Lassuló ütemben, de még mindig növekszik a magyar internetes kiskereskedelem.
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint az online piac forgalma megközelítette a 365 milliárd forintot, a lassuló növekedés ellenére a magyar piacon működő webáruházak 83 százaléka eredményesebb évet zárt 2017-ben, mint egy évvel korábban – mondta el egy mai sajtótájékoztatón Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője az MTI tájékoztatása szerint. A teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 4,3 százaléka származik internetes értékesítésből. Idén a tavalyihoz hasonló lehet a növekedés üteme, a kereslet stabil, a 15-18 százalékos bővülés hosszabb távon is fenntartható.
Jellemzően októberben, illetve november elején kivárnak a vásárlók, a black friday akciók hatására a dömping egyre inkább az év végi ünnepek előtti 4-5 hetes időszakra koncentrálódik. A black friday piacalakító hatását jól mutatja, hogy a teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötöde, csaknem nettó 27 milliárd forint egy napon realizálódott. Tavaly minden korábbinál több cég, a webáruházak 62 százaléka vett részt az akcióban. Az online kiskereskedelmet jellemző koncentráltság miatt ezen a napon is leginkább a legnagyobb webáruházak tudtak érvényesülni, a kisebb kereskedők inkább kényszerként tekintenek a fekete péntekre, és piacvesztési félelemből kapcsolódnak be.
Magyarországon körülbelül 3 millió online vásárló van, számuk 5-6 százalékkal nő évről évre. A belföldi online piac bevétele viszont csaknem 18 százalékkal emelkedett 2017-ben az előző évhez képest, így háromszor akkora bővülést ért el, mint a kiskereskedelem. Tavaly az online kiskereskedelmi bővülést már nagyobb mértékben magyarázta a vásárlási gyakoriság növekedése, az e-kereskedők elsősorban a szolgáltatások minőségével nyerhetik meg a fogyasztókat. A magyar piacon például nagyon erős a személyes átvételi lehetőség iránti igény, a teljes online kiskereskedelmi forgalom csaknem 80 százaléka ilyen kereskedésekben realizálódik. A fejlesztések ellenére ráadásul továbbra is a készpénzes fizetés a meghatározó, a vásárlások 58 százalékát így fizetik ki.
A világon 10 százalék körüli az online piac aránya a kiskereskedelem egészén belül, az Európai Unióban 5-6 százalékos. A 4,3 százalékos magyar adat nem jelent nagy lemaradást.