Jelenleg a világ legnagyobb utasszállító gépe az Airbus által gyártott A-380-as. De a tíz éve fogalomban lévő modell nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.
Egyre kevesebb A-380-ast rendelnek a légitársaságok, mert az üzemeltetés nem elég jövedelmező, sőt kifejezetten drága. Közben viszont a francia hadseregnek nincsenek nagy kapacitású szállítógépei. Pedig a franciák több nagy hadműveletet is végrehajtottak az utóbbi években, például Maliban, a Szahel-övezetben vagy a Közép-afrikai Köztársaságban. Az Iszlám Állam elleni harchoz is kellenének a nagy cargo gépek. De a francia légierő jelenleg a szükségletek húsz százalékát képes csak kielégíteni. Ezért orosz és ukrán cégektől Antonov-124 típusú óriásgépeket kell bérelni.
Ez viszont egyfajta közvetlen katonai függőség
– írja minap publikált jelentésében a Francois Cornut-Gentille jobbközép parlamenti képviselő, a védelmi ügyek szakértője. Egy AN–124-es ötször akkora teher szállítására képes, mint a jelenlegi legnagyobb francia gép, az A 400 M. A képviselő tehát azt javasolja, hogy létre kellene hozni az A-380-as utasszállító óriás katonai cargo verzióját. Az Airbus vezérkara egyelőre nem reagált az ötletre, őket jelenleg az köti le, hogy gazdaságosabbá tegyék az óriási utasszállítót. Szakértők szerint az átalakításhoz változtatni kellene a gép szerkezetén, és ez minimum 2 milliárd eurós fejlesztést igényelne. Az Airbus jelenlegi anyagi helyzetében erre nincs lehetőség – írja a párizsi Le Figaro.
Ugyanakkor az orosz-ukrán függőség sem tartható fenn, tekintettel a bizonytalan ukrán belső helyzetre, illetve a putyini Oroszországgal egyre feszültebbé váló viszonyra.