Az átértelmezésig és tovább
József Attila születésének századik évfordulóján visszatekintve látható, hogy életében és a halála óta eltelt hét évtizedben sem igen akadt olyan politikai vagy ideológiai irányzat, amely ne próbálta volna meg kisajátítani a költő életművét, de legalábbis annak valamelyik fejezetét.
"...születtem, elvegyültem és kiváltam" József Attila szobra Budapesten © Horváth Szabolcs |
Noha a kerek évfordulók bűvölete elég régi hagyomány, József Attila születésének 75. évfordulója több szempontból is határkőnek, sajátos állomásnak bizonyult. Agárdi Péter irodalomtörténész - aki az 1975-öt követő évtizedben a Magyar Szocialista Munkáspárt központi apparátusában Aczél egyik közvetlen segítője volt - úgy emlékszik vissza, főnökében "igen komoly volt a szándék", hogy átértékelje a Rákosi-korszak kulturális főkorifeusa, Révai József által létrehozott magyar szellemi panteont. A gödörből - vagyis a politikai süllyesztőből - éppen kikerülő Aczélt persze elsősorban a művészet és a művészek (újra)értékelésekor megfogalmazható aktuálpolitikai üzenetek motiválták. 1973-ban, amikor például "Az élő Petőfi"-re változtatta a Révai (és az ő famulusa, Horváth Márton) által meghirdetett irodalompolitikai "Lobogónk Petőfi" jelszót, Agárdi értelmezésében ezzel a személyi kultusz szellemi felszámolását kívánta érzékletessé tenni, ugyanúgy, ahogy a nemzet nagyjai közé be-, illetve visszaemelt Eötvös József, Széchenyi István, Ady Endre, Derkovits Gyula vagy Bartók Béla esetében is. Agárdi szerint nem lehet eléggé értékelni Aczél konszolidációs politikai állásfoglalását, amely a József Attila-évforduló kapcsán hangsúlyozta: a szocialista irodalom fő vonalába állított Petőfi-Ady-József Attila-triász immár egyáltalán nem rekeszti ki az irodalmi kánonból például Babits Mihályt, Kosztolányi Dezsőt vagy éppen Kassák Lajost.
Ez aligha vitatható, ám az Aczél-beszéd már idézett határozott kijelentését, miszerint József Attila töretlen kommunistasága megkérdőjelezhetetlen, éppen azokban az években vonta kétségbe - akkor még csak kisebb példányszámú folyóiratokban és könyvekben - mind több irodalmár és történész. A politika által preferált József Attila-kutatás pedig minél mélyebbre ásott, annál több, a "megbízók" számára kínos, kényelmetlen vagy egyenesen tűrhetetlen (ma már egyébként evidenciának számító) momentumra és összefüggésre bukkant. Olyasmire például, hogy az illegális kommunista párt és József Attila viszonya - melyet a Révai-érában Horváth Márton úgy jellemzett, hogy "a párt volt József Attila anyja" - nemhogy felhőtlen nem volt, hanem egy idő után már szakadék tátongott közöttük. Vagy arra, hogy a kései, "a költő betegsége alatt írt" versek tudomásul nem vétele magát az életművet torzítja el végletesen.
Feszegetni kezdték azt is, hogy a múzeumok páncélszekrényeibe rejtett, ám szűkebb körben mégiscsak ismert pszichoanalitikus iratok (melyek többsége teljes terjedelmében csak az 1990-es évek közepén látott nyomdafestéket Magyarországon) ugyanúgy alapvetően formálnák át a költőről tudottakat, mint az, ha végre szó es(het)ne József Attila kései szellemi társairól, akiknek a nevét viszont a magyar kommunista hatalom - "renegátságuk", "megveszekedett szovjetellenességük" vagy 1956-os szerepük, nyilatkozatuk miatt - jószerével még kinyomtatni is alig engedte. Pedig az irodalomtörténetből liberalizmusa miatt hosszú időre kitessékelt Szép Szó köre (Fejtő Ferenc, Ignotus Pál, Faludy György) vagy a szociáldemokrata Mónus Illés, illetve a kommunista világmozgalomnak látványosan hátat fordító Arthur Koestler hatásának elemzése nélkül aligha lehet teljes értékűen szólni József Attiláról. S akkor még nem is említettük a József Attila szerelmi lírájának utolsó ihletőjével, - a később a nagy vetélytárs, Illyés Gyula feleségévé lett - Kozmutza Flórával kapcsolatos tabukat (HVG, 2004. február 28.), melyeknek firtatásával a szocialista rendszer nagy társutasa, Illyés sértődött volna meg.
Aczélnak 1980-ban tehát nemcsak irodalomtörténeti, hanem politikai kihívásra is felelnie kellett, s a választ a "teljes József Attila" szlogennel, illetve azzal a kijelentéssel vélte meglelni, hogy József Attila örökségét "nem engedjük feldarabolni". Ünnepi beszédében így már nyugodtan kijelenthette: "természetesen lehet és kell is kutatni József Attilát", s bármifajta részeredmény publikálható is. Nyomban lefektette ugyanis az irodalomtörténeti kutatások politikai alapját is: a "klasszikus értelemben vett örökéletmű" mi mást is fejezne ki, mint azt, "amit ma nemzeti egységnek, az internacionalizmust is magába foglaló szocialista hazafiságnak nevezünk".
A József Attila-emlékév legfőbb hatalmi üzenete már ekkor, több mint negyed évvel a jubileum előtt körvonalazódott, majd közzé is tétetett a bizottság egyetlen közleményében: e szerint "amiért a költő egész életében harcolt, az nagy részben már valóra vált". Ezt volt hivatott bizonyítani az ilyenkor szokásos vers- és prózamondó verseny, több képzőművészeti pályázat, valamint az év végén a Parlament szomszédságában, Andrássy Gyula miniszterelnök 1945-ben eltávolított lovas szobrának helyén felállított, egy stilizált Duna-parti lépcsőn merengve ülő, Marton László készítette József Attila-szobor. S mindezek árnyékában - vagy fogalmazhatunk úgy is: védernyője alatt - egy korábban elképzelhetetlen szerkezetű ünnepi műsor (melyet Fodor András költő állított össze) már a halálból visszatekintve foglalkozhatott a költő műveivel. E megközelítésben volt azért némi rafináltság is, mivelhogy a szinopszis szerint "József Attila szárszói tragédiája nem közönséges öngyilkosság, sokkal inkább a társadalmi igazságért vállalt, saját boldogulását az elnyomott közösség érdekével egynek tudó küzdelem mártíriuma volt".
Az említett levéltári dokumentumokból kiviláglik, nemcsak az aczéli beszédnek, hanem a műsor forgatókönyvének is született jó néhány változata, merthogy a pártos bírálók kevesellték a költő világnézeti elkötelezettségének hangsúlyozását. S ha az irodalmi értelmezésben nyílt is alkalom némi ügyeskedésre, az előkészületeket kézben tartó Tóth Dezső kulturális miniszterhelyettes leiratban közölte beosztottjával, Bíró Zoltán főosztályvezetővel (az MDF későbbi alapító elnökével), hogy a nagyközönségnek szóló plakátoknak "az évforduló ideológiai, politikai mondanivalóját magas művészeti színvonalon és félreérthetetlenül" kell kifejezniük, ezért aztán "nemkívánatos, hogy mai polgári József Attila-interpretációk kapjanak képzőművészeti megfogalmazást". Az ekképp eligazított osztályvezető nem sokkal később egy igen lényeges kérdésben sürgetett "mielőbbi állásfoglalást". Nevezetesen arra várt választ, hogy a díszünnepségen hol üljenek a JAE tagjai, mivelhogy 43-an nem férnek fel a színpadra, s ha köztük "szelekcióra kerülne sor", az csak sértődéshez vezetne. A kérdésre salamoni válasz érkezett: "Az első sorban mindenkinek jut hely." Ezután már csak azt kellett eldönteniük a felsőbb hatalmaknak, hogy az ott ülőkből "kiket mutasson majd közelképben a tévé kamerája".
Noha az emlékév minden részletében megtervezett fő eseménye az utolsó pillanatáig az előzetes elképzelések szerint zajlott le, az utókori visszatekintő - így például a HVG által megkérdezett József Attila-kutató, Tverdota György (aki negyedszázaddal ezelőtt már tagja volt az emlékbizottságnak) - joggal állapíthatta meg, hogy Aczél valójában csak utóvédharcot folytatott, mivelhogy az általa 1980-ban éppenséggel lezártnak hirdetett József Attila-értékelésben a következő másfél évtized döntő fordulatot hozott.
Már a 75. évforduló évében olyan tanulmányok láttak napvilágot - például a ma is magasan jegyzett József Attila-kutatók közül Beney Zsuzsa, Németh G. Béla, Stoll Béla, Szőke György, Tamás Attila vagy éppen Tverdota György tollából -, amelyek éppen a már említett tabukérdésekre keresték csökönyösen a választ. S nem is közvetve ezt tárgyalta a József Attila kéziratai és levelezése című, máig megkerülhetetlen bibliográfia is, amely először adott hírt sok, a nagyközönség elől elzárt "ismeretlen" kéziratról. S ha az 1980. áprilisi tematikus folyóiratszámok óvatos szerkesztői bölcsességgel nem feszegették is a kijelölt ideológiai határokat, a nagy ceremóniát követő hónapokban már kezdtek átlépni rajtuk. "A lét dadog, csak a törvény a tiszta beszéd" címmel a pesti bölcsészkaron szervezett november végi kétnapos tudományos konferencián pedig - ahol egyébként igen éles viták folytak egy-egy vers értelmezéséről - a résztvevők többsége számára egyértelmű lett, hogy a politika által diktált "teljes József Attila-kép" és az általuk megismert költői életmű teljességgel szétvált egymástól.
MURÁNYI GÁBOR