Vállalkozás hvg.hu 2023. szeptember. 29. 13:59

Osztrák vasút a Railjet-változásokról: Nem garantált, hogy az utasok elérik majd a bécsi csatlakozást

Ha késik a Budapestről induló vonat, az nem boríthatja fel Ausztria vasúti közlekedését.

Pénteken jelentette be az osztrák vasút (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB), hogy hétfőtől majdnem egy hónapra levágja a a Budapestről induló Railjet-járatokat a nyugat-európai hálózatról. Ez azt jelenti, hogy a magyar fővárosból a németországi, vagy távolabbi osztrák célállomások felé közlekedő Railjetek október 2. és 26. között csak Bécsig közlekednek, aki ennél távolabb akar jutni, annak át kell szállnia.

Az ÖBB a változtatást bejelentő közleményben a MÁV építési munkálataira hivatkozik, és rámutat, hogy szeptember 18. óta mindkét irányban minimum 20-30 perces késésekkel kell számolni. Azt is ajánlják az utasoknak, hogy foglaljanak ülőhelyet, mert a munkák miatt kieső belföldi, Budapest-Győr járatoktól eleső utasok is minden bizonnyal a Railjetre vesznek majd jegyet, emiatt nagyon zsúfolt kocsik várhatók.

Megkerestük az osztrák vasúttársaságot, szerettük volna megtudni, hogy mi volt a változtatás pontos oka. Érdeklődtünk, hogy értesítették-e előre a MÁV-ot a döntésről, illetve egyáltalán megelőzte-e bármiféle kommunikáció a Railjetek a nyugat-európai hálózatról való levágását, és ha igen, hogyan reagált a MÁV. Azt is szerettük volna megtudni, hogy aki már korábban megvette az október 2-26 közti időszakra a Railjet-jegyét egy Bécsnél távolabbi állomásra, annak van-e bármi tennivalója, illetve garantált-e, hogy felfér majd arra a vonatra, melyre az új rend szerint az osztrák fővárosban kell átszállnia.

Az ÖBB gyorsan, de szűkszavúan válaszolt. Azt írták, a Budapest és Salzburg/München/Innsbruck közti direkt járatok megváltoztatása a magyarországi vasúti építési munkák miatt van.

A késések miatt pedig nem garantálható, hogy az utasok elérik a bécsi csatlakozást.

A társaság azzal zárta rövidre válaszlevelét, hogy folyamatosan kommunikálnak a MÁV-val, és további információért a magyar társaságot keressük.

Ezt meg is tettük, amikor az ÖBB-vel felvettük a kapcsolatot, a MÁV-nak is írtunk. Náluk is arról érdeklődtünk, hogyan zajlott az előzetes kommunikáció az ÖBB-vel, hogy mivel kommentálják az ÖBB döntését, és hogy a döntés fényében átalakítják-e a MÁV-menetrendet.

A MÁV péntek délután közleményben reagált az osztrák vasúttársaság lépésére. Mint írták, "ahhoz, hogy az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan." Kiderült, tárgyaltak az ÖBB-vel, türelmet is kértek, de az osztrák vasúttársaság egyoldalúan lépett.

Reagált a MÁV arra, hogy az osztrákoknak elege lett a késésekből

A MÁV szerint hiába tárgyaltak, egyoldalú döntést hozott az osztrák vasúttársaság.

A MÁV menetrendjében a változások cikkünk írásakor még nem szerepeltek, aki október 2-án akar Budapestről pl. Salzburgba utazni, a Railjeteknél továbbra is azt látja, hogy nincs átszállás, a járat közvetlen. Az ÖBB keresője viszont nem egyértelmű. Az október másodikán 13:40-kor a Keleti pályaudvarról induló Railjetet a cikk írásának időpontjában feltüntetik közvetlen járatként, illetve egy és két átszállásos utazásként is.

A Railjetek Nyugat-Európáról való levágására Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár péntek reggel azzal reagált, hogy az ÖBB szeptember 18. óta többször is figyelmeztette a MÁV-ot, hogy problémák vannak a késések miatt. Szerinte azért rövidítették le Bécsig az útvonalakat, mert szeretnék, ha Ausztriában pontosan járnának a vonatok, tehát a késve érkező budapesti vonatra nem fognak várni.