2012. június. 20. 09:56 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. június. 20. 09:50 Vállalkozás

Magyarország lassan autóalkatrész nagyhatalom lesz

Erősödik Magyarország autóipari beszállítói pozíciója azzal, hogy a Széchenyi Tőkebefektetési Alap 50 millió forintot invesztált a pécsi Matro Kft.-be, amely többek között a Mercedes-nek és a Scanianak is beszállít.

A Knorr Bremsenek és a Densonak, valamint további járműipari és gépipari ügyfeleknek szállít be a pécsi Matro Kft., amelyben 50 milliós befektetéssel szerzett támogatói részesedést a Széchenyi Tőkebefektetési Alap. Az alapból juttatott 50 millió forintból 30 millió válik jegyzett tőkévé, a többi a tőketartalékot növeli. Ezzel az alap a Matro Kft.-t alapító és vezető Kleisz család mellett 32 százalékos tulajdonossá válik. A friss tőkét létszámfejlesztésre, további modern komputervezérelt megmunkálógépek beszerzésére fordítják, illetve részben alapanyag-vásárlást biztosító forgótőkeként hasznosul.

Elsősorban fém alapanyagokból állít elő forgácsolással alkatrészeket a pécsi Matro Kft., immár több mint két évtizede. Termékei három nagy csoportra oszthatók: haszongépjármű-alkatrészek, személygépkocsi-alkatrészek, illetve szerszámgépek komponensei. „Noha a beszállítói piacon ádáz verseny folyik, és a méretgazdaságosság itt is fontos tényező, a Matro mégis hosszútávra meg tudta vetni lábát, köszönhetően speciális stratégiájának.” –  magyarázza Csuhaj V. Imre, a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. igazgatóságának elnöke. „A haszongépjármű-piacon már kisebb szériák vállalásával is jelen lehet lenni, ezáltal jobban érvényesülnek egyéb versenytényezők: a rugalmasság, a gyors alkalmazkodás, a szakértelem, a megrendelő igényein túlmutató szakmai támogatás, ráadásul a nyugat-európainál alacsonyabb humánerő költséggel.”

Mercedes-Benz, M.A.N, Scania, a vezető európai haszongépjármű piac legismertebb márkái, ezekben Matro alkatrész is található, köszönhetően a Knorr-Bremsevel kötött beszállítói megálllapodásnak. A Matro 1995 óta szállít ugyanis fékrendszereikbe alkatrészeket, részint a Magyarországon is jelenlévő Knorr üzemekbe Budapestre és Kecskemétre, továbbá a Knorr-Bremse német és olasz gyáraiba. „Noha az éves árbevételünk 60 százalékát biztosítja ez a hosszútávú megállapodás, az elégedettség mellett idővel a kiszolgáltatottság érzését is meghozta.” – meséli Kleisz Zoltán, a Matro Kft. ügyvezetője. A több lábon állást végül 2010-ben a Densoval kötött megállapodás biztosította: a japán cég székesfehérvári üzemébe szállítanak alkatrészeket, melyek részegységgé történő összeszerelést követően végül Ford és Volkswagen személygépkocsik motorjaiba szerelnek be.

„Bár 2009-ben megfeleződött a társaság árbevétele, és csökkenő fedezetei okán veszteségessé vált, a 2010-es évet máris új piacok megtalálására fordították, s ez az offenzív stratégia nagy szerepet játszott a döntésünkben” – mondja Csuhaj V. Imre. „. A járműiparon belül szélesebb spektrumot céloztak, és a szerszámgép-piacon is erősítettek gyártásban és szervizelési szolgáltatásban. Ez a hozzáállás minden befektetőt megnyugtat a kihelyezés megtérülése felől.”

Az új stratégia eredményeképpen 2010-ben már 45%-kal nőtt a bevétel, megközelítve a 700 millió forintot. Helyreállt a társaság eredménye is. Tavaly pedig már létszámbővítést kellett végrehajtani a Denso megbízás kielégítésére: 76-ról 112-re nőtt a személyi állomány. „A Densonak történő szállítás nemcsak 50 százalékra növeli az árbevételen belül a személygépkocsi-alkatrészgyártás részesedését, hanem jó referenciaként szolgál további beszállítói megállapodásokhoz” – mondta Kleisz Zoltán.

További információk:
Juhász Péter
Goodwill Communications Pénzügyi PR-kommunikáció
juhasz@goodwillcom.hu
+36 20-358-5155
A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. a Magyar Állam 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaság, tulajdonosi jogait a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gyakorolja. Az alapkezelő feladata a Regionális Operatív Programok keretéből felállított Széchenyi Tőkebefektetési Alap 14 milliárd forintos forrásának eljuttatása a magyar KKV-szektor felé, meghatározott időtartamra szóló tőkebefektetés formájában. Az alapkezelő 2015 végéig 120-150 projekt lebonyolítását célozza meg, tőkebefektetési tevékenységét előre meghatározott és transzparens befektetési politika mentén végzi, szakmai alapon kiválasztott befektetési bizottság döntés-előkészítésével. A Széchenyi Tőkebefektetési Alap küldetése, hogy a nemzetgazdasági szempontból jelentős, ugyanakkor a piaci kockázati tőkebefektetők figyelmén többségében kívül eső szektorok vállalkozásait elsősorban tőke oldalon támogassa. Az Alap befektetési politikája ezáltal ösztönzi a gazdasági növekedést, a foglalkoztatás bővülését, a leszakadó régiók felzárkózását és szolgálja az európai uniós források minél hatékonyabb területi felhasználását.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.