Filmszemle előtt: miénk ez a cirkusz
Jó volna hinni, hogy a kedden kezdődő idei mustra az összetartozás fóruma lesz: ahol nem a megosztottság, hanem a konstruktív vita és a konszezus kerekedik felül. Volt ilyen szemle, amikor egyértelmű volt, hogy a filmélet felülről való központosításának csak összefogással lehet útját állni. Azóta állandósult a szűnni nem akaró anyázás. - A kritikus várakozásai a startoló 40. Magyar Filmszemle előtt.
Meg lehet-e előre mondani, hogy milyen lesz egy kulturális esemény? Meg lehet-e becsülni a felhozatal minőségét? Kiszámítható-e a hangulat, a szellemi telítettség, vagy a kikapcsolódás jól eső érzetének foka? A 40. Magyar Filmszemle hangulatára már a start előtt sok minden rányomta a bélyegét. A jubileumi mustra január 27-én kezdődik, de a versenyzsűri, az alkotók, a sajtó és egymás között sokan mások (jobbára nethuszárok) már korábban elmondták a véleményüket. Nincs is ezzel semmi baj, jó esetben mindez része a magyar film promóciójának, körítésének. Még akkor is, ha a játékfilmes előzsűri tagjai úgy vélik: „az idei mezőny gyengébb lett az átlagosnál”, hogy a filmek „az élet primer brutalitását ábrázolják”, hogy „nincs igazi tétje a filmeknek”. Tudjuk, gyakran a rossz kritika a legjobb hírverés. A közönség dönt: hisz vagy néz.
Tarr Béla: A londoni férfi Behozzák a tavalyi lemaradást |
Alámondás Elsőfilmeseké a szemle? |
A meglepetések szemléje lehet az idei, ahol a játékfilmek közel felét elsőfilmes rendezők jegyzik. A szakmát ezúttal a kiírt, majd sebtében visszavont stúdióprivatizáció osztja meg. A HVG szemle-beharangozója itt olvasható! |
Csak a szépre emlékezve: a tavalyi felhozatalból például tiszta szívből lehetett örülni az elsőfilmes Gigor Attila A nyomozó című meglepetésmunkájának, és a Mundruczó Kornél rendezte Delta cannes-i elismerésének. És már most lehet örülni (az idei mustrán versenyben lévő) Valami Amerika 2. több mint 300 ezer nézőjének. Persze legtöbben csak akkor örülünk, amikor már a „miénk” a díj, amikor megváltottuk a sokadik jegyet is – mert csak akkor kérdezünk, amikor a többiek már beszélnek róla.
Herendi Gábor: Valami Amerika 2. Szemben a zsánerrel |
A szemlénél maradva: szerzőiség és műfajiság kölcsönös fontosságát két mustrával ezelőtt a szemleszervezők egy zsánerfilmes díj bevezetésével is kifejezték. És tavaly éppen ennek – az eredetileg megosztott fődíjként bevezetett – elismerésnek az eltörlése, majd különdíjként megtartása, valamint Tarr Béla cannes-i versenyfilmje (A londoni férfi) körüli huzavona, s persze a filmtámogatási rendszerünk Európai Uniós felülvizsgálata adta meg a szemle előtti alaphangulatot.
Idén szép számmal válogatott az előzsűri a zsánerfilmek közül s hogy a műfaji film idehaza még mindig főként vígjátékot jelent, annak a szemléhez vajmi kevés köze van, az filmes kultúránk problémája. A londoni férfit is bemutatják, igaz, továbbra sem nyitófilmként. S az igen rangos Karlovy Vary fesztiválon kategóriája első díját nyert dokumentumfilmet, Nemes Gyula Letűnt időkjét nem teték a versenymezőnybe, csak az informális vetítésekközé. Számos korábbi szemle-nóvum pedig hiányzik, és ezek eltűnése néhányaknak okot adhat sértődésre. Nem lesz például külföldi zsűri (hacsak Zsigmond Vilmos Oscar-díjas, 1956-ban az USÁ-ba vándorolt operatőrt nem számítjuk külföldi döntnöknek), megszűnt a kísérleti filmek szekciója és elmarad a dokumentumfilmek kategorizálása is. Lesz ugyanakkor tévés szekció és filmvásár. És lesznek szakmai programok, ahol minden bizonnyal szóba kerül „a filmszakmát megosztó” kérdés, a befagyasztott stúdióprivatizáció ügye - és persze remélni lehet, hogy konstruktív vita keretében, botrány nélkül. Hogy a jubileumi Filmszemlén azért a filmeké lesz a főszerep. Mert a filmeknek – legyenek jók vagy rosszak – igenis tétjük van: beül-e a néző a moziba, vagy távol marad.
Schreiber András