Vállalkozás Tiszóczi Roland 2025. március. 22. 13:00

Öt másodperc alatt elkészülő autókkal és humanoid droidokkal mentené hírnevét és cégeit Elon Musk

Tiszóczi Roland
Szerzőnk Tiszóczi Roland

Mind többen szabadulnának kétes imázsú Tesla autójuktól, miközben az új autók eladásai és a vállalat részvényei is zuhanórepülésben vannak. Musk szerint azonban a robotaxi megmutatja majd a Tesla valódi értékét, a közeljövő nagy dobásai pedig megmutatják majd, hogy kár volt őt temetni.

Rekordszámú használt Teslát vittek a piacra az autótulajdonosok az elmúlt hónapban: a 2017-es vagy újabb Tesla autók a március 15-ig forgalomba helyezett összes jármű 1,4 százalékát tették ki, szemben a tavaly márciusi 0,4 százalékkal – derült ki az Edmunds autóipari adatszolgáltató jelentéséből. Az Egyesült Államok autóvásárlási weboldalait elemző vállalat szerint az eladási részesedés a hónap második felében tovább növekedhet. A tendenciát jól mutatja, hogy február, azaz a Trump-kormányzat első teljes hónapja óta is 0,2 százalékpontos volt a növekedés.

A tulajdonosoknak jellemzően nem a minőséggel, nem is a megbízhatósággal van gondja, hanem a vezérigazgató Elon Muskkal. A különc vezető ugyanis minimum kétséges munkát végez Donald Trump amerikai elnök tanácsadójaként a hatékonysági minisztériumban, de sokakban visszatetszést váltott ki a széljobboldali pártok iránti egyre nyilvánvalóbb szimpátiája is.

Musk karlengetése, láncfűrészes kirohanása, a DOGE és az „útelágazásos” üzenet, a titkosszolgálat munkatársainak küldött „mit csinált a múlt héten” email, a nukleáris biztonságért felelős szakemberek kirúgása, majd kétségbeesett visszahívása és más hajmeresztő húzása után az emberek dühödt bojkottot hirdettek a Tesla ellen. A „Takedown” tüntetések mellett már az is előfordult, hogy autók és Tesla-szalonok felgyújtása is az erőszakos tiltakozások része lett, sőt a napokban Musk-ellenes hackerek közzétették az összes amerikai Tesla-tulajdonos nevét és címét, ami feltehetően tovább növeli azok számát, akik szabadulnának az immár kétes imázsú autójuktól.

Noha a Fehér Ház nemrég azt az ígéretet tette, hogy a Teslák elleni vandalizmust belföldi terrorizmusként fogja kezeli, ez sem állította meg az új autók eladásának rohamos visszaesését, és a Tesla részvényárfolyamának a választások utáni csúcs óta tartó több mint 50 százalékos zuhanását.

A 2025. március 3-án, a kora reggeli órákban egy feltételezett gyújtogatás okozta tűzben megrongálódott Tesla autók a délnyugat-franciaországi Toulouse közelében
AFP / Lionel BONAVENTURE

De nézzük a konkrét számokat arról, hogy milyen hatása lett annak, hogy Musk „EV Jézusból” „MAGA isten” lett: a Tesla eladásai januárban 11 százalékkal estek vissza az Egyesült Államokban a tavalyi azonos hónaphoz képest, februárban pedig 10 százalékos zuhanást mértek. A részleteket nézve az látható, hogy a Cybertruck eladásai 32,5%-kal, a Model 3 eladásai 17,5%-kal, míg a Model Y eladásai 3,1%-kal estek vissza. Az európai piacokon, ahol többek közt a német széljobboldali AfD és a brit populista Reform UK mellett kampányolt, még rosszabb a helyzet: 50–60 százalékos visszaeséseket is regisztráltak. Ennél is jobban fájhat azonban a kínai piacon elkönyvelt visszaesés. A Tesla a távol-keleti országban februárban csupán 30 688 járművet adott el, ami 49 százalékos csökkenés az előző évhez képest, miközben kínai riválisa, a BYD ugyanebben a hónapban 90,4 százalékos növekedést produkált – ez több mint 614 ezer eladott autót jelent.

„A márkahűség egyre inkább erodálódik Elon Musk kormányzati munkája, a Tesla leértékelődése miatti aggodalmak és a nagyvárosi területek fokozott telítettsége miatt, amit az is mutat, hogy számos régi tulajdonos úgy érzi, hogy mára elszakadt a márkától” – fogalmazott diplomatikusan Jessica Caldwell, az Edmunds ügyvezetője.

A márka elleni harag a használt Teslák árait valószínűleg tovább csökkentik majd, miközben mára már a Tesla felső vezetői is egyértelműen kimondják, hogy a cég jobban járna, ha Musk lemondana a vezérigazgatói pozíciójáról. Erre azonban nem sok esély van, hacsak a Tesla várhatóan április 22-én bejelentett első negyedéves eredményei láttán földbe nem áll az árfolyam.

Az elégedetlenkedők között van Fred McKinney neves vállalati tanácsadó is, aki a múlt hónapban elcserélte 2018-as Tesla Model 3-át.

„Először arra gondoltam, hogy egy matricát teszek a lökhárítóra, amelyen ez áll: »Utálom Muskot«. De az autó eladása sokkal jobb ötlet volt. Nagyon jó érzés kidobni Muskot a garázsomból. Tulajdonképpen sajnálom a Tesla autókat, ugyanúgy, ahogy sajnálom a bántalmazott kutyát, akinek önhibáján kívül borzalmas gazdája van. Jobbat érdemelnek. Ha Tesla tulajdonos vagy, jobbat érdemelsz!” – fogalmazott McKinney.

Elon Musk próbálja hűteni a kedélyeket

Elon Musk csütörtök este egyórás fejtágítót tartott a Tesla alkalmazottainak a texasi Gigafactoryban. A helyzet különlegességére utal, hogy a Tesla általában a szokásos munkaidőben tartja meg a vállalati gyűléseket, ez viszont helyi idő szerint este tíz előtt két perccel kezdődött.

Musk utalt a Tesla részvényárfolyama körüli zűrzavarra, majd kifejtette, hogy szerinte jobban teszik a befektetők, ha ragaszkodnak a részvényeikhez a cég következő nagy dobása, a robotaxi (más néven Cybercab) miatt. Mint mondta,

„nagyon nehéz a tőzsdén dolgozó embereknek – akik a legtöbb emberhez hasonlóan a visszapillantó tükörbe néznek – elképzelni egy olyan jövőt, ahol hirtelen egy 10 milliós járműflotta öt-tízszeres hasznossággal bír”

„Olvasni a híreket, olyan érzés, mint az Armageddon. Nem tudok elmenni a tévé mellett anélkül, hogy ne látnék egy lángoló Teslát. Mi történik?” – tette fel a költői kérdést Musk.

Tesla Cybercab robotaxi a 101. Brüsszeli Autószalon megnyitójának sajtónapján, a Brussels Expo kiállításon, Brüsszelben, 2025. január 10-én
AFP / JONAS ROOSENS / BELGA MAG / Belga via AFP

Szerinte ugyanakkor a robotaxi megmutatja majd a Tesla valódi értékét és arról is beszélt, hogy az ARK Invest júniusban a jelenlegi ár több mint tizenegyszeresét, 2600 dolláros célárat tűzött ki a Tesla részvényeire.

„Tehát azt mondom: ragaszkodj a részvényeidhez!”

– javasolta a dolgozóknak Musk.

Musk a robotaxiról – amely ígérete szerin 2027 előtt gyártásba kerül, ára pedig kevesebb lesz mint 30 ezer dollár – elmondta, hogy az nemcsak egy forradalmi autó, hanem egy forradalmi gyártási folyamat is, amely nem olyan, mint a normál autók gyártósora, jobban hasonlít az elektronikai eszközök nagy sebességű gyártására.

„A futószalag olyan gyorsan fog mozogni, hogy az emberek még a közelébe sem tudnak menni. Úgy gondolom, hogy végül kevesebb mint öt másodperc alatt képes lesz autót gyártani”

– magyarázta Musk, hozzátéve, hogy ezzel a sebességgel egy-két gyár is elég lesz az évi 2–4 millió Cybercab legyártásához.

A milliárdos azonban ennél is messzebbre ment, hogy az alkalmazottakat és az eseményt az X-en követő nagyobb nyilvánosságot meggyőzze. Elmondta, hogy a Tesla várhatóan még az idén felfuttatja az Optimus humanoid robotok gyártását, melyek szerinte cégének legértékesebb eszközei.

„Mert, ha van egy érzékeny humanoid robotod, amely képes a valóságban navigálni és kérésre feladatokat elvégezni, akkor nincs értelmes korlátja a gazdaság méretének.”

Idén körülbelül 5000 Optimus robotot tudnak gyártani, „ami már egy római légió mérete, jövőre pedig akár 10 légiót” – mondta Musk egy alkalmazott kérdésére.

Címkék
hvg360 Dzindzisz Sztefan 2025. március. 24. 15:30

Erdogan annyira le akar számolni kihívójával, hogy még a török gazdaságot is hajlandó a tönk szélére sodorni

A török elnök még ha akarta volna, sem tudta volna ennél jobban kiütni a tőzsdét és a lírát. Azzal, hogy támadást indított legnagyobb politikai ellenfele ellen, lényegében a saját munkáját teszi tönkre, hiszen az elmúlt két évben valamennyire sikerült helyrerázni a török gazdaságot és növelni a befektetők bizalmát. Éppen ezért sokan felteszik a kérdést, hogy akkor miért tette. Az szinte biztos, hogy Trump nélkül mindez nem történt volna meg.