Vállalkozás Ember Zoltán 2014. január. 24. 13:45

Élelmiszerekkel küzd gyógyíthatatlan kórok ellen az év példaképe

Gyógyíthatatlan betegségekre keresi az ellenszert Letoha Tamás és szegedi vállalkozása. Kutatási eredményük egy olyan természetes hatóanyag, amely segít megelőzni az Alzheimer-kórt. A fűszernövényekből kivont hatóanyagot élelmiszerekbe keverik, amelyeket hipermarketek forgalmaznak. E mellett kutatóorvosként a világ legnagyobb gyógyszercégeinek végez génterápiás vizsgálatokat. Az orvos-vállalkozó cégével megnyerte a Példakép Alapítvány 5 milliós fődíját.

hvg.hu: Gratulálunk a Példakép Alapítvány fődíjához. Mihez kezd az 5 millió forinttal?

Letoha Tamás: Köszönöm. A pénzt kutatásra fogom fordítani. Visszaforgatom az Alzheimer-kórt kutató orvosi cégünkbe.

Letoha Tamás
Pharmacoidea

hvg.hu: Mi az Alzheimer-kór lényege?

L. T.: A betegséget úgy kell elképzelni, mint egy összegyűrt papírlapot. A papír kezdetben használható volt, például lehetett rá írni, de amikor összegyűrtem, megváltozott a térszerkezete, és így már használhatatlan szemét lett. Az ember immunrendszere a megváltozott térszerkezetű fehérjéket ehhez hasonlóan használhatatlannak tartja, és kitakarítja. A problémát az okozza, hogy e takarítás során a környező agyi idegsejteket is elpusztítja. Ráadásul a tünetek felbukkanása – emlékezetvesztés, súlyos memóriazavar – évtizedekkel azután következik be, hogy a kór már beállt a szervezetbe.

hvg.hu: Hogyan lehet ez ellen küzdeni?

L. T.: Sajnos, az orvostudomány ma még nem képes gyógyítani ezt a betegséget. Ennek egyik oka, hogy az idegsejt nem regenerálható, szemben például a májsejttel. Így a kór ellen csak megelőzéssel, azaz megfelelő étrenddel, és egészséges életmóddal lehet küzdeni. A helyes táplálkozás egyébként minden népbetegség ellen jó eszköz. Persze önmagában semmilyen élelmiszerről nem állítható, hogy képes megelőzni az Alzheimer-kórt, mert ennek sok faktora van.

hvg.hu: Az Alzheimer ellen milyen étrend lehet hatásos?

L. T.: Kerülni kell a magas kalóriatartalmú ételeket, amiben például sok cukor vagy fehérje van. Ilyenek az édességek vagy a húsok. Másrészt bizonyos fűszerek (pontosabban azok hatóanyaga) képes kedvezően befolyásolni a fehérjék térszerkezetének megváltozását és az idegsejtek pusztulását. Egy példával élve: Indiában az alzheimeres betegek aránya töredéke az USA-belinek. Indiában egyáltalán nem esznek húst, ellenben sok kurkumát, curryt és gyömbért fogyasztanak. Viszont megfigyelték, hogy az USA-ba emigrált, második generációs indiaiak már ugyanannyira betegszenek meg Alzheimerben, mint a teljes amerikai lakosság. Tehát a nem megfelelő étrendnek és életformának alapvető jelentősége van a betegség kialakulásában. És persze az is igaz, hogy hiába kezd el egy magyar ember sok kurkumát fogyasztani, ha mellette továbbra is szalonnázik, a kurkuma nem fog használni neki.

hvg.hu: Hogyan lett önből kutatóorvos?

L. T.: Bár orvos családból származom, a pályaválasztás nem volt egyértelmű. Először közgazdásznak mentem, de gyorsan kiderült, hogy az nem fekszik nekem. Egy darabig azért próbáltam a két szakot egyszerre csinálni, de aztán az orvosi pálya mellett döntöttem. A baráti körömben hirtelen sok haláleset történt, és azzal szembesültem, hogy az orvostudomány korántsem képes minden betegséget meggyógyítani. Ennek hatására döntöttem úgy, hogy a jelenleg gyógyíthatatlan betegségekre fejlesszek ki ellenszert.

hvg.hu: Az orvosi vállalkozásával mi a célja?

L. T.: Az, hogy hosszú távon finanszírozzam a kutatási tevékenységemet, mivel ez meglehetősen forrásigényes műfaj. Másrészt az, hogy megmutassam: én nem külföldre megyek kutatni, hanem itthon maradok, és a vállalkozásommal itt teremtek munkalehetőségeket. Harmadrészt: nyilván annyi pénzt is szeretnék keresni, amiből meg tudok élni. Korábban főállásban tanítottam a Szegedi Egyetemen, amit nagyon szerettem, de feladtam, mert a kutatás, illetve a cégvezetés teljes embert kíván. Egyébként kicsit olyan reneszánsz emberként tekintek magamra, aki szeret egyszerre több dologgal foglalkozni. A vállalkozásom tulajdonképpen a kutatási tevékenységem logikus mellékterméke.

hvg.hu: Ami, csakúgy, mint ön, legalább három csapásirányon halad. Az Alzheimer-kór ellen sikerrel tesztelt növényi hatóanyagokat élelmiszerekben hasznosítják, az ugyanezen az alapon nyugvó egyedi gyógyszerfejlesztésen dolgoznak, illetve génterápiával is foglalkoznak. Élelmiszereik hogy készülnek?

L. T.: Húskészítményeket, tejtermékeket, kenyereket és különböző, vörösszőlőmag-őrleményeket gyártunk beszállítókon keresztül. Ez azt jelenti, hogy a saját, Tápén lévő gyárunkban elkészítjük azt a 20 fűszernövényből álló eszenciát, amit az alvállalkozóink belekevernek az élelmiszerekbe. A fő alapanyagunk a kurkuma és gyömbér, amelyek gátolják az idegsejtek pusztulását. Más növények kombinációja a fehérjék közötti kommunikációt erősíti. Megint mások a gyulladásos láncreakciót csökkentik. E növények és fűszerek kivonatait vásároljuk nagykereskedőktől, évente több száz kilót.

hvg.hu Miért élelmiszerbe rakják bele ezeket? Tabletta formájában nem lehetne árusítani?

L. T.: Lehetne úgy is, de nem érné meg, mert Magyarországon nagyon nehéz szabadalmaztatni bármilyen gyógyhatású növényi készítményt. Ugyanis bárki, aki egy kicsit is módosítja a levédett eszenciát, például több fokhagymát kever hozzá, jogilag új terméket hoz létre, miközben gyakorlatilag lemásolja más szellemi termékét. Másrészt, mi a kutatásaink során azt találtuk, hogy ha az egyébként zsíroldékony hatóanyagokat étellel együtt visszük be a szervezetbe, akkor sokkal hatékonyabb a felszívódásuk. Ezért is döntöttünk úgy, hogy nem táplálékkiegészítőt vagy gyógyszert, hanem egészségmegőrző eszenciát fogunk gyártani, amit belerakunk az ételbe.

Pharmacoidea

hvg.hu: Az élelmiszereiket – más hipermarketek mellett – a CBA és a Tesco polcain is meg lehet találni. Ha jól tudom, ezek az áruházak kiemelten kezelik az Önök termékeit, például nem kell polcpénzt fizetniük a termékeik után. (Ha egy nagykereskedő vagy termelő hipermarketben szeretné árulni termékeit, polcpénzt kell fizetnie az áruháznak, amely a kereskedő árukészlete értékének a 30 százalékáig is terjedhet – a szerk.) Ön szerint mi ennek a kiemelt figyelemnek az oka?

L. T.: Baldauf László, a CBA elnöke keresett meg három évvel ezelőtt, mondván, hogy szívesen forgalmazná egy tisztességes magyar gyártó termékeit. Ők korábban személyesen is támogatták a kutatói munkámat, tehát már ismertem őket. Ajánlatuknak nagyon megörültem, mert a cégem kutatókból áll, így a kereskedelem nálunk mostohagyerek volt, ami meg is látszott az első eredményeinken. A CBA és a Tesco hálózatában valóban nem kell polcpénzt fizetnünk, és ők marketinggel is támogatnak. Például bekerülhetünk az akciós újságjukba is, bár ez más hipermarketeknél is így van. A Tescóval később állapodtam meg a forgalmazásról. Ők csak most, a Példakép verseny különdíjaként ajánlották fel, hogy polcpénz nélkül lehetek jelen az áruházaikban, és marketinggel is támogatnak, egy évig.

hvg.hu: Vállalkozása ugyanakkor kutatási vonalon együttműködik a kormány által olykor egyfajta gonoszként kezelt nemzetközi multikkal is, az önök esetében ilyen a gyógyszergyártó Pfizer, a Sanofi, a Novartis. Ez nem okoz kognitív feszültséget Önben?

L. T.: Egyáltalán nem. Én kérem, a külföldi multik nélkül sehol se lennék. Ha ők nem támogatnák a kutatásaimat, már rég feladhattam volna. A gyógyszerkészítéshez, géntechnológiához, kutatáshoz óriási pénzek és infrastruktúra kellenek, aminek egy részét ők biztosítják számomra a közös projektjeinkhez.

Amerikai terjeszkedést tervez a Pharmacoidea Kft.

Letoha Tamás és orvostársainak cége, a Pharmacoidea Kft. 2006-ban alakult egy másik társaság jogutódjaként. Jelenleg 8 főt foglalkoztatnak, Letoha Tamás 2011-től a cég főállású ügyvezetője és többségi tulajdonosa. Bevételüket eddig elsősorban másoknak nyújtott orvosbiológiai szolgáltatásokból szerezték, a gyógyszerfejlesztéshez pedig számos pályázatot nyertek meg. 2013-ban már 70 millió forintos árbevételt értek el a 2012-es 33 millió forinthoz képest. „A növekedés főként a hipermarketekben történő termékértékesítés megugrásának köszönhető. Reményeink szerint így már nyereségesek leszünk 2013-ban” – mondta Letoha Tamás, akinek tervei között szerepel a külföldi terjeszkedés is. Az USA-t tűzték ki fő célországnak, mivel Tamás jól beszél angolul, és ez egy óriási piac, amelyen szerinte eséllyel indulhatnak. Letoha Tamás számos szakmai díjjal és sikerrel is büszkélkedhet. Például Magyarországon elsőként sikerült bekerülnie az Európai Unió legnagyobb, 2 milliárd eurót felhasználó PPP-projektjének számító Innovative Medicines Initiative (IMI) egyik konzorciumába is. A szegedi cég hat multinacionális gyógyszermamuttal együtt újfajta gyógyszerbeviteli eljárások és az Alzheimer-kór elleni gyógyszerek fejlesztésében vesz részt.