A versenyhivatal szerint pszichés nyomást gyakorolhat a vásárlókra, ha oda van írva a termék alá, hogy mennyien érdeklődnek iránta.
Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Alza.hu Kft.-vel és az Alza.cz a.s.-el szemben, mert úgy véli, hogy a vállalkozások agresszív értékesítési módszert alkalmaznak, amellyel megsérthették a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
A GVH keddi közleménye szerint az Alza 2015 szeptembere óta olyan tájékoztatásokat tesz közzé az oldalán egyes termékeknél, amellyel sürgetik a fogyasztót a megvásárlására. Ezek között említette a versenyhivatal például
a "jelenleg X ügyfél érdeklődik a termék iránt" és az "utolsó X darab ezen az áron" típusú állításokat.
A közlemény szerint az oldalon alkalmazott kommunikációs gyakorlat valószínűsíthetően alkalmas olyan pszichés nyomásgyakorlásra, amely a döntési folyamat zavarásával jelentősen korlátozhatja a fogyasztó választási szabadságát, illetve lehetőségét a tájékozott döntés meghozatalára az érintett áruról. Így olyan döntésre késztetheti az érdeklődőt, amelyre egyébként nem szánta volna rá magát.
A versenyhivatal ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás három hónapig tarthat, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
Hasonló, agresszív értékesítési módszerek és megtévesztő hirdetések miatt a GVH április végén 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére.