Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

Az biztos, hogy a spanyol kormány nem akarja beengedni a Talgo vonatgyártóba a magyar államot és a Fidesz-közeli MaVagot. Szívesen látnák ugyanakkor a cseh Skodát, akikkel állítólag már egyeztetések is voltak. Az sem lehet véletlen, hogy a spanyol közlekedési miniszter a minap Prágában járt.

A cseh Skoda Transportation beszállhat szakmai partnernek a CriteriaCaixa portfóliókezelő mellé, és együtt tehetnek ajánlatot a Talgo vonatgyártó felvásárlására – értesült az El Economista. Ha a megállapodást sikerült nyélbe ütni, akkor nem a Fidesz-közeli Magyar Vagon-csoport (MaVag) lenne az egyetlen érdeklődő a Talgóra.

A lap értesülései szerint a Skoda képviselői április végén jártak Madridban, ahol egyeztettek a közlekedési minisztérium képviselőivel – az egyeztetések eredményeképp a spanyol kormány kész lenne áldását adni a Skoda bevásárlására. A cseh cég nem erősítette meg, de nem is cáfolta a spanyol lap értesüléseit, a válaszadást azzal utasította vissza, hogy „piaci pletykákat” nem kommentálnak.

Mindenesetre Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter május 20-án és 21-én Prágában járt, ahol részt vett egy vasutasfórumon, üzletemberekkel találkozott, valamint a cseh közlekedési miniszterrel is. A találkozón Puente cseh kollégája figyelmébe ajánlotta, hogy a spanyol vasútgyártás kapacitásaival és szakértelmével szívesen részt vállalna Csehország gyorsvasúti fejlesztéseiben.

Az Orbán-kormány 6750 euróval sunnyogott be a nagy spanyol vonatbizniszbe

A magyar állam szűk 7 ezer euróért szerzett 45 százalékos tulajdonrészt a spanyol Talgo vonatgyártó felvásárlására létrehozott projektcégben, de ennél minden bizonnyal nagyobb szerepet vállalna, mert a projektcég felügyelőbizottságába beült a Nemzeti Tőkeholding egyik igazgatója.

Az ajánlkozásba nem nehéz célzatosságot beleolvasni: a Skoda motorkocsikat, elővárosi vonatokat gyárt, távolsági és gyorsvasúti portfóliója nincs – a Talgo pedig éppen ezen a területen erős, vagyis a két vállalat nagyon jól kiegészítené egymást.

Azért sem lenne meglepő, ha a spanyol kormány mindent megtenne a Skoda bevonásáért, mert a MaVagot viszont nagyon nem akarják beengedni a Talgóba. Ezt Madrid teljesen nyíltan hangoztatja, Puente kijelentette, hogy kormánya mindent meg fog tenni ennek érdekében – mivel a Talgo nemzetstratégiai jelentőségű vállalatnak számít, a külföldi bevásárláshoz kormányzati engedélyre van szükség.

Madrid alapvetően nem szimpatizál az Orbán-kormánnyal, márpedig a MaVag egy olyan leánycégen keresztül szállna be a Talgóba, amelyben a kisebbségi tulajdonos a magyar állam. Ráadásul a magyar állami Eximbank által nyújtott hitelből is fedezné az akvizíciót. Állítólag a spanyolok orosz befolyástól is tartanak. Okkal, azon túl, hogy az Orbán-kormány látványosan jó viszonyt ápol Moszkvával, az eredetileg a jelenlegi honvédelmi miniszter, Szalay-Bobrovniczky Kristóf által gründolt, állami vagyonelemekkel felhizlalt MaVag a Transzmasholdinggal való együttműködésben (az egyiptomi kocsibizniszben) erősödött meg.

NER-vonalon privatizálták a MÁV járműjavítóit, de már titkolják, ki a tulajdonos

A honvédelmi miniszter által gründolt Magyar Vagon megszerezte a MÁV-tól a Szolnoki Járműjavítót is, az oroszok kiszállása után pedig egyedül teljesíti a teljes, egymilliárd eurós egyiptomi kocsimegrendelést. A forrást az állami Eximbank biztosítja.