Hiába nem vonatkozik a teherszállításra a határzár, ha a sofőrök nem kamionnal jönnek haza, két hét karantén, vagy két drága teszt vár rájuk, amit a cégek nem biztos, hogy fognak tudni fizetni. A koronavírus mellett a szürkefuvarozók is próbára teszik a vállalkozások fennmaradását.
Bár áruellátási problémák vélhetően nem lesznek, a teherfuvarozó cégek rendkívül nehéz időszak elé néznek a határzár miatt – nyilatkozta Kormos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára az Mfor.hu-nak.
A nehézség fő oka, hogy a kamionsofőrök, ha nem teherjárművel érkeznek haza, hanem személyautóval, akkor két negatív teszt, vagy 14 nap karantén után állhatnak csak újból munkába. Ez pedig idő – és pénz. „A cégek azonban biztos nem tudják helyettük kifizetni a tesztek igen magas árát, ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását” – nyilatkozta a főtitkár.
A sofőrök egyébként az út során általában nem érintkeznek mással, azonban a rendelet így is vonatkozik rájuk. Kormos Gábor torlódást és lassulást jósol a teherforgalomban.
A mostani rendkívüli helyzet már alapból nem az ideálisról indult: a hazai vállalkozások boldogulását és fennmaradását már az is nehezíti, hogy tisztességes árrés híján sorra állnak le a nehéz tehergépjárművek, amelyek helyét (hatékony ellenőrzés hiányában) az EU-n kívülről érkező, a szürkegazdaságban tevékenykedő fuvarozók veszik át, akik önköltség alatt vállalják a fuvarozást – idézi a lap egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) tavalyi közleményét.