Vállalkozás Ember Zoltán 2014. január. 10. 11:45

Nagyon buknak a külföldiek a dédi cukorkájára

Építészként élesztette újjá Gerzsenyi András a család 100 éves cukorkakészítő műhelyét Budapesten. Kézzel formázott cukorkákat készítenek, különleges formában és színvilágban, régi családi receptek alapján. Belvárosi üzletüket 70 százalékban az édesszájú külföldi turisták látogatják, de évi 25 milliós forgalmuk fele hazai vállalati megrendelésekből jön.

„Az első vállalkozásom üzleti tervét ki kellett dobni az ablakon, mert fél évvel az indulás után kiderült, hogy felülterveztük a bevételeket, és a célcsoportot is túl szélesre lőttük be” – mondta lapunknak Gerzsenyi András, a Cukkart Kkt. tulajdonosa. Az újratervezést követően végül sikerre vitte azt a vállalkozást – amely az InSitu divatdizájn bolt –, majd a tapasztalatokkal felvértezve 2011-ben vágott bele második üzletébe, a kézműves édességeket készítő cukorkaműhelybe.

Gerzsenyi András és családja munka közben
Erdőháti Áron

A Cukorkában különleges formájú, metszett keménycukrokat, párnacukrokat, nyalókákat árulnak, amelyeket kézzel készítenek, 100 éves családi receptek alapján. „Az édességkészítés adta magát, mivel feleségem ükapja is ezzel foglalkozott. Ennek a gyönyörű mesterségnek a hagyományait kívántuk feltámasztani modern formában, Budapesten” – mondta András, aki szerint a kézműves cukorkakészítés mára elfeledett szakmává vált, amit nem lehet könyvekből megtanulni. Nekik szerencséjük volt, mert a nagymama még emlékezett a régi fogásokra, amelyeket hasznosítottak is a gyártásban.

Erdőháti Áron

Az Astoriánál lévő édességboltjuk és műhelyük 9 hónap alatt készült el, ami viszonylag sok idő egy üzlethelyiség megnyitására. Egyrészt eddig kísérleteztek a cukorkagyártással, hiszen például nagyon nem mindegy, hogy milyen páratartalmú helyiségben készítik az édességeket. Ha túl magas vagy alacsony a páratartalom, akkor nem állnak össze formába az édességek. Másrészt egyedi miliőt és berendezést akartak, illetve rengeteg engedélyt is be kellett szerezniük élelmiszergyártóként, ami hosszú ideig tartott. Végül év végén nyitottak, összesen 4 millió forintos költséggel, felkészülve a karácsonyi rohamra. Ebben a boltjukban készítik az édességeket is, az eladótérben pedig árulják azokat. Jelenleg 4 főállású alkalmazottjuk van, András vállalkozásai pedig összesen 15 embernek adnak munkát.

Cukorkakészítő és dizájnvállalkozó

Az alapanyagot hazai és külföldi beszállítóktól szerzik be. Kezdetben nehézséget okozott a megfelelő minőség megtalálása, ám már két éve ugyanazokkal a stabil partnerekkel dolgoznak. Egyedi igényeket is kiszolgálnak, esküvőkre, rendezvényekre, születésnapra, cégeknek promóciós ajándékként és még sok más egyéb alkalomra készítenek személyre szabott cukorkákat. A céges piac jelentős üzletággá nőtte ki magát, ami felülmúlta eredeti elképzeléseiket is. Ma már innen jön az összes bevételeik 50 százaléka, nagyjából évi 13 millió forint.

A vállalati piacon van konkurenciájuk
A Cukorka a hazai piacon kényelmes helyzetben van, hiszen hasonló profilú, kézműves cukorkaműhely jelenleg nincs Budapesten. Pécsett van egy hasonló cukorkakészítő műhely a Zsolnay-negyedben, míg a budapesti Paulay Ede utcában lévő SugarShop! inkább cukrászatnak és ajándékboltnak tekinthető (ők tortát is árulnak), bár a dizájn szerepe ennél a cégnél is nagyon erős. A céges élelmiszer-ajándékpiacon ugyanakkor éles a verseny, itt a Cukorkának közvetve a SugarShoppal, és másokkal is fel kell vennie a versenyt azokon a rendezvényszervező, catering cégeken keresztül, akiknek az ajánlatokat adják. Gerzsenyi András szerint a céges ajándékok piacán, az édességek tekintetében benne vannak az első tíz beszállítóban Budapesten.

András számára építészként különösen fontos a dizájn, a formatervezés. Ezt az esztétikai szemléletet érvényesíti összes vállalkozásában, így a cukorkakészítésben is. Önmagát is úgy határozza meg, mint cukorkász és dizájnvállalkozó. „Szerintem a jó dizájn mindenhol jelen van, az üzletben is. Például nálunk a csomagolás az értékesítés fontos része. Mi kizárólag a metszett keménycukrainkat csomagoljuk elegáns üvegdobozba, ezzel is jelezve, hogy ez egy exkluzívabb termék” – mondta.

Erdőháti Áron

A vállalkozás kezdettől fogva a külföldi turistákat célozta meg, ami maradéktalanul be is jött. A koncepció szerint  Budapesten egyre több a turista, akiknek a fogyasztására érdemes vállalkozást alapítani. A külföldiek – az óriási árszínvonal-különbség miatt – ugyanazt a szolgáltatást vagy terméket fél-, vagy harmadáron kapják meg nálunk, mint hazájukban, adott esetben még jobb minőségben is. Tehát a cukorkabolt elsősorban az ő pénztárcáikhoz képest kínál olcsón, magas minőségben, egyedi termékeket. A boltban 25 gramm metszett keménycukor kémcsőben 750 forintba, 10 deka grillázs szintén 750 forintba kerül.

A turistákra alapozott üzleti terv nagyon bejött: az Astoriánál, a csodálatos műemlék Unger-házban lévő aprócska üzletüket 70 százalékban külföldiek látogatják. A helyszínválasztást megkönnyítette, hogy az üzlethelyiség András szüleinek tulajdonában volt, így minimális bérleti díjat kellett fizetniük az első két évben. Andrásék uralják az épületet, hiszen az ugyancsak itt működő InSitu mellett harmadik vállalkozását – egy picinyke kávézót, amely szintén a külföldiekre koncentrál – is ebben az épületben nyitotta.

Legfontosabb tanácsadója a felesége

András szerint a magyar adórendszer közepes mértékben átlátható. Ő maga nem is tudja követni, ezért foglalkoztat könyvelőt. Ami szerinte nagyon visszatartó a mikrovállalkozások számára, az az áfa 27 százalékra emelése, mert szerinte ez ellehetetleníti a becsületes kézműveseket, iparosokat. „A kisvállalkozás, ha fehéren akar működni, drágábban kell, hogy adja termékét, így viszont elveszíti versenyelőnyét. Ha viszont árat csökkent, előbb-utóbb csődbe megy, mert a haszna elporlad” – mondta András, aki úgy véli: a gazdaságpolitikának elsősorban elérhető és hatékony eszközbeszerzési hitelekkel kellene segítenie a mikrovállalkozásokat, illetve a minél egyszerűbb és olcsóbb cégalapítással. A kft.-k kötelező törzstőkeemelése – 500 ezerről 3 millió forintra – azonban éppen nem ebbe az irányba mutat.

András és családja munka közben
Erdőháti Áron

András szerint senki nem születik vállalkozónak, ám erre egy egyetem nem tud felkészíteni, csak a tapasztalat. Olyan alapvető dolgokat, mint az adózás, könyvelés, üzleti tervezés, áfakérdés kizárólag a gyakorlatban lehet megtanulni. „Most sem mondanám magam profi cégvezetőnek. A döntéseim 90 százaléka intuíciókon, megérzéseken alapul, ám úgy tűnik, nálam ez működik” – mondta András, akinek a legfontosabb tanácsadója a felesége. Egyre több új dologba szeretnének még belevágni, szerintük a legfontosabb a minőség, a kitartás és a nyitottság szeretete. Andrást tavaly beválasztották a fiatal vállalkozóknak szóló Példakép versenybe, ahol 50 fiatal vállalkozó közül a közönségszavazatok alapján, idén fognak nyertest hirdetni.