Vállalkozás Szabó M. István 2015. április. 20. 16:53

Vérgőzös paraméterekkel roamingdíj-mentes az új Red

A Vodafone a hazai mobilpiacon évek óta bevált receptje szerint megint előállt valami meglepő ajánlattal. Eddig úgy volt mindig, hogy a riválisok e bejelentéseket villámgyorsan lereagálták. A roamingdíjaktól mentesítő új Redre azonban ez idáig sem a Magyar Telekom, sem a Telenor nem reagált. Megpróbáltuk megfejteni, miért.

A leggyorsabb mobilnet és a legnagyobb országos lefedettség hívószavak után a Vodafone nem áprilisi tréfának szánva a hónap elején bejelentette, hogy gyakorlatilag eltörli a romaingdíjakat. Az EU határain belül így a Vodafone Magyarország új Red előfizetői itthon és külföldön (az EU-ban) is korlátlanul beszélhetnek, sms-ezhetnek és mms-ezhetnek – akár ha belföldön tennék azt. Három új Red-csomag van, 9990 és 14 990 forint közötti áron, és a különbséget köztük lényegében a mobilnet havi engedélyezett adatforgalma jelenti.

Itt az új Red - lehet belőle még vörös posztó
Vodafone

Hasonló lépésre egyelőre sem a Magyar Telekom, sem a Telenor nem szánta el magát, s jóllehet, hivatalosan mindkét operátor azt közölte, hogy a piaci riválisa bejelentéseit nem kívánja kommentálni, meglepő volna, ha nem figyelnék mindkét cégnél árgus szemekkel, hogy a Vodafone kísérlete hogyan sikerül. Mert bár a határnélküliség bejelentése azt a szokatlan helyzetet eredményezi, hogy a magyar Vodafone-nál bevezetett rendszerrel megelőztük az EU-bürokrácia döntéshozatalát (mely évek óta a roamingdíjak eltörlésére, illetve minimalizálására törekszik – hosszú távon igen hatékonyan), a vörös ördög most is a részletekben rejtőzik.

[Noha az iparági források egyöntetűen azt állították ,hogy a magyar Vodafone Európában az első ilyen szolgáltató, e cikk megjelenését követően Hollandiából és Németországból is kaptunk olyan olvasói visszajelzéseket, mely szerint ez nem így van. A német Base, illetve a holland T-mobile ugyanis már biztosan beleállt e mutatványba korábban, és kínálnak roaming-mentes előfizetői csomagokat - a szerk.]

Ingyen van vagy sem?

A Red Basic/Medium/Extra EU kétéves hűséghez kötött szolgáltatás, és lehet úgy is látni az árazást, hogy az ügyfél akkor is ugyanannyit fizet, ha végig az országhatáron belül tartózkodik. (A másik oldalról nézve viszont, ha a csomag ára a korlátlan hazai használatot fedezi valójában, akkor az új csomagok ingyen roamingolást biztosítanak az EU országaiból (plusz Izlandról, Liechtensteinből, Norvégiából, Svájcból és Törökországból). Ezzel szemben a két nagy mobilszolgáltatónál csak akkor fizet az ügyfél (a roamingért), ha a szolgáltatást valóban élesben, külföldön használja.

Ugyanilyen viszonylagos lehet a megítélése annak, hogy az előny-e vagy hátrány, hogy a Telenornál jelenleg például lehetőség van arra is, hogy a roamingot csak a hívásokra, vagy csak a mobilnetre vegye igénybe a felhasználó. Az, hogy a külföldi netezéshez és hívásokhoz is van napi- vagy hetijegyes opció, a Vodafone más csomagjai számára is megmaradt.

Ami érdekes, hogy a Red EU csomagot leíró paraméterek szerint a szolgáltató ezt a határnélküliséget úgy valósította meg, hogy a szolgáltatás szempontjából érvényes szolgáltatásokra minden országban csak egy-egy szolgáltatóval állapodott meg. Ami – mivel a lefedettség nem mindenhol olyan egyenletes, mint (zömmel) idehaza –, okozhat kellemetlenségeket is; ha az adott operátornak épp arrafelé gyengébb a térereje, ahol az ügyfél azt használni szeretné. A három operátorról eddig úgy tudtuk, hogy külföldön a hasonszőrű cégekkel, általában mindegyikkel együttműködnek – éppen a szolgáltatás minősége miatt.

A legkisebb, Red Basic EU csomag minden egyes napi külföldi használata az Európa Napijegy árával (cc. 990 forinttal) jelent kevesebb bevételt a szolgáltatónak. A 9990 forintért "ingyenes" csomag tehát csak roamingolásra havi 10 nap külföldön tartózkodás és mobilhasználat esetén válik olcsóbbá, mint a napijegyezés. A számokkal zsonglőrködés helyett azonban arra is érdemes figyelni, hogy a Vodafone levédte magát a túl hosszú ideig tartó külhonból telefonálókkal szemben.

Feltéve ha..., ha..., ha...

Az általános szerződési feltételek közt ugyanis az szerepel, hogy "a Red EU Roaming szolgáltatás kizárólag az utazási célra történő felhasználás szabályainak betartása mellett, természetes személy felhasználók személyes hírközlési igényeinek kielégítésére használható (utazási célú használat), azaz a Red EU Roaming életvitelszerű magyarországi tartózkodás esetén, utazások során vehető igénybe". Sőt, azt is megszabja a szolgáltató, hogy a roaming-free csomagok használata során a külföldi, magyarországi hívószámokra irányuló használat nem haladhatja meg a belföldi használat aktuális 2 havi átlagát, plusz e csomaghasználat csak akkor jogszerű, ha számlázási ciklusonként legalább egy hazai hívásindítás (vagy fogadás), sms-küldés (vagy fogadás), adatforgalom és mobilvásárlás szolgáltatást abszolválni kell.

Vagyis: a Vodafone meghagyta magának a kiskaput, hogy ha valakinek az ingyenes roamingolása számára túl sokba kerül, kifarolhasson a szerződésből. Ha például egy ügyfél külföldi munkavállalás idejére venné magának az új Red csomagot, hogy azzal tartsa a kapcsolatot az itthoniakkal, de például Londonban vagy Münchenben, helyben is azt használja, akkor az illetőt a híváslistája (vagy ha kell, a cellainformációk kibányászását segítségül hívva) kizárja az illetőt a szolgáltatásból. Ez ugyanis a szerződési paraméterek alapján "nem rendeltetésszerű használatnak" minősül, és ha ez a helyzet előáll (illetve: ha az előfizető bármelyik szabályt megszegi), a Vodafone őt előzetes értesítés nélkül törölheti az előfizetői közül. Ha pedig ez megtörtént, az illetőt nem is engedik újra aktiválni a hálózatban.

Az uniós roaming falak (ekképpen korlátozottan értendő) lebontását az egész EU-ban egyelőre csak a magyar Vodafone jelentette be. A speciális paraméterek ismeretében az április 1-jei startot követően nem valószínű földcsuszamlás-szerű változás a piacon. A lépésnek valószínűleg leginkább márkaerősítő hatása lesz. Mert bár a mobilcégek arra nézve adatokat nem publikálnak, hogy egy-egy csomagajánlatukkal milyen méretű piaci tortaszeletet céloznak meg, az vélhetően nem áll messze az igazságtól, hogy a cég előfizetőinek jelentős része a Red-díjcsomagok coolságának megerősítő reklámján kívül semmit nem kap.

A verseny jó

A márkát erősíti tovább a Vodafone (ide sorolta a mobil mozizási szolgáltatást és a Red asszisztens ügyfélszolgálati rendszert is), és ezért a bevételi oldalon talán nem kell túl sok pénzről lemondania. Ha a merésznek tűnő lépésről azonban kiderül, hogy többet is hozhat a konyhára, a riválisok bizton lépni fognak. Ez azért nem baj, mert végül is ez eredményezheti azt, hogy – ha kis léptékben is – de katalizálja a piaci versengést – és az ügyfélért folyó szakadatlan versengésben akár befolyásolja is a szereplők egymáshoz való viszonyát.