Vállalkozás Kengyel Kristóf 2022. november. 07. 16:40

Tatabányán az elektromos buszok is áldozatául estek az energiaválságnak

A városvezetés úgy határozott, hogy az energiaárak elszabadulása miatt hétköznapokon dízeleket közlekedtetnek az elektromos buszok helyett.

Az évtizedek óta alulfinanszírozott közösségi közlekedés a folyamatosan emelkedő energiaárak miatt most újabb pofont kapott. Sorra állítják le hazai nagyvárosok a környezetbarát buszparkjukat. Előbb Miskolc majd Budapest fogta vissza sűrített földgázüzemű (CNG-s) buszait. Most pedig Tatabánya döntött úgy, hogy hétköznapokon mindkét 2020-ban beszerzett, BYD K7U típusú villanybuszát a garázsba száműzi.

A város tulajdonában lévő, helyi közlekedést végző T-Busz Kft. éves beszámolójából derült ki, hogy több mint 160 millió forinttal nőttek a kft. többletköltségei, amiért főként az elszabaduló energiaárak a felelősek. Ez az elektromos áram esetében azt jelenti, hogy T-busz az eddigi 48 forint/kilowattóra helyett, október 1-től, már 263 forint/kilowattóra áron kapja az áramot.

Az ötszörös drágulásnak köszönhetően kénytelen a cég leállítani, egyelőre csak hétköznapokon, mindkét elektromos midibuszát. De a hétvégi közlekedtetésben sincs túl sok köszönet, ugyanis akkor is csak az egyik busz fog közlekedni és az is csak mindössze két-két kört megy szombaton és vasárnap. A leállított villanybuszokat Euro VI-os dízel buszok fogják pótolni, így a T-busz kilométerenként 142, 2 forintot(!), havi szinten 907 ezer, éves szinten pedig majdnem 11 millió forintot spórolhat meg.

Tatabánya a magas energiaárak miatt egy olyan tévhitet döntött meg, ami soha nem volt igaz; miszerint az elektromos buszok üzemeltetése jóval alacsonyabb, mint a dízelbuszoké. Ez azért nem volt igaz eddig sem, mert egy villanybusz majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy dízel, és egy vonal kiszolgálásához másfélszer több jármű kell elektromosból, mint dízelből, lévén sokkal kevesebbet tud menni egy feltöltéssel, mint egy gázolajos busz egy teli tankkal. Így nem lennénk meglepve, ha más hazai elektromos busz üzemeltető városok is a tatabányai megoldást követnék, amikor majd új áramszerződést kell kötniük a szolgáltatóval.      

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.