Vállalkozás Ember Zoltán 2013. december. 16. 14:27

Gyes után kirúgták a Malévtől, megcsinálta a Mannaszappant

Csak három éve alakult a natúrkozmetikai családi cég, de idén már 500 millió forint feletti árbevételt várnak. Miközben kis hazai cégek és nagy multinacionális vállalatok is másolni próbálták őket, a Mannaszappan.hu már külföldön is sikeres. Egy kirúgott utaskísérő felügyelő sikeres (kényszer)pálya módosítása.

Varga-Darabos Andrea

„Szerencsénk volt, jó időben, jó helyen indultunk” – mondja Varga-Darabos Andrea, a Mannaszappan.hu tulajdonosa arról, hogy mi a sikerük titka. A kezdettekor egyáltalán nem számítottak arra, hogy három év alatt ilyen sokan megkedvelik és keresik a termékeiket.

Natúrkozmetikumok a garázsból

A Manna natúrkozmetikumok kézzel készülnek, nem tartalmaznak sem mesterséges illatanyagot, sem mesterséges színezéket. Hatásosak lehetnek ekcéma, pikkelysömör, zsíros és száraz arcbőr ellen is. Termékeiket a cég saját webshopján keresztül lehet megvásárolni. Jelenleg 80 féle kozmetikumot árusítanak, legnépszerűbb termékeik a szappanok, az egzotikus vajak és a fürdőgolyók. De árulnak habkrémeket, virágvizeket, illóolajokat, illetve kiegészítő termékeket, fehérítőt, mosódiót is. Legolcsóbb szappanuk 990 forintba, jelenlegi legdrágább szezonális ajándékcsomagjuk 14 ezer forintba kerül.

Andrea 1974-ben született Budapesten, 2000-ben diplomázott a Károly Róbert Főiskolán, közgazdász szakon. Hat évig a Liszt Ferenc reptéren dolgozott, mint utaskísérő kiszolgáló felügyelő, amikor a gyes után - egy csoportos létszámleépítés keretében - nem vették vissza munkahelyére. A natúrkozmetikumokra még korábban talált rá, amikor első gyermeke nem sokkal a születése után ekcémás lett, de senki nem talált neki megfelelő készítményt, amivel kezelni lehetett volna a kisfiút. Bár a gyerekorvosuk tanácsára minden otthoni kozmetikumot, szappant, sampont, tusfürdőt lecserélt, fia kiütései csak akkor múltak el, amikor a vegyszeres öblítőt is mellőzte. Ekkor jutott eszébe, hogy jó lenne saját szappant főzni, saját illattal, saját összetevőkkel.

A gyes mellett beleásta magát - az interneten - a szappanfőzés fortélyaiba, de nemcsak abba. Szerinte minden fent van az interneten, így ennek segítségével tudatosan készült a vállalkozói szerepre is. Utánanézett, hogy kell webshopot nyitni, milyen egészségügyi engedélyeknek kell megfelelni, illetve elvégzett egy természetgyógyász tanfolyamot is. "Azt láttam, hogy bár sok natúrnak mondott termék alapanyaga natúr, a kész termék nem az, mert mesterséges anyagokat, színezéket, állományjavítót is kevernek bele. Mi olyat akartunk készíteni, amelyikben semmilyen mesterséges anyag nincs. Mindezt a legjobb minőségben, elfogadható áron, egy magyar kisvállalkozás kézműves termékeként” – mondja Andrea, aki eleinte a családi házuk konyhájában kísérletezgetett a szappanokkal. Most egy 800 négyzetméteres dunaharaszti gyárból szolgálják ki a vásárlóikat. Termékeiket most is folyamatosan fejlesztik, ami abból áll, hogy Andrea ihletet kap, és még aznap lefőz egy új kollekciót, mint például az extra szűz olívaolajas szappancsalád.

A 2010 nyár közepi indulástól számított két-három hónap után derült ki, hogy egyedül már nem tudja csinálni az üzletet, ezért rohamos létszámbővítésbe kezdtek. Első alkalmazottjukat a gyártásra és csomagolásra vették fel, illetve nagyon ráerősítettek az online marketingre. Menet közben találták ki a csomagolást, a versenyképes árazást, fejlesztették a honlapjukat. A  néhány millió forintos induló költséget a család teremtette elő, hitelt nem vettek fel.

Marketing mindenek felett

Férje korán bekapcsolódott a vállalkozásba, a marketing lett a területe. Férjének ebben az is segített, hogy hasonló profilú vállalkozása volt korábban, amit a Manna kedvéért adott fel. „Az elején több külsős marketing céget bíztunk meg szerződéses alapon, ami nekünk nagyon nem vált be. Drágán és szerintünk nem hatékonyan dolgoztak. Ekkor döntöttünk úgy, hogy saját kézbe, pontosabban a férjem kezébe helyezzük a dolgot” – mondja Andrea. Varga Emil azt mondta, kezdetben csak az volt a célja, hogy felesége elfoglalja magát, és legyen némi pluszpénze a családnak. Amikor látták, hogy várakozásaikat messze felülmúlja a vállalkozás, ő is bekapcsolódott a cégbe.

A Manna sikerét sokan pusztán a kiváló reklámmal, marketinggel magyarázzák. Azzal, hogy felismerték, miként lehet megszólítani a magyar nőket egy új kozmetikai termékkel a piacon. Tény: a Manna hazai vásárlóinak többsége középkorú hölgy, nő és anya, akik közül sokan a családnak is vesznek Manna termékeket, így ténylegesen többen ismerik őket, mint ahány vásárlójuk van. Varga Emil erre azt mondja, ha egy termék nem jó és szerethető, lehet bármilyen hatékony a marketing, nem fog terjedni a híre. Ha viszont a termékkel elégedettek a vásárlók, akkor ők maguk fogják megosztani másokkal, hogy a termék jó. Népszerűségüket, ismertségüket jól mutatja, hogy 419 ezer követőjük van a Facebookon.

Eleve az internetben gondolkodtak

Kezdettől fogva a saját webshopban látták a jövőt. Nem akartak jutalékot fizetni a nagy cégeknek, így a logisztikát is házon belül oldották meg. Idén Szerbiában és Németországban is beléptek a piacra, szintén a saját webshopon keresztül. Ezek lényegében a hazai verzió szerb és német nyelvű kiadásai. "A szerb piacra lépés a hazai számokat produkálta egy jóval kisebb piacon, vagyis maximálisan sikeres. A németországi értékesítés viszont alulmúlta a várakozásaikat, ennek okait egyelőre vizsgáljuk" - mondja Varga Emil.

Egyik legnagyobb kihívásuk a szervezetfejlesztés. Túl gyorsan nőttek túl nagyra, amit nem követett a belső vállalati folyamatok reformja. Bár elnyertek egy 3,5 milliós uniós támogatást, amelyből bevezettek egy testreszabott SAP-rendszerű vállalatirányítási rendszert, a legfontosabb feladatuk most a meglévő szervezet fejlesztése. Erre viccesen azt szokták mondani, hogy náluk minden héten újabb osztályok jönnek létre.

Gyorsan növekednek
Az 500 ezer forint jegyzett tőkével alapított Manna Natúr Kozmetikum Kft. árbevétele a tavalyi 231 millió forintról 2013-ban várhatóan 500 millió forint felett lesz. A mérlegadatok szerint a tavalyi több mint 26 millió forint mérleg szerinti nyereséget visszaforgatták a cégbe (a korábbi egy teljes, illetve az alapítás töredékévében 611, illetve 88 ezer forint eredményt érte el a vállalkozás). A Varga-Darabos család legfrissebb cége a 2013 júliusában bejegyzett, 17 fős Manna Kreatív Zrt., amit alighanem a reklámtevékenységek összehangolására hoztak létre. Alkalmazottaik száma jelenleg 110 fő. A cég idén volt három éves. Kérdésemre válaszolva Andrea azt mondta, szerinte sok nő lenne képes felépíteni a saját vállalkozását, ha lenne elég önbizalmuk arra, hogy merjék a saját képükre formálni a cégüket. Ő szerencsésnek érzi magát, mivel férje ebben végig támogatta.