2008. január. 09. 14:02 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. január. 10. 08:47 Kult

Szilveszter után józanodás

Színházi premier: Spiró György darabja Hamvas Béla műve alapján; Szilveszter. Új, zenés magyar film Tímár Pétertől: Casting minden. Red Road: megfigyelni és megszeretni? A román film új hulláma: 4 hónap, 3 hét, 2 nap; Cristian Mungiu alkotása. Utódállamok: orosz, belorusz, örmény, grúz, ukrán, litván, észt művészet Budapesten. A folkrockerek beveszik a palotát: Napra és Barbaro koncert a MÜPA-ban. Ajánlatok a hvg.hu-tól!

Hétköznapi történet
4 hónap, 3 hét, 2 nap

Már kezdjük elfelejteni, milyen is volt a létezett szocializmus. A legszomorúbb és a legvidámabb barakkok, a hiánygazdaság, a szürke és barátságtalan utcák, az este nyolc után pangó közterek, a klasszikus vicc, a két választható útról, amely
előttünk állt (az egyik az alkoholizmus, a másik járhatatlan), a keserű humor, a félelem, a kiszolgáltatottság, a lassan mindent eluraló ócskaság és középszer.

Voltak persze fokozatok. Románia egy külön fokozat volt. A román fiatal filmes "új hullám" most elemi erővel hozza fel a közelmúlt történeteit. Nem akar semmit, sem megdöbbenteni, sem ítélkezni. Csak megmutatni, megörökíteni; így éltünk. S megkérdezni: hogy élünk?

Cristian Mungiu filmje Európában hódít, Cannesban és Berlinben díjakkal jutalmazták; s most nálunk is bemutatják. Otilia és Gabita szobatársak egy kollégiumban. Munkatársak az egyetemen. Egy romániai kisvárosban járunk, a kommunizmus utolsó
éveiben. Otilia kivesz egy szobát egy olcsó szállodában. Délután egy bizonyos Bebe úrral van találkozójuk. Gabita terhes, az abortuszt tiltja a törvény, és még egyikük sem volt soha ilyen helyzetben.

A 4 hónap, 3 hét, 2 nap egy nagyobb projekt része, melynek címe: Mesék az aranykorból, a romániai kommunizmus szubjektív története, a városi legendák fényében. A projekt célja, hogy a kommunizmus témájának közvetlen érintése nélkül, pusztán az egyéni lehetőségeken keresztül láttassa ezt a balsors sújtotta időszakot, melyben az emberek kénytelenek voltak megpróbálni normálisan élni. A 4 hónap, 3 hét, 2 nap
a sorozat első filmje.

4 luni, 3 saptamani si 2 zile - román film, 2007 ; r.: Cristian Mungiu
 

Boston sötét oldala
Hideg nyomon

A Runaway train  jól ismert dallama csenghet a fülünkben..: Amerikában minden nap 2000 gyerek tűnik el nyomtalanul. Ben Affleck első rendezése egy kislány eltűnésének ügyét követi nyomon. A történet a Boston
melléki Dorchesterben kezdődik, ahol a kavicsos, munkásosztály-utcák teli vannak szétszakadt családok és álmok roncsaival. A négyéves Amanda McCready innen tűnt el minden nyom nélkül. Mivel a rendőrség teljesen
tehetetlennek bizonyult, Amanda elkeseredett nagyszülei két helyi magánnyomozót bíznak meg, hogy kerítsék elő a kislányt. Ez a nyomozás végül egyetlen ember rendkívüli döntéséhez vezet egy olyan világban, ahol a helyes és a helytelen fogalma már régen összemosódott... 

Gone Baby Gone; amerikai krimi, 2007; r.: Ben Affleck 
 
Red Road, Casting minden, Szilveszter (Oldaltörés)


Kit nézel?
Red Road


Megfigyelni és megszeretni? Nagy testvér? Mindent látó szem? CCTV-k? Negatív utópiák? Nem egészen. De azért mindez egy kicsit. Jackie egy biztonsági kamera üzemeltetője. Napjai azzal telnek, hogy a világ egy kis szeletét szemléli és védelmezi mindazokat, akik látómezőjébe esnek. Egy nap feltűnik egy férfi a monitoron, akiről azt hitte, soha többé nem fogja látni, akit soha többé nem akart látni. Most nincs más választása, kénytelen szembenézni vele.

A Red Road az első olyan film, mely az "Advance Party" (Terepszemle) elmélet alapján készült. Az elmélet lényege, hogy három különböző rendező, ugyanazon szereplőkről forgat filmet. Kidolgozható a szereplők múltja, lehet közöttük családi kapcsolatokat létesíteni, felruházhatók jó vagy rossz tulajdonságokkal és, ha ez az adott film szempontjából indokolt, be lehet vonni további mellékszereplőket. Mindegyik filmben szerepelnie kell az összes megadott szereplőnek. Az adott szerepeket mindegyik filmben ugyanazok a színészek játsszák.

angol-dán filmdráma, 2006; r.: Andrea Arnold


 
Dalmű
Casting minden

Tímár Pétertől láttunk már jót is, rosszat is. Drukkolunk, hogy most jó legyen. Nézzük..! A Kern András alakította hajdan szebb napokat látott dalszerző, énekes és zongorista, miután évekkel ezelőtt a feleségét balesetben elveszítette, megcsömörlött, magánélete kisiklott, visszahúzódó és zárkózott emberré vált. Egy régi bérházban él egyedül. Kis presszóban zongorázik estéről-estére, a barátai is onnan kerülnek ki. Egyetlen dolog érdekli a zongorán kívül, a lóverseny. Ormos Katinak (Oláh Ibolya alakítja) minden furfangjára szüksége van, hogy meggyőzze Rezsőt, készítse fel őt a dalversenyre. Kati egy nevelőotthonban takarítónő, abban az árvaházban, ahol addigi életét töltötte. Milyen esélyei lehetnek a versenyben...?

magyar zenés film, 2007; r.: Tímár Péter
 

Kocsmadráma
Szilveszter

Hamvas Béla azonos című regénye nyomán 

© Nemzeti Színház - Sándor Katalin
Spiró Györgyöt az utóbbi időben regénye(i) alapján érték elismerések, s a Fogság ismét közönségsikert is hozott számára. Ám ne felejtsük el, Spiró kitűnő drámaíró. Most olyasmibe fogott, ami számára is új és nagy
kihívást jelentett. A Nemzeti honlapján így nyilatkozik: "A Szilvesztert olvasni sem egyszerű, szerintem nagyon kevesen képesek rá. Teljesen zűrzavaros, Hamvas még azt sem árulja el sokszor, hogy éppen ki beszél. Igazi tohuvabohu. Edzett szem kell hozzá és figyelem. A színházban viszont mindennek rögtön ki kell derülnie. Szerencsére Hamvas segíti is az embert, mert a kisregény maga tulajdonképpen Rejtő-paródia. Hamvas ugyanis pontosan tudta, amit az irodalomtörténészek is csak most kezdenek pedzegetni, hogy Rejtő miért
jó és mire való. "

"(...) elolvastam, és azonnal éreztem, hogy a kisregényben szereplő kocsma nagyon jó helyszíne lehetne egy drámának."

Az angyalok örvendeznek: megfogant a tökéletes emberpár! Egy országban, egy városban, egy kerületben, egy házban, egy hónapban, egy napon fognak megszületni, hogy el ne kerüljék egymást. Biztonság kedvéért az
angyalok Patmore-t, a kocsmatulajdonost bízzák meg, segítse őket, hogy egymásra találjanak. Odalent a Földön háború dúl, a csimpalacsánok megtámadják a szövetséges Ulg Köztársaság fővárosát. Patmore kocsmája
megtelik menekülttel, közöttük kell megtalálnia a férfit és a nőt. Az ördögök azonban beleköpnek a levesbe... Hamvas Béla regényéből Spiró György készített színpadi adaptációt, mely mulatságos, annak ellenére,
hogy komédia.

Rendező: Keszég László
 

Megvalósult tervek, Utódállamok (Oldaltörés)



Megvalósult tervek
Iparművészeti Múzeum

Különös, de még Magyarországon is vannak olyan tervek, amelyek megvalósulnak. Főleg, ha nem túl nagyok. Időnként, ha nem is nagyok, de fontosak. Hanem: félre a tréfát! Második alkalommal ad otthont az Iparművészeti Múzeum annak a kortárs iparművészeti kiállításnak, amelyen a Nemzeti Kulturális Alap Iparművészeti Szakmai Kollégiuma által, alkotói támogatásban részesült művészek műalkotásai kerülnek bemutatásra.

A héten még látható az a válogatás, amely korunk hazai iparművészetének keresztmetszetét mutatja be az NKA pályázatok tükrében.

Az iparművészet lehetőségei szélesednek. A "hagyományos" iparművészeti fogalmazásmódhoz formailag, technikailag és tartalmilag is kötődő művek mellett (melyek használati, "díszítő" funkciója nem zárja ki művészi értéküket) újabb és újabb technikákkal és anyagokból készülő munkák is igyekeznek áthidalni az iparművészet és a képzőművészetek (szobrászat, festészet) közti szakadékot.

Idén tizenkilenc művész alkotásait tekinthetik meg az érdeklődők. Fotóeljárással díszített ruha, könyvlapokból szőtt textíliák, digitális nyomtatással készült kárpitok, porcelán-város, pergamenből készült ékszerek és sok más érdekes műalkotás várja a látogatókat.

jan.13-ig; Bp. Iparművészeti Múzeum
 

Sto gyélaty?
Utódállamok


Művek a szovjet utódállamokból. Vahram Aghasyan (AM), Chto Delat? / What is To Be Done? (RUS), Kristina Norman (EST), Khinkali Juice: Nadia Tsulukidze & Sophia Tabatadze (GE), Alevtina Kakhidze (UA), Aleksander Komarov (BY / NL), Arturas Raila (LIT), R.E.P. (UA)

A kiállítás orosz, belorusz, örmény, grúz, ukrán, litván, észt művészek munkáit mutatja be. A közel hetven évig fennálló Szovjet Birodalom 1991-es szétesését követően 15 tagország nyerte vissza önállóságát.  Ezekben az államokban a nemzeti identitás visszaszerzéséért / megteremtéséért folytatott küzdelmet, és az azt követő (rész)eredményeket ritkán előzte meg békés átmenet. De foglalkoztatja e a terhelt (közel)múlt azokat a kortárs képzőművészeket, akiknek már nem kísérik életüket mozgalmi dalok, akik csak hallomásból ismerik az úttörőtáborokat, és nem az egyetlen elfogadható művészi kánonként tanították nekik a szocialista realizmust? 

A poszt-szovjet jelzőt – számos gazdasági, politikai, történelmi tényező következtében – a mai napig releváns terminusként alkalmazzuk. Vajon amilyen mértékben utal ez a múltra, olyan mértékben határozza e meg a jelen koordinátáit?   Az Utódallamok olyan kérdésekre keres lehetséges  válaszokat, hogy beszélhetünk e, és ha igen, milyen hasonlóságokról egy poszt-szovjet kortárs kiállítás kontextusában, és jelenthet e ez közös platformot az említett országok művészetében?

2006-ban a Magyar Képzőművészeti Egyetem együttműködési megállapodást írt alá az ukrán és az azerbajdzsáni képzőművészeti egyetemekkel. Ekkor kezdődött el a szentpétervári Repin Intézettel egy hosszabbtávú tematikus kiállítás-sorozat előkészítése is.   Az Utódallamok azonban nem az említett intézményes kapcsolatokra épít, sokkal inkább a volt szovjet tagállamok kortárs művészetét szeretné feltérképezni.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Barcsay Teremében bemutatásra kerülő munkák az elmúlt években (2002 - 2008) készültek. A kiállítók között vannak frissen végzett egyetemisták, akik számára egészen mást jelent a Szovjetunió, mint például azoknak a művészeknek, akik saját bőrükön tapasztalták meg az átalakulás előtti időszak különböző fázisait.

A kiállításon szereplő művek mellett közép-ázsiai  rendezők filmjeiből összeállított filmprogram fut (A nemzeti önrendelkezés két korszaka a közép ázsiai filmtörténetben az 1960-as és az 1990-es években) az OSI (Open Society Institute) segítségének köszönhetően. A programban türkmén, tadzsik, üzbég, kirgiz, kazah rendezők filmjeit mutatják be.

 
jan.10-30; Bp. Magyar Képzőművészeti Egyetem


Napra, Barbaro, Triton (Oldaltörés)



A folkrockerek beveszik a palotát
Napra - Barbaro

A Barbaro feltűnése reveláció volt a nyolcvanas évek legvégén. A Napra az ő tanítványuknak tekinthető. Olyannyira. hogy a Barbaro új felállásában a tanítványzenekar egyik tagja játszik. Folk és rock - elavultnak tűnhet a kombináció. De így, ahogy itt halljuk, nem az. A magyar és balkáni ihletettségű etnorock legrangosabb zenekarának tartott, három éve újjászerveződött Barbaro vendége a Napra. A tradicionális Kárpát-medencei népzene és az experimentális rock izgalmas szintézisével három esztendeje feltűnt együttes ugyancsak
lemezbemutatót tart. Jaj, a világ! című albumát komoly várakozás előzte meg, hiszen a világzene egyik legkeresettebb angol producere, Ben Mandelson gondoskodásával készült.

jan. 10., Bp. Müpa

Pesten belüli élmény
Triton Elektric Octopus

Vázsonyi János szaxofonos a budapesti jazzélet emblematikus alakja. A füstös klubokban edződött, a kísérleti jazz-rock formáktól a komolyzenéig mindefelé otthonosa mozgott, miközben egyéni hangját végig megtartotta.  Újabban billentyűzik is, és hagyja, hogy mások fújják. Minden klubkoncertje élmémyszámba megy.

jan.11; Bp., Take Five
 

 

Kult Balla István, Németh Róbert 2025. január. 11. 20:00

„Amúgy a nők is káromkodnak” – interjú cserihannával és Lenkkével

Egyre több női előadó tör be a magyar popzenébe, érezhető egyfajta „girl power” a területen. Nemrég jött ki például cserihannának (polgári nevén Cseri Hannának) Hirtelen mélyül, Lenkke_-nek (Fehér Lili) pedig Törik a beton címmel új albuma, ennek apropóján nemcsak a dalokról és a csajos zenékről, hanem a Z generációról, a káromkodásról és a kommentekről is beszélgettünk.