Vállalkozás Acsai N. Ferenc 2011. november. 09. 15:38

Magyar kezdők a világpiacra tartanak

Nem igaz, hogy nincs pénz, ha van ötlet, vállalkozói kedv és munka. Az ígéretes jövő előtt álló magyar startupok közül a túrakalauz-tartalmakat gyártó PocketGuide, valamint az üzleti prezentációkat megreformáló szoftvercég, a Prezi.com alapítóival beszélgettünk arról, hol is a helyük a sikeres magyar kezdő vállalkozásoknak a világban.

Startup: olyan induló vállalkozás, amely egyetlen eredeti ötletre alapoz, tőkéje nincs, viszont az alapítói rendkívül lelkesek – Magyarország már csak a tőkehiány miatt is ideális üzemi környezet lehetne. Innen rajtolt (remélhetőleg) világhódító útjára a múlt hónap elején a bécsi Startup Week-en dobogós helyezést elért PocketGuide, valamint az idestova két éve nemzetközi kockázati tőkéből izmosodó Prezi.com.

Városnézés vaskos bédekkerek nélkül

A PocketGuide találmánya egy folyamatosan bővülő, mobiltelefonra optimalizált digitális túrakönyv, amely immár 23 városhoz kínál útikalauzt: zsebünkben mintha egy idegenvezető ülne, miközben „vakon” követhetjük hangos utasításait. Offline használatra tervezték, ezért miután letöltöttük, nem kell külön roamingdíjat fizetni érte. Séta közben rögzíti az élményeket (fényképeket, videókat és jegyzeteket), amelyek egy kattintással 3D-s videóvá állnak össze.

Az, hogy a garázscégeknek nem kell induló tőke, viszonylagos. A PocketGuide 30 millió forintból indult 2007-ben, és az évek folyamán további tőke áramlott a cégbe. A cégben tizenöten dolgoznak, további harminc szerző külsősként gyártja a turisztikai tartalmakat a világ minden tájáról.

PocketGuide

„Amikor megszületett az ötlet, nem volt elég pénzem a megvalósításra, és meg kellett győznöm a korábbi cégünkben lévő tulajdonostársaimat, hogy fektessenek az új projektbe is, és már ekkor fel kellett vázolnom egy tudatos irányt” – emlékszik vissza a kezdetekre Retai Martin, a cég alapító-tulajdonosa.

A Finext Kockázati Tőkealap-kezelő befektetési alap, amely a startupokat felkarolni hivatott EU-s Jeremie-program társfinanszírozására 7,36 milliárd forint jegyzett tőkével jött létre, 2010 végén másfél millió eurót fektetett a PocketGuide-ba. A napi operatív ügyekbe nem szólnak bele, viszont a stratégiát közösen tervezi a menedzsment a pénzügyi befektetővel.

„Jó visszaigazolás volt a bécsi Startup Week, melyen 500 cégből, több körös versenyben, a szakmai zsűri a mi projektünket értékelte a másodiknak” – mondja Retai Martin, aki szerint a nyereményként kapott háromhetes Szilícium-völgyi üzleti út az amerikai piacra lépésüket segítheti. „A kint-tartózkodásunkat végig fogja követni a TechCrunch (az egyik leglátogatottabb tech blog), amellyel tovább növelhetjük az ismeretségünket”.

Retai szerint, főképp a Jeremie programnak köszönhetően, egyre több rendezvény, inkubátorház, tanácsadó cég és nem utolsó sorban startup tűnt fel a piacon. IT területen szerinte a Web Cam Laboratory, a 3G multimédia, a Mixgar és a Dragontape a legizgalmasabb cégek. „A környező országokhoz képest (talán Ausztriát leszámítva) nincs igazán lemaradásunk. Ami Magyarországon most a legnagyobb hiánycikk, az a jó értékesítő, aki a globális piacon megállja a helyét. A fejlesztés területén kiemelkedően jó szakembereket lehet találni viszonylag olcsón, ezért aztán a fejlesztést érdemes itthon tartani” – véli Retai Martin.

A tulajdonos egyelőre nem gondol arra, hogy eladja a cégét, de azt sikernek tartja, ha sorban állnak érte a befektetők, mert ez kifejezi, hogy értéket teremtett.

Prezentálni kreatívan, kötetlenül

A PocketGuide bécsi prezentációját is segítő Prezi.com ötlete a Somlai-Fischer Szabolcs, Halácsy Péter párostól származik. Miután 2008-ban összeszedtek 100 ezer euró kezdőtőkét a Magyar Telekomtól, megkeresték Árvai Pétert, hogy segítsen terméket előállítani az ötletükből.

A Svédországban született, Szingapúrban egyetemet végzett, erdélyi gyökerű Árvai informatikai fejlesztőként kezdte. Később saját céget alapított: az omvard.se kórházak kezelési statisztikáit gyűjti be és tárja a fogyasztók/betegek elé, melyek megmutatják, hogy az egyes betegségcsoportokat hol kezelik a legnagyobb hatékonysággal. 2008-ban a portál elnyerte a legjobb svéd weboldal címet, és jelentősen befolyásolta a svéd egészségpolitikát.

„2008-ban még alig létezett kockázati tőke hagyomány, ami a Jeremie-alapokkal kezdett kialakulni. Amikor megjelentünk a Prezivel, rögtön a globális piac volt a célunk. Partnerként ehhez megnyertük a világ leghíresebb előadássorozatát szervező Ted.com-ot, valamint egy nagy dán befektetőt, a Sunstone Capitalt. Létrehoztunk egy San Franciscó-i irodát is és 2010 óta exponenciálisan nő a bevétele a cégnek, ugyanez év óta cash flow pozitívak vagyunk (azaz a bevételek meghaladják a folyó kiadásokat)” – avat be a kezdetekbe a New York Times által az informatika egyik legnagyobb tehetségének titulált 32 éves Árvai.

Prezi.com

A Prezi egy flash-alapú, internetes prezentációkészítő szoftver, mely a Windows-zal ellentétben nem diasorozatban, hanem egyetlen felületen kezeli az előadásokat, keresztül-kasul lehet rajta mozogni, kicsinyíteni-nagyítani. A felhasználók a webes felületen bejelentkezve láthatják saját prezentációikat, a megosztottakat és a nem fizetők által gyártottakat is.

Ha a tulajdonosok elképzelései szerint alakulnak a dolgok, a jelenleg 5 millió felhasználónál tartó Prezi akár a 2 milliárdos számot is elérheti. „Nagyon az út elején vagyunk, egyre több platformon válik használhatóvá a termék: telefonokon, tableteken, nagy képernyőkön. És nagyon sok a tennivalónk még, hogy amit az emberek eddig diavetítőn néztek, azt ezentúl zoomoló felületen láthassák.”

A cégnél ma 50-en dolgoznak, többségük Budapesten, kilencen San Franciscóban, de jövőre minimálisan a százas létszámot célozzák meg. „A felvétel úgy zajlik, hogy beküldesz egy prezentációt magadról, aztán egy-két interjú után el kell jönni egy assessment week-re, ahol bedobjuk a jelöltet egy olyan helyzetbe, amiről azt gondoljuk, hogy tipikus lesz az ő munkakörében, és kipróbáljuk, hogy mennyire sikeres ebben. Ezzel egyben ő is megtapasztalhatja, hogy ez a munka testhezálló-e neki. És ez fontos, mert hosszabb távú együttműködésre keresünk munkatársakat” – mondja Árvai.

Mi kell a sikerhez?

Sokat sejtetően a távolabbi jövőről így beszél: azok a szervezetek, melyek közeli célt tűznek ki, könnyen leállnak és elszürkülnek. Az igazán izgalmas munkahelyek viszont hosszú távú, világmegváltó céllal jönnek létre, és a Prezi ilyen akar lenni.

Árvai szerint Magyarország nagyon alulbecsüli a tehetségeit, ugyanakkor túlbecsüli a képességeit az üzleti szférában. Az emberek kreatívak, az egyetemi képzések jók, viszont nincs meg a hagyománya annak, hogyan kell piacképessé tenni a tudást és a termékeket. „Sokszor hallom: az a baj, hogy nincs tőke, de én ezt nem hiszem. A Prezi jó példa arra, hogy a tőke ma már nagyon mozgékony. A szemlélet fontosabb: az, hogy hogyan tudok olyat kínálni, ami kell embereknek. Ehhez kell egy jó ötlet, nagyon sok munka és persze csomó szerencse” – teszi hozzá Árvai Péter, aki szerint iparáganként kellene végignézni, hogy miben tudnánk versenyképesek lenni, milyen cégekben hiszünk és mit tudunk ajánlani a világnak.

Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.