Egy új magyar startup arra vállalkozott, hogy az ingatlanparaméterek és bérlői igények összepárosításán túlmenően a bérlő, illetve a bérbeadó értékelésével könnyítse meg a lakásbérlés/bérbeadás procedúráját.
Az ingatlanokkal foglalkozó Facebook-csoportokban nincs nap, hogy ne jelenne meg bejegyzés bérlőkről, akik a lakás leamortizálása után fizetés nélkül tűntek el örökre, vagy emberekről, akik gyermekük vagy kedvencünk miatt nem találnak albérletet, pedig maximálisan megbízhatóak.
Nagyon sok kiadó lakás épp ezért kézen-közön kel el, jobban bízunk ismerőseink ismerőseiben, mint hirdetési oldalakon talált ismeretlenekben.
A Smartlet nevű új magyar startup bérlőértékelő és kereső szolgáltatása megoldhatja a ezt az alapvetően bizalmi-kommunikációs helyzetet. A modell a bizalmatlanságra épít, és rátapint az ingatlankeresés és bérbeadás legkényesebb pontjára: a kommunikációra. A legtöbb félreértés és csalódás tudniillik a helytelen vagy félrevezető kommunikáción múlik. Aki valaha is bérelt vagy adott már bérbe lakást, annak szinte biztosan van rossz emléke akár a lakáskereséssel, akár a megtalált lakással kapcsolatban. Ráadásul az utóbbi években a helyzeten még többet rontott az AirBnB elterjedése, ami jelentősen csökkentette a jó állapotú és hosszú távra bérbevehető lakások számát, a megnövekedett kereslet miatt pedig az egekbe emelte a bérleti díjakat.
A Smartlet arra törekszik, hogy a bérbeadásban szereplő személyek leinformálhatóságával megelőzhesse ezeket a csalódásokat. Célja, hogy a főbérlőt olyan bérlővel hozza össze, aki fizetőképes, megbízható és együttműködő, a bérlőket pedig olyan lakáshoz irányítsa, ami számára leginkább ideális az adott ingatlanpiaci körülményekhez képest.
A Smartlet weben futó, fejlesztés alatt álló verziója már elérhető. Az alapítócsapat validálni kívánja a bérlőértékelő és -kereső szolgáltatás létjogosultságát először itthon, aztán a nemzetközi piacon. A modell közelít a sharing economy megoldásokhoz: hiszen magánszemélyek üzemeltetik, reputációs rendszere van, sok ember tud részt venni benne szolgáltatóként, és használata nem igényel különösebb technológiai vagy szakmai tudást – azzal a különbséggel, hogy az üzleti nyereség kizárólag a saját érintettség velejárója, azaz nincs lehetőség mellékkeresetre az egyébkénti bérleti díjon kívül.