A lengyel LOT légitársaságot – egy másik európai légicég, a szerbiai Jat Airways után – is az Egyesült Arab Emirátusokban bejegyzett Etihad Airways vásárolhatja meg, legalábbis sajtóhírek szerint a lengyel kormány egy nagyobb részesedést adna el az araboknak. Az újonnan induló magyar légitársaság, a Sólyom Hungarian Airways mögött is arab befektetők állnak a cég közlése szerint.
A lengyel LOT légitársaságot – egy másik európai légicég, a szerbiai Jat Airways után – is az Egyesült Arab Emirátusokban bejegyzett Etihad Airways vásárolhatja meg, legalábbis sajtóhírek szerint a lengyel kormány egy nagyobb részesedést adna el az araboknak - írja a businessneweurope.
Az Etihad közölte, hogy pletykákat és értesüléseket nem kommentálnak, míg a lengyel kormány egyik illetékese azt mondta, hogy a LOT számára egy befektető felkutatása folyamatban van. A lengyel légitársaság már évek óta veszteséget termel, mivel a magas üzemanyagárak és a gazdasági válság miatt csökkenő kereslet következtében nem tudott elég utast magához csábítani. A kormány ezért folyamatosan pénzügyi mankókkal igyekezett segíteni a céget, ám ennek most uniós rendelkezések miatt vége szakad. Tavaly a török Turkish Airlines már majdnem megvette a LOT-ot, ám mivel nem szerezhetett volna többségi részesedést a légitársaságban az uniós szabályok miatt, így elállt a vételtől.
Az arab légitársaság a LOT és a szerbiai Jat Airways – melyet hamarosan Air Serbiara keresztelnek át – mellett az ír Air Lingusban és az Air Berlinben is rendelkezik tulajdonrésszel. Régiónkban a szintén veszteséges cseh CSA kisebbségi tulajdonrészét nemrég szintén egy ázsiai légicég, a koreai Korean Air vette meg.
A tavaly februárban becsődölt magyar nemzeti légitársaság, a Malév helyzetét is sokáig ázsiai befektető segítségével próbálták megoldani, szóba került a kínai Hainan Airlines mellett a bedőlés után már az Etihad közreműködése is, ám sem a Malév megmentéséből, sem új nemzeti légitársaság elindításából nem lett semmi. Az idén nyáron szárnyait bontogató, és augusztusban már jegyeket is árusítani tervező Sólyom Hungarian Airwayst ugyanakkor arab pénzek pörgetik, legalábbis a cégvezetők szerint ománi és egyesült arab emirátusokbeli befektetők állnak mögöttük. Korábban az is felmerült szakértői körökből, hogy az Etihad áll a Sólyom mögött, ám az arab légicég nem adott ki ilyen tartalmú közleményt és ez a régiós felvásárlások tükrében is igencsak kétséges lenne.