Jelentősen bővült a grafikus helyfoglalás a MÁV járatain. Ha a lefoglalt hely esetleg nem létezik, a kalauz majd segít.
Mostanra már az összes belföldi InterCity és expresszvonat, valamint a nemzetközi InterCityk, EuroCityk és az EuroNight járatok „jelentős többsége” (a lista itt olvasható) bekerült a grafikus helyfoglalási rendszerbe – közölte a MÁV. Ez azt jelenti, hogy mozi vagy színházi ülésrendben való szék kiválasztásának egyszerűségével lehet ülőhelyet foglalni az adott vonatra.
A MÁV-Start idén májusban tette elérhetővé az úgynevezett grafikus helyfoglalási rendszerét, amely vasúti kocsik ülőhely-elrendezését mutató sematikus ábrák segítségével teszi lehetővé az utasok számára a megfelelő ülőhely kiválasztását és lefoglalását az ELVIRA menetrendi tervező és jegyváltási felületen. Akkor még csak a balatoni InterCitykre és expresszvonatokra, valamint a Győrön át közlekedő soproni és szombathelyi IC-kre lehetett így jegyet foglalni.
A MÁV azért nem engedi, hogy az utasok csak úgy korlátlanul válogassanak a szabad helyek között: „a kocsi magas telítettségi szintje fölött a vasúttársaság nem engedélyezi a kocsiábrán történő választást, mivel
így biztosítható, hogy minél többen tudjanak az adott vonattal elutazni”.
A MÁV által használt mozis példára vetítve ez azt jelenti, hogy ha egy teremben már csak néhány – nyilván nem a legjobb – szabad hely van, akkor a mozi nem mutatja meg, hogy már csak az első sorba lehet foglalni, mert akkor lehet, hogy a néző inkább másik előadást választ.
Nem a MÁV éve volt 2023
Lassuló menetrend, leálló mellékvonalak, pánikszerű felújítás - a szokásosnál sokkal többször volt 2023-ban a MÁV a hírek szereplője. Persze ezért nem csak a vasúttársaságot lehet szidni: úgy kellett volna eredményt felmutatni, hogy az állam közben nem adott túl sok pénzt.
Adja magát a kérdés, hogy mi történik, amikor MÁV a foglalás után lecserél egy kocsit másmilyenre, akár olyanra, ahol nincsenek is felszámozva az ülések. „Ha műszaki hiba miatt nem közlekedik az a kocsi, amibe az utas helyet foglalt, akkor előfordul, hogy másik típusú kocsival vagy akár pótlás nélkül közlekedik a vonat. Ilyenkor a helyfoglalás módjától függetlenül a korábban lefoglalt helyeket a rendszer átteszi a pótlásra kijelölt kocsiba.
Amennyiben az eredetileg foglalt helyszám nem található a vonatban, az utasok elhelyezéshez a jegyvizsgáló nyújt majd segítséget.”