2012. április. 26. 09:46 hvg.hu Utolsó frissítés: 2012. április. 26. 13:20 Vállalkozás

Pénzügyi gondnokság alá vonták Salomvár önkormányzatát

A bíróság elrendelte az adósságrendezés megindítását a Salomvári Községi Önkormányzatnál. A helyhatóság pénzügyi gondnokot kapott, az eljárás befejezéséig csak engedélyével teljesíthet kifizetéseket.

A TM-Line Felszámoló és Gazdasági Tanácsadó Zrt.-t jelölte ki a bíróság a Salomvári Községi Önkormányzat pénzügyi gondnokaként, miután adósságrendezés indult az önkormányzatnál – írja a Gazdaság.hu. A hitelezőknek 60 napon belül kell jelezniük igényeiket, ellenkező esetben csak az adósságrendezési eljárás jogerős befejezése után 2 év évvel érvényesíthetik azt. (Ez azért van, hogy 60 nap elteltével pontos kép legyen arról, milyen kötelezettségek terhelik az önkormányzatot.)

A korábbi testület októberi önfeloszlatása miatt tavaly decemberben új polgármestert és képviselőket választottak a Zala megyei Salomváron, ahol az országban egyedüli esetként elmaradt a képviselő-választás. A három független jelölt közül Árvay Sándort választották meg Salomvár új vezetőjének. A voksoláson a szavazásra jogosultak 42 százaléka, vagyis 208 szavazópolgár vett részt, közülük kilencvenkilencen támogatták a nyertest.

A hatszáz lelkes Salomvár volt 2010 októberében az egyetlen település Magyarországon, ahol - elegendő jelölt hiányában - elmaradt az egyéni listás képviselő-választás, csak polgármesterre lehetett szavazni. A 61 százalékos részvételi arány mellett négy jelölt közül 41 százalékos szavazati aránnyal nyert Mónok István volt polgármester, aki a decemberi fordulóban polgármester- és képviselőjelöltként is újból megmérette magát. A községben a négy képviselői helyre két éve csak három jelölt volt, ezért decemberre halasztották a választás napját. Az akkor megszavazott képviselő-testület alig tíz hónapig működött, tavaly október negyedikén a testület az önfeloszlatás mellett döntött, mert a polgármesterrel nem kívánt tovább együtt dolgozni.

Mi az adósságrendezési eljárás?

Adósságrendezési eljárást az önkormányzat illetve bármely hitelezője kérheti az illetékes megyei bíróságtól a törvény által meghatározott esetekben, például ha elismert követelést nem tud 60 napon túl sem kiegyenlíteni. Az eljárás során az önkormányzatnak kötelezően el kell látnia alapfeladatait, amelyeket a törvény határoz meg (közutak fenntartása, óvodai, iskolai nevelés stb.). Ha annyira súlyosak a pénzügyi gondjai, hogy már ezekre sem képes, állami támogatást igényelhet.
Az adósságrendezési eljárás központi figurája a pénzügyi gondnok, akit a bíróság rendel ki. A gondnok szakmailag támogatja az eljárást, kifizetések kizárólag az ő ellenjegyzésével teljesíthetők.

Az adósságrendezés megindításának időpontjától kezdődően az önkormányzat egy addiginál szigorúbb, pénzügyileg racionálisabb működésre kötelezett. Ennek személyi garanciáit a pénzügyi gondnok kirendelése valamint az adósságrendezési bizottság felállítása, tárgyi feltételeit pedig a válságköltségvetés biztosítja. Felújítási, beruházási kiadások nem tervezhetőek a válságköltségvetésben, kizárólag az alapvető, szűken értelmezett önkormányzati feladatok ellátása. Az adósságrendezési bizottság a kívánatos „egyensúlyi állapot” mielőbbi elérése érdekében reorganizációs programot készít.

Az eljárás időtartama elsősorban attól függ, hogy mennyi idő alatt érhető el valójában az „egyensúlyi állapot”. Egy éven belül javarészt lezajlik az eljárás érdemi része, azaz sor kerül az adósság lefaragására és a kiadási és bevételi oldal összhangba hozására.
Az adósságrendezés célja az, hogy az önkormányzat bevételei elegendő fedezetet nyújtsanak kiadásai finanszírozására, korábban felvett és vállalt hiteleit, adósságait, kötelezettségeit kifizessék. Ha mindezt elérik, lezárják az adósságrendezési eljárást.