A magyar kiberpunk nyomában a Filmszemlén
Most mutatták be a Filmszemlén az Adás és az 1 című új filmeket. Kritikusunk a sci-fi, vagy inkább a cyberpunk avagy kiberpunk körül vélte felfedezni az alkotások gyökereit. Örvendezhetnénk is akár, folytatja valami Monory Mész kultfilmjét, a Meteót. Kíbicek vagyunk a kiberműfajokban, vagy osztottak nekünk is lapot?
Jelenet az 1-ből Sok moralizálás? © magyarfilmszemle.hu |
Pater Sparrow, az 1 direktora szerint filmje "nem sci-fi", Vranik Roland szerint Adás című opusa disztópia, azaz antiutópia, negatív jövőmozi. Persze, ha a keményvonalas science fiction legfőbb sajátosságára gondolunk (azaz, hogy a természettudományos ismeretek szigorú figyelembevételével logikus következtetéseket von le a jövő társadalmára vonatkozóan), akkor a rendezőknek igazuk van: filmjük nem science fiction. De akkor magyar sci-fi sincsen: a Szíriusztól a Meteóig hiányzik a természettudományos alapozottság. Még szerencse, hogy a tudományos-fantasztikus próza kifeszítette a műfaj kereteit: a soft SF-ben a társadalomtudományok, a filozófia kerülnek előtérbe a természettudományokkal szemben, a lehetséges jövő (vagy éppenséggel az alternatív történelem), az elképzelt technika csak apropó. Épp mint Vranik és Sparrow filmjeiben.
Pater Sparrow: 1
Sőt, az 1 alapötlete egyenesen a sci-fi tekintély Stanislaw Lem egyik írására, Az emberiség egy perce című esszére épül. Ebben Lem egy fiktív kötet, az emberiséggel egy perc leforgása alatt történő események statisztikáit összegyűjtő almanach recenzióját írta meg, elgondolkodva valóságról, társadalomról és egyénről. Az elsőfilmes Sparrow opusában ez a kötet a főszereplő: egy különös bűntény során egy könyvesbolt teljes raktárkészlete "magától" lecserélődik az 1 című almanach példányaira. A lehetséges jövőben az efféle különös esetek kivizsgálása a "Valóságvédelmi Hivatal" feladata: a sztárnyomozó Pitch ügynök (Mucsi Zoltán) nem is hajlandó elfogadni a tulajdonos (Mácsai Pál) és alkalmazottai (Kerekes Vica, Czukor Balázs), illetve a zárás után felbukkanó idegen (Sinkó László) magyarázatát, pontosabban azt, hogy nincs reális magyarázat a történtekre.
Csodák márpedig nincsenek – véli Pitch ügynök, egészen addig a pontig, amíg ő maga is gyanúba keveredik, és (a nézővel egyetemben) próbálja végig gondolni, mi történhetett vele, és mire való pontosan a hivatalosan elfogadott valóságot is megkérdőjelező, az abszolút igazságot felfedő almanach. Lem adja tehát a kiindulópontot, de a cselekmény, a valóságot megkérdőjelező, a "semmi sem az, aminek látszik" igazságára rádöbbenő figura Philip K. Dick regényeit idézik (illetve ha már nyomozó, akkor a Csordulj könnyem, szólt a rendőrt vagy éppenséggel az Álmodnak-e az androidok elektronikus bárányokkalt). Talán nem tévedünk: Dick hazai felfutása, a cyberpunk mozinak hosszú időre muníciót adó regények magyarországi megjelenése hathatott Sparrowra és Vranikra is.
Science fiction és thriller keveréke az 1, tele különös figurákkal, furcsa-abszurd helyszínekkel (egész pontosan a "Valóságvédelmi Hivatal" épületének változatos, atmoszférateremtő helyszíneivel). Sajnos azonban túl sok filozófia csúszott a történetbe: Sparrow szereplői minden percben újabb és újabb morális eszmefuttatásokat, frappáns létfilozófiai kinyilatkoztatásokat vágnak egymás és a néző arcába, amelyből egyetlen egynek a végig gondolására is kevés volna az 1 filmideje. S bár Tóth Widamon Máté operatőrrel karöltve s rengeteg archív képanyagot felhasználva Sparrow igen meggyőző vizuális világot teremtett, a filmbe ágyazott, újonnan forgatott tévéhíradók leválnak a film egységes képszövetéről. Ezek ugyanis (a képek hangulata és minősége, de a hírolvasók előadásmódja miatt is) olyanok, mintha egy amatőr filmhez készültek volna, s talán ezek láttán döbben meg először a néző és érzi meg a film filozófiájának esetlegességét.
Jelenet az Adás-ból A képfüggő ember drámája © magyarfilmszemle.hu |
Az Adás valóban antiutópia: a következetesen felépített, lassú sodrású thrillerben elénk tárul a monitor nélküli szegényes világ, ahol az állandóan bekapcsolt monitor, a folyvást harsogó tömegmédia legalább akkora pusztítást végzett, mint amekkorát az eltűnésével okozott. Kiürült helyen kiüresedett emberek élnek: az ablakban bámészkodó alak képtelen segíteni az utcán kábultra rugdosott, megvadult gyerekek által kirabolt nőnek. A képfüggő ember képtelen a cselekvésre – állítja Vranik –, mert túlságosan lenyűgözi a látvány. Mert a tévét is csak bámuljuk, de nem vagyunk aktív részesei a képernyőn pergő cselekménynek. Legalábbis közvetlenül nem.
A magyar cyberpunk klasszikusa, a Meteo
Filozófus, vagy átlagos sci-fi szerző? |
Philip K. Dick egy esszéjében a hetvenes évek végén így ír:" Olyan világban élünk, amelyben a média, a nagyvállalatok, a kormányok, a vallási és politikai csoportok hamis valóságokat állítanak elő. A szövegeimben csak azt kérdezem: mi valóságos? Folyamatosan pszeudovalóság-bombák érnek minket, amelyeket kifinomult technológiákat használó, okos emberek gyártanak. Elképesztő hatalom: egész univerzumokat, tudati világokat hozni létre. Erről tudnom kell. Hisz magam is ezt csinálom." A hvg.hu archív cikke itt! |
A lepukkant helyszíneken játszódó 1 látványában, az Adás apokaliptikus hangulatában mindenképpen megidézi az első magyar cyberpunk mozit. Mindhárom közvetlenül csatlakozik a központi idegrendszerre: a filmek továbbgondolása a néző dolga. Milliós díszletek, űrhajók és digitális trükkök híján valószínűleg soha nem készül igazi keményvonalas magyar science fiction, de úgy látszik, lehetséges a magyar cyberpunk. A Meteo –1 – Adás között legalábbis van műfaj-folytonosság, valamiféle vérvonal, és talán nem kell újabb húsz évet várni a következő próbálkozásra. Tudjuk, a science fiction, a cyberpunk alapvetően angolszász műfajok. A magyar fantasztikum láttán mégsem tolakszik elő bennünk a Tanú magyar narancs-hasonlata. Mert nem kicsi, és nem sárga. Egyszerűen a miénk.
Schreiber András