkkel készült Nem vagyok a barátod egyik profija, Czene Csaba alakította a Taxidermia erotomán tisztiszolgáját, s itt is hasonló figurát hoz.
A szaggatott, epizodikus mesélés nem csak Pálfi filmjének sajátja. Dramaturgiai és tematikai hasonlóság van a Nem vagyok a barátod és két elsőfilmes, Szajki Péter és Szabó Simon dolgozata között. A Szajki rendezte, minimálbüdzséből készült Intim fejlövés amolyan erotikus thriller: négy kiválóan megírt, remek színészi alakításokkal előadott történet különböző szexuál-problémákról (péniszkomplexus, megcsalás, transz-szexualitás, elhidegülés). Szabó Simon Papírrepülők című, ugyancsak kisköltségvetésű debütjében hét különböző történetszálból fűzi össze budapesti tizen-huszonévesekről szóló meséjét. A szálak itt nem érnek össze, a történeteknek épp csak annyi közük van egymáshoz, mint egy városalbum életképeinek: külön-külön hozzátesznek valamit az egységes, nagy látképhez. DJ-k, graffitisek, break-táncosok, zenekari roadok – Szabó Simon egyszerre több szubkultúrát is beránt a moziba, és ez önmagában hiánypótló cselekedet.
Papírrepülők © magyarfilmszemle.hu |
Utolsó idők © magyarfilmszemle.hu |
A múltban játszódik, de mindig aktuális témát dolgoz fel Mátyássy Áron szemlefődíjas Utolsó idők című önbíráskodás meséjében. 1997-ben járunk a keleti határvidéken. Iván (Kádas József) a falusi autószerelő gázolajat csempész, anyjuk halála után egyedül gondoskodik autista nővéréről, Eszterről (Vass Teréz). Egy nap Esztert megerőszakolják a közeli erdőben, Iván maga tesz igazságot. A testvéri szeretet filmje az Utolsó idők – adja magát a párhuzam a tavalyi fődíjas Delta és Mátyássy opusa között, csakhogy itt nem a megmagyarázhatatlan vonzalom, hanem a mélyen szunnyadó gondoskodni vágyás, az elemi erővel felszabaduló színtiszta családi kötelék érzése fordítja a történetet tragédiába.
A lassúság lázadása
Apaföld © magyarfilmszemle.hu - Bakos Gergő |
Túlzás lenne azt állítani, hogy kétféle mesélési mód versenyzett az idei szemlén. De ha már túlzunk, túlozzunk nagyot: a felgyorsult világban valóságos lázadás lassú filmet készíteni. Elemi erővel tör ránk az elszabadult információ, a türelmünk pedig véges: hozzászoktunk, hogy mindent azonnal megkapunk. Az információ pedig kiváltképp képekben érkezik. A multiplex: McDonalds, a tévéhíradó pedig valóban horror. Sorjáznak a halálesetek, ránk zúdul a valóság borzalma - life is stranger than fiction. Képfüggő ember számára – mint amilyen a filmítész is – tézisfilm az Adás. (Ismétlem: ha túlzunk, túlozzunk nagyot.) Vranik Roland filmjében a rombolást nem az adás megszűnése, hanem az információs sztrádán ezerrel robogó képáradat végezte. A karambol után pedig mindig nagy a csend, az Adás állapotfilm, amely lassúságával, egykedvűségével, szenvtelen világképével reagál mérhetetlen függésünkre.
Retro roki rulez...de nem Fenyő találmánya magyar rock
Nem igaz, hogy a filmekből hiányzik a társadalmi összefüggés - amint ezt Mészáros Márta a filmesek szemére hányta. Sőt a teljes merítés, így együtt, lenyomatot ad egy kor, de legalábbis 2009 februárjának állapotairól. Persze a felsorolásból sok minden kimaradt: miért szerethető Szirtes András kétszereplős kísérleti mozija, a Juliette, mitől jó a Prima Primavera, vagy miért tetszett a tartozásai miatt a versenyprogramból eleve kiszorult Made in Hungária. Utóbbinál időzzünk el azért kicsit. Fonyó Gergely Fenyő-hommage-a szinte hibátlanul honosítja meg a filmmusical zsánerét - amelyben nem ciki, ha hirtelen táncra perdülnek és dalra fakadnak a szereplők.
Persze nem árt, ha a néző ismeri a magyar rock történetét, különben még elhiszi, hogy Fenyő Miklós szűz terepre érkezett, és egymaga szállt szembe a kultúrpolitikával. Mégis: retro roki rulez – bizony az is merésznek számít, aki a fülünkbe dúdolja az életszeretetet. Ha valaki nem akar mást csak zenélni és szerelmesnek lenni, nos az 1967-ben, 2009-ben is: színtiszta szeretet és színtiszta lázadás.
Schreiber András