Vállalkozás Ember Zoltán 2014. január. 15. 17:20

Meska.hu: kézműves közösségépítés sokmilliós árbevétellel

Öt évvel ezelőtt nyitotta meg két barátnő a Meska.hu online kézműves piacteret, ahol kezdetben csak pár tucat árus kínálta kézzel készített termékeit, mára viszont 3600 művész és alkotó kap lehetőséget, hogy munkáit pénzzé tegye. Az oldalt havonta több mint félmillióan töltik le. Porst Réka és Hídvégi Borbála a site elindításával a profik mellett több száz kismamának, nyugdíjasnak és hátrányos helyzetben élő embernek segített, hogy a hobbijuk pénzkereseti forrássá válhasson.

"Bori a kreatívabb arc, ő már a suli mellett is kézműves ékszereivel kereste a pénzt. Ezzel együtt én vagyok a fantaszta, és ő a reálisabb az üzletben" – mondta Porst Réka, aki szerint barátnőjével tökéletesen kiegészítik egymást a vállalkozásban. Réka közlekedésmérnöknek tanult, három és fél évet dolgozott is egy kis cégnél, majd elment gyesre. Három gyereket szült egymás után, 2008-ban pedig, amikor a legkisebb csemete egyéves volt, megalapította a Meskát. Azt mondja, az oldal a negyedik gyermeke, akinek ráadásul két anyja is van.

A két "anya", Porst Réka és Hídvégi Borbála virtuális "utódja", a Meska.hu internetes piactér, ahol kizárólag egyedi kézműves termékeket kínálnak 18 kategóriában, az ékszerektől kezdve a bútorokon, dekorációs tárgyakon át a divatcikkekig. Az oldal nem bonyolítja az adás-vételt, hanem a virtuális térben összehozza a vásárlókat az eladókkal. A "gyerek" az alapítás óta eltelt öt évben jól megnőtt, olyannyira, hogy az oldalt havonta átlagosan felkereső 280 ezer egyedi látogató több mint félmillió oldalletöltést hoz össze. A kezdeti pár száz termékhez képest ma már 3600 kézműves van jelen a szegmensében piacvezető oldalon, több mint 83 ezer termékkel.

Porst Réka
Hajnal István

A Meskát 2 millió forintból hozták létre, ez az összeg a programozás első verziójára, a cégalapításra és a könyvelőre ment el. A történet legelején csak annyit tudtak, hogy kreatív dolgokat akarnak csinálni, és ezzel az internet felé mozdulnának. Két évig teljesen ingyen dolgoztak, Réka a gyes, Bori a munkája mellől. Egyik legnagyobb kihívásuk is az volt, hogy amikor beindult az üzlet, Borinak döntenie kellett: otthagyja-e jól fizető munkahelyét egy multinál, hogy főállásban a Meskában dolgozzon, vagy sem. Végül a közös vállalkozásukat választotta, ő volt az első, aki fizetést kapott a cégben 2010-ben.

Elkapta őket a gépszíj

A hölgyek úgy vágtak bele az internetes kereskedelembe, hogy nem volt semmiféle tudásuk a keresőmarketingről, a programozásról vagy a webshopokról. Két hónapig csak kutakodtak a neten, és Réka pontosan emlékszik a pillanatra, amikor "elkapta őket a gépszíj", amikor körvonalazódott a Meska koncepciója. Ez pedig az, hogy ők nem webshopot, hanem közvetítő-gyűjtőoldalt hoznak létre, ahová a kézművesek feltölthetik a termékeiket. Számukra fontos volt a közösségépítés is, ezért oldalüzemeltetőként blogot vezetnek, amely naponta frissül. A koncepció fontos része az is, hogy a termékek kiszállítását maguk az alkotók végzik, a Meskán tehát nem megy keresztül termék.

Az oldal legnagyobb erénye az, hogy tele van szívvel és lélekkel, azaz valódi személyek, egy közösség tagjai állnak mögötte. Az alkotók rövid profilban mutatkoznak be, és a személyességet az is segíti, hogy a Meska csapata rendszeresen bemutatja a legnépszerűbb alkotókat egy rövid interjúban. A blog minőségi tartalommal és rendszeresen frissül, illetve szerveznek bulikat, közönségtalálkozókat is. Az oldalon egyébként több szempont szerint lehet keresni, megnézhetjük a legnépszerűbb alkotókat vagy termékeket, kereshetünk az eladók lakóhelye vagy az alkalmazott technika szerint is.

Réka szerint a sikerük titka az, hogy az emberek szeretnek kreatív társaiktól vásárolni. "Ez nem feltétlenül drágább, cserébe viszont teljesen egyedi termékeket szerezhetnek be, sőt akár saját elképzeléseik megvalósítására is találnak vállalkozó szellemű alkotót. És persze ott van a személyesség, a visszajelzések, a közösség szerepe is, ami a neten nagyon fontos" – hangsúlyozza.

Kreatív közösséget építenek

A Meska felhasználói többségében nők és vidékiek. "A nők visszatérő vásárlók, a reggeli kávé mellett nyitják az oldalt, a férfiak inkább impulzusvásárlók" – mondta Réka. Az oldal eladói 30 százalékban fővárosiak, 70 százalékban vidékiek, csakúgy, mint a felhasználók. A legnépszerűbb termékkategória az oldalon egyértelműen az ékszer. Az első három legkeresettebb szó a Meska fejlécbeni keresőjében a következő: táska, bagoly, sapka.

Egy termék a Meskáról
Sunlightglass

Rékáék számára kezdetben sok nehézséget okozott, hogy sok árus egyáltalán nem volt nyitott az internetes értékesítésre. Azt mondták, hogy a vásározás, esetleg boltban árulás személyesebb, így az internetnek ezen a piacon nincs keresnivalója. Azt sem értették, hogy a postázást nekik kell majd végezniük, és hogy összességében ebből hol lesz majd hasznuk. Végül sikerült 50 kézművest meggyőzniük, ők lettek később a Meska "kemény magja". Ők töltötték fel először az alkotásaikat, induláskor 500 termékkel.

Mindenki versenyez mindenkivel

A Meska legnagyobb konkurenciája azokból az univerzális webáruházakból áll, amelyek termékei között egyébként megtalálhatóak a kézzel készült tárgyak, ékszerek, ajándéktárgyak is. Vagyis gyakorlatilag mindenki a Vaterától a Shopline-ig. Bár ezek univerzális piacterek, azaz nemcsak kézműves tárgyakra specializálódtak, Rékáéknak rajtuk kívül nincs más versenytársuk a kézműves piacterek területén, ahol jelenleg piacvezetőknek tekinthetők. Ő maga a Vaterát emeli ki, mint az első olyan hazai piacteret, amelynek a Meska is sokat köszönhet, mivel első piacra lépőként hozzájárultak az internetes vásárlás elterjesztéséhez.

Üzleti tervet az indulástól számítva fél évvel készítettek, addig csak a fejükben élt a koncepció. Ezt egy bank és a Seed Alapítvány segítségével hozták létre, amely gyakorlatorientált képzést indított női vállalkozóknak. "A képzés nemcsak az üzleti ismeretek szempontjából jelentett sokat, hanem azért is, mert ott szinte mindenki vállalkozó volt. Olyan emberekkel ismerkedtem meg, akiknek teljesen természetes volt az, amitől én ellenben tartottam" – mondta Réka. Ne felejtsük el, 2008-ban járunk, ekkor mindössze 49 százalékos volt az internet penetráció, azaz 3 millióan neteztek havonta legalább egyszer (ma 57 százalékos ez az arány, és 4,8 millióan neteznek). Akkor tehát nagyon nem volt egyértelmű, hogy az internetes kézműves piactér ötlete sikeres lehet.

A jelenleg 4 főállású alkalmazottat foglalkoztató Meska haszna a jutalékon van. Amikor valaki feltölti a termékét, 30 forintot kérnek tőle. Ha ezt 4 hónapon belül eladja, akkor a termék árának 4 százalékát kell befizetnie a Meskának. Az oldalon 500 adásvétel történik naponta, az átlagos eladási ár 2600 forint. Az eladások szezonálisan változnak, nem meglepő módon ünnepek előtt pörög fel nagyon az érdeklődés. Tavaly várhatóan 30 millió forint feletti árbevételük volt.

A Meska.hu Kft.-t 2008 márciusában hozták létre félmillió forint jegyzett tőkével, a két hölgy mellett egy harmadik magyar magánszemély is tulajdonos volt akkor. A vállalatba 2012 októberében beszállt a Victorinet-Internet Kft. – amelynek egyik tulajdonosa Réka egy régi gimnáziumi barátja, Gerő Viktor, a Vatera alapítója és korábbi ügyvezetője. A Victorinet meghatározott időre szállt be a cégbe szellemi apporttal, cserébe 5 százalékos tulajdonrészt szereztek két évre. "Elsősorban az online marketing területén segítik a Meskát. Kampányokat menedzselnek, tanácsokat adnak, segítenek az ismeretségi körükkel" – mondta Réka lapunknak. Nagyjából ekkor a jegyzett tőke 2 millió forintra emelkedett. A megállapodás mostanában jár le, azt most fogják újragondolni. A társaság forgalma stabilan nő, tavalyelőtt 20 millió forint feletti árbevétel mellett csaknem másfél milliós adózott eredményt értek el. Egy évvel korábban 15 millió forint feletti forgalom nyomán 4 millió forint feletti volt az eredmény, aminek nagy részét kivették a cégből.

Egy termék a Meskáról
kricsar

Marketingre Google AdWords kampányokat is használnak. Ezek szezonálisak, évente 4 kulcskampányt indítanak. Mivel kezdettől fogva nagyon jók voltak a szájreklámban, azaz abban, hogy az elégedett felhasználók, eladók saját maguk terjesztik a portál hírét, főleg kreatív eszközöket használva viszonylag keveset költenek hagyományos marketingre.

Eladni még nem akarják a Meskát

Réka szerint ma Magyarországon egyáltalán nem könnyű vállalkozni. A legnagyobb probléma az üzleti-vállalati környezet szabályainak gyakori változtatása. "Például amikor elkezdtük, 20 százalékos volt az áfa, ám azóta kétszer is változott a mértéke" – mondta. De ugyanezt tapasztalja az eladóik tekintetében, akik év végén, pánikszerűen kutakodnak az új szabályok után, amelyekről ráadásul sokszor teljesen ellentmondásos írások jelennek meg. A Meskának is hosszú hónapokba telik a hivatalos állásfoglalások beszerzése, amelyek segíthetnek a megfelelő adózási forma megtalálásában. Egy lehetséges választás úgynevezett adószámos magánszemélyként (7-es adószámmal) kézműves termékeket készíteni és eladni. A Meska.hu rendszeresen szervez jótékonysági gyűjtéseket és minden bevételt fejlesztésre fordítanak.

Réka pontosan látja a további fejlődés lehetőségeit és korlátait. Mivel nem tudnak és nem is akarnak univerzális webáruházzá válni, vagy szélesebb kézműves kör felé nyitnak, vagy külföldön terjeszkednek. Egyelőre az előbbit vették tervbe, tavaly augusztusban indult el a kézműves élelmiszer oldaluk, az Ízporta, illetve korábban a kézművességhez kapcsolódó alapanyagokat, kellékeket, szerszámokat, tanfolyamokat kínáló Alkotók Boltja. Réka szerint a cég eladása egyelőre nem aktuális, de a későbbiekben nyitottak lennének rá, "most még szeretnénk kipróbálni új dolgokat az oldalon" – mondta.