A Reklámszövetség egyeztetne a kormánnyal.
A reklámadó káros a teljes magyar gazdaságra, visszavezetését nem támogatják – közölte pénteken a Magyar Reklámszövetség és társszövetségei. A reklámadó visszavezetését Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter jelentette be a május 26-i kormányinfón. Azt is elárulta, hogy a kormány 15 milliárd forint plusz bevételt vár ettől.
Újabb részletek derültek ki az extraprofitadókról
A telekommunikációs szektor a roaming, az internet és a kábeltévé forgalma után fizetne adót, a légitársaságok továbbháríthatják az utasonkénti 10 eurós plusz terhet, a Revolutot és a Transferwise-t pedig bevonnák a pénzügyi tranzakciós illeték hatálya alá.
A reklámszövetség azonban figyelmeztetett, hogy a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók már önmagukban rontják a reklámipar teljesítményét. Szerintük a reklámipar a gazdaság multiplikátoraként bizonyítottan a gazdaságot erősíti, és
visszafogása kontraproduktívan hat a gazdasági stabilzációra, a gazdasági fejlődésre és a GDP-re, hiszen, mint korábban kimutatták, minden reklámra elköltött 1 forint 10 forinttal növeli a magyar gazdaság teljesítményét.
Azt is jelezték, hogy értik a magyar gazdaság nehéz helyzetét, részt is kívánnak vállalni a megoldásban, de a reklámipar egyhangú szakmai véleménye, hogy a reklámadó éppen a kívánatos gazdasági stabilizáció és növekedés ellen hat, amit a következőkkel indokolnak:
- a reklámszektorban nincs extraprofit, tehát esetükben nem releváns a kormánynak ez az indoklása,
- a 2021-es hazai médiatorta mérete nominális értéken a COVID-válság miatt még mindig nem érte el a 2019-es szintet (-0,2%-kal csökkent 2019-hez képest);
- a gyengülő gazdasági környezetben és az új vállalati különadók mellett bejelentett reklámadó a hazai médiaszereplők profitabilitását negatívba taszíthatja, mivel a cégek várhatóan a hirdetési büdzsé visszavágásával válaszolnak a fenti terhekre, vagyis az extraprofitot nem termelő kommunikációs iparág többszörösen szenvedi el a tervezett intézkedések káros hatását;
- a reklámadó sokkal előnytelenebbül érintheti a hazai médiavállalatokat, mint a globális hirdetési platformokat (pl. közösségi médiát).
Jelezték azt is, szívesen egyeztetnének a kormánnyal.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.