Az Európai Unió után maguk a vállalkozások is nekimennek a techóriásnak.
A Google hirdetési politikája miatt jelentős üzleti veszteségeket szenvedtünk - érvel a több mint 30 nagy európai médiacég, amelyek szerint az amerikai óriás visszaél piaci előnyével.
“Ha a Google nem élne vissza domináns helyzetével, akkor sokkal nagyobb jövedelemre tehettünk volna szert, és kevesebbet kellett volna kifizetnünk a technikai szolgáltatásokért” - hangsúlyozza a közlemény, amelyet 32 európai médiacég írt alá. 17 ország médiavállalkozásainak van tele a hócipője a Google üzletpolitikájval - köztük az Axel Springernek is, amely a többi között kiadja a brüsszeli Politicót. Érthető, hogy ez a brüsszeli portál nagy figyelmet szentel az ügynek, amelyet az európai cégek egy holland bíróság előtt szeretnének megnyerni.
Az Európai Unió már tavaly júniusban jelezte a Google-nak, hogy üzletpolitikája sérti az uniós trösztellenes törvényt. Margrethe Vestager, az Európai Bizottság alelnöke akkor így fogalmazott: ”minket elsősorban az zavar, hogy a Google a saját domináns szerepét a piacon arra használja ki, hogy a saját vállalkozásait részesítse előnyben”.
Vestager hozzátette: ”ez nemcsak a Google vetélytársainak hátrányos, hanem a médiacégeknek is, miközben növeli a hirdetési költségeket”.
Brüsszel már 2021 óta figyeli a Google üzletpolitikáját, és eddig különféle címeken több mint 8 milliárd eurós bírságot rótt ki az amerikai informatikai óriásra.
Mit szól ehhez a Google?
A brüsszeli Politico elérte a Google jogi igazgatóját, aki természetesen közölte, hogy a perben keményen szembeszállnak majd az európai médiacégekkel: ”a Google konstruktívan együttműködik a médiavállalkozásokkal egész Európában, de ez a jogi beadvány spekulációkon alapul és opportunista jellegű. Ezért a Google határozottan szembeszáll ezzel, méghozzá a tények alapján” - hangsúlyozta Oliver Bethell, a Google jogi igazgatója, aki a brüsszeli Politiconak nyilatkozott.
A londoni Guardian emlékeztet arra, hogy a francia versenyjogi hatóság már 2021-ben elítélte a Google üzletpolitikáját, és 220 millió eurós büntetést rótt ki az amerikai informatikai óriásra.
Miért Hollandiában perelnek az európai médiavállakozások? Azért, mert az ott hozott versenyjogi döntések általában az egész Európai Unióra vonatkoznak, vagyis nem kell minden tagállamban külön-külön pert indítani a Google ellen.