126,8 milliárd forintból újítanak fel 29 kilométert.
Nettó 126,8 milliárd forintért nyerte el az Strabag Rail Kft. és Mészáros Lőrinc cége, a V-Híd Építő Zrt. a Békéscsaba–Lőkösháza vasúti szakasz felújítására kiírt közbeszerzést – írja az Átlátszó.hu. A szakasz hossza mindössze 29 kilométer – teszik hozzá –, vagyis
4,37 milliárd foirnba kerül egyetlen kilométer felújítása. Így fajlagos költség tekintetében ez lesz Magyarország legdrágább vasúti beruházása.
A tender eredményéről – melyet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) írt ki – korábban a Világgazdaság is beszámolt, ám az csak a napokban jelent meg az uniós közbeszerzési éresítőben. Ebből kiderül, a konzorcium bő 10 milliárd forinttal drágábban vállalta el a munkát az eredetileg becsült összegnél.
A vonalra különben valóban ráfér a fejlesztés: a MÁV menetrendi keresője szerint a Békéscsaba és Lőkösháza közötti 29 kilométert jelenleg 27-40 perc alatt teszik meg a vonatok. A vonal tavaly nyáron felkerült a hvg.hu legrosszabb hazai vasútvonalakról szóló ranglistájára is.
Kiszámoltuk, melyik Magyarország legproblémásabb vasútvonala
Nem sok igazán rossz vasútvonala van Magyarországnak, de amelyik ilyen, ott gyakoriak a gondok. Kiszámoltuk, hogy az Isaszeg és Gödöllő közötti sorompó, a Nyugati pályaudvar váltói, vagy épp a Pusztaszabolcs-Pécs vonal biztosítóberendezései okozták a legtöbb kellemetlen pillanatot. A hvg.hu ranglistája a hazai vasútvonalakról.
A beruházás árában az Átlátszó szerint olyan elemek vannak, mint például három állomás, a felsővezetékhálózat és az energiaellátás korszerűsítése, valamint egy második vágány építése építése. Végül elvileg majd óránként 160 kilométeres sebességgel roboghatnak a vonatok a felújított szakaszon.
Ezt megelőzően a legdrágább egyébként a debreceni BMW-gyárhoz 55 milliárd forint közpénzből épített 15 kilométeres vasúti szakasz volt, az kilométerenként 3,6 milliárdba került. Ugyancsak a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. nyerte el a tendert.