Regus: az exportőrök optimistábbak
Biztatóbb üzleti kilátásokkal indíthatják az évet azok a magyarországi vállalatok, amelyek nemzetközi szinten értékesítik termékeiket vagy szolgáltatásaikat – derül ki a Regus legfrissebb felméréséből.
A Regus világszerte több mint 12 ezer vállalat megkérdezésével készített tanulmányának eredményei szerint a nemzetközi piacokon is működő vállalatok jobb bevételi és profit eredményekről számolnak be, mint a belföldi piacra összpontosító hasonló cégek. Ezek az eredmények azt jelzik, hogy a külföldi terjeszkedés kedvező hatással van az üzleti tevékenységre, és a belföldre koncentráló vállalatoknak meg kell fontolniuk a terjeszkedés lehetőségét, ha nem akarnak lemaradni az egyre élesedő piaci versenyben.
A Regus tanulmányának magyarországi eredményei is hangsúlyozzák annak szükségességét, hogy a kizárólag belföldre termelő vállalatok átértékeljék jelenlegi stratégiájukat. Óriási különbség tapasztalható ugyanis a már nemzetközi szinten működő és a csak Magyarországra koncentráló vállalatok bővülési kilátásai között. Míg az előbbi cégek 88 százaléka számol további bővüléssel, addig az utóbbiaknak csak 58 százaléka tervez külföldi terjeszkedést az elkövetkező néhány év során.
A tanulmányból az is kiderül, hogy a nemzetközi bővítés útjában álló két legfőbb akadályt a vállalati ingatlanok, illetve az új munkatársak kiválasztásának nehézsége jelenti. A vállalatok 23 százaléka arról számolt be, hogy a külföldi terjeszkedés útjában álló legnagyobb akadály az idegen országban való fizikai jelenlét kiépítése. A vállalatok 68 százaléka szerint a külföldi jelenlét kialakításakor igen rövid távúnak kell lenniük az ingatlanokkal kapcsolatos kötelezettségvállalásoknak, mivel nem lehet tudni, milyen ütemű növekedés várható.
Érdekes módon az egyetlen kivételt a világ nagy gazdaságai közül Kína jelenti. Itt az állam által támogatott infrastrukturális befektetések és fejlesztések aránytalanul nagy belföldi piaci lehetőséget kínálnak a kínai cégek számára. Ezek a fejlesztések azonban előbb-utóbb véget érnek, és feltételezésünk szerint a kínai cégek a következő évtizedben ismét az exporton alapuló növekedés lehetőségét keresik majd.
A vélemények megoszlanak arra vonatkozóan, hogy honnan származzon a külföldi egység felső vezetése: 42 százalék az anyaországból származó vezetőt, míg 58 százalék helyi vezetőt részesít előnyben. Hasonlóképpen eltérnek az álláspontok a vezetőség nyelvi képességeivel kapcsolatosan is: a válaszadók 68 százaléka véli úgy, hogy egy felsővezető számára elengedhetetlen a helyi nyelv alapos ismerete.
Mark Dixon, a Regus vezérigazgatója az eredmények kapcsán megjegyzi: „Habár a cégek a megfelelő ingatlan és munkaerő kiválasztását tartják a legnagyobb kihívásnak, a rugalmas munkahelyi megoldások széles kínálata megoldást nyújt erre a problémára. A munkatársak esetében viszont komolyan meg kell fontolni a döntést. A helyi és az anyaországból származó vezető közti választás véleményünk szerint, nagyban függ attól, hogy az értékesítés néhány nagyobb forgalmazón keresztül zajlik, vagy pedig szükséges az ügyfelek széles körével való közvetlen kapcsolattartás.”