Új eszközök kellettek a vevők megtalálásához. Jól jöttek a mentorprogramok.
A koronavírus új helyzetet teremtett, ami próbára tette még a gyakorlott vállalkozókat is, a kezdők számára pedig még nagyobb gondot jelenthetett. A SEED Alapítványnál abban tudnak leginkább a vállalkozóknak, vállalkozni vágyóknak segíteni, hogy azonosítsák az üzleti lehetőségeket, az elérhető üzleti céljaikat és elinduljanak az ahhoz vezető úton. „Ehhez a képzési programjaink révén a legfrissebb vállalkozói tudáshoz nyújtunk hozzáférést, miközben egy vállalkozás működtetéséhez szükséges készségek fejlesztésével képessé tesszük őket saját üzleti céljaik kitűzésére, ehhez illeszkedő üzleti modelljük kialakítására, pénzügyi terveik összeállítására, marketing akciók kidolgozására és lebonyolítására, önmaguk és csapatuk vezetésére és mindennek prezentálására” – mondja Lakatosné Lukács Zsuzsanna, az alapítvány vezetője.
A tapasztalatszerzésre és vállalkozói tudásmegosztásra épülő, jelenleg is futó személyes vállalkozói mentorprogramjukban kívülről néznek rá egy növekedés előtt álló vállalkozásra, így meglátva benne az erősségeket és a fejlesztés irányait. „Minden programunk legfőbb tényezője a vállalkozói közösségek támogatása, csökkentve a vállalkozói lét magányának érzését” – hangsúlyozza Lakatosné Lukács Zsuzsanna, hozzátéve, hogy a járványhelyzet rávilágított ennek a fontosságára, „nem csak üzleti döntéseikben, de vállalkozói létükben is elbizonytalanodtak főként a legkisebb vállalkozók”.
A koronavírus olyan alapvető területeken kényszerítette döntésre a vállalkozókat, mint például maga az üzleti ötlet életképessége. Vajon továbbra is piacképes-e a termék, szolgáltatás, illetve mi az a speciális tudás, amitől továbbra is a vállalkozásom egyedülálló, amitől a piacnak szüksége van rá?
Mind új, mind már működő vállalkozások érzékelhették a válság hatását abban, hogy az eddigi vevőket nem tudták elérni és lecsökkent a forgalom. Ennek oka volt, hogy megszűnt az addigi értékesítési útvonal, mert például nem voltak vásárok, vagy a vevők nem tudtak az üzletbe bemenni. Nem csak az értékesítés, de a fogyasztók megszólítási csatornái is megváltoztak, ami új, elsősorban online marketingeszközök jelentőségére, sokszor a hiányára hívta fel a figyelmet.
A szakember szerint azt látni kell azonban, hogy a termékek, szolgáltatások továbbra is értékesíthetők, a fogyasztók megtalálhatóak, „de mindennél jobban kell figyelni a vevők megváltozott igényeire és az elérhetőségük feltérképezésére”. Az új vevők, a változó igények, az új csatornák azonban már új, vagy módosuló üzleti modelleket is igényeltek.
Ekkor jött jól egy tréning, egy mentor, egy vállalkozói közösség, ahol szembesülhet ezekkel egy vállalkozó, hiszen itt tud kilépni a mindennapi teendők sűrűjéből és elmélyedni a továbblépéshez szükséges fejlesztendő területeken.
A SEED képzési programjain az elmúlt 2 évben mintegy 450 ember vett részt, míg a Személyes Vállalkozói Mentorprogramba mára 200 vállalkozás kapcsolódott be, hogy maga mellé mentor vállalkozót találjon.
Lakatosné Lukács Zsuzsanna azt mondja, képzési programjaik közül kiemelkedő a Budapest Bank támogatásával immár 11. éve megvalósuló Dobbantó tréning. „Az idei tavaszi tréning zárásával már mintegy 500 vállalkozónő mondhatja el magáról, hogy a Dobbantó közösség tagja, egy kiváló női vállalkozói csapat tagjaként állandó hátteret és támogatást kap, nem csak a SEED Alapítvány, de vállalkozónő társai részéről is.
A Dobbantó tréninget idén ősszel is meghirdetik.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.