2013. július. 11. 12:29 hvg.hu Utolsó frissítés: 2013. július. 11. 12:24 Vállalkozás

Tavaly a Ryanair kaszálta a legnagyobbat

A múlt évben a Ryanair tette zsebre a legnagyobb nyereséget a fapados légitársaságok között, a legtöbb utast pedig az amerikai Southwest szállította.

A nemzetközi légiközlekedés egyik legtekintélyesebb szakmai folyóirata, az Airline Business legutóbbi számában közzétette a világ fapados légitársaságainak 2012-es teljesítményéről készült, részletes elemzését. A lap adatai szerint az elmúlt évben a 75 legjelentősebb LCC (Low Cost Carrier) fuvarozó összesen 775,4 millió utast szállított, ami 2011-hez képest 9,6 százalékos növekedés, s mintegy 200 millió fővel több a három évvel ezelőttinél.

A legtöbben, szám szerint 134,1 millióan az elmúlt évben is az amerikai Southwest járataira váltottak jegyet. Az első tíz legnagyobb forgalmú fapados további sorrendje: Ryanair (79,3 millió utas), easyJet (58,4), Gol (39,2), Air Berlin (33,3), Lion (32), JetBlue (29), AirAsia (19,7), Norwegian (17,7), WestJet (17,4) – írja a TTG Hungary hírlevele. Európában a Ryanair, az easyJet, az Air Berlin és a Nowegian végzett az első négy helyen, őket követi a Vueling (14,8), a Pegasus (13,1), a Wizz Air (12,4), a Germanwings (7,8), az Anadolu Jet (7) és a Transavia (5,6).

Az Airline Business összesítése szerint a világ fapadosai jól teljesítettek financiális tekintetben is, miután 78 millió dolláros összbevétel mellett, mintegy 2,4 milliárdos nettó profitot értek el (ebből Európára 1,3 milliárd dollár jutott). Miközben a világ hagyományos légitársaságai folyamatosan pénzügyi nehézségekkel küzdenek, a 75 fapados cég közül több mint 30 tudott együttesen 3 milliárd dollár feletti nyereséget elérni. E mutató alapján a Ryanair került fel a dobogó legfelső fokára 710 millió dollárral, majd az AirAsia (611), a SouthWest (421), az easyJet (404), a WestJet (243), a JetBlue (128), az Air Arabia (116), a Spirit (109), a Cebu Pacific (85) és a Norwegian (79) következik.

A múlt évben a fapadosok összesen 3747 repülőgépet üzemeltettek, amelyből nagyjából fele-fele arányban, 3253 volt Airbus A320-as vagy Boeing B-737-es típus. Az ágazat optimizmusát jelzi, hogy az összesítés elkészültéig már 1079 különböző változatú B-737-es és 1916 A320-as gépre adtak megrendelést a két gyártónak. Tavaly Európában a legnagyobb légiflottával, összesen 303 B-737-essel a Ryanair rendelkezett, míg az easyJet 209, a Norwegian 74, a Wizz Air 43, a Pegasus pedig 40 repülőgépet üzemeltetett.

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.