2009. szeptember. 03. 12:54
ecoline.hu
Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 03. 12:54
Vállalkozás
Csődközelben az ország legnagyobb cége - Milliárdokat bukik a gázon Ukrajna
A Naftogaz-Ukraina nemzeti részvénytársaságnál a napokban...
A Naftogaz-Ukraina nemzeti részvénytársaságnál a napokban közölték, hogy, 2010-ben akár 60 százalékkal is emelkedhet az orosz gáz tranzitdíja. Jelenleg 1000 köbméter földgázt 1,7 dolláros áron lehet 1000 kilométert szállítani az ukrajnai vezetékeken, jövőre azonban a 2,7 dollárt is elérheti a díj – írja a karpatinfo.
Milliárdokat buknak a januári szerződésen
Viktor Juscsenko ukrán államfő már többször hangsúlyozta az orosz tranzitdíj megemelésének a szükségszerűségét, kiemelve, hogy a Naftogaz-Ukraina és az orosz Gazprom között januárban, kapkodva megkötött megállapodást mindenképpen felül kell vizsgálni. Az ukrán államfő véleménye szerint ugyanis az alacsony szállítási díjak semmiképp sem garantálják az európai gázszállítás megbízhatóságát.
Juscsenko úgy számol, hogy Ukrajna gázszállításokhoz kapcsolódó vesztesége 2009-ben a 2,5 milliárd dollárt is meghaladja, ami annak a következménye, hogy Ukrajna januárban nem ragaszkodott az európai árképzési elvekhez. Oroszország és Ukrajna januárban megállapodtak arról, hogy Kijev "európai áron" vásárolja meg az orosz gázt, 2009-ben azonban 20 százalékos kedvezményt kap, ha a tavalyi szinten tartja a tranzitdíjait.
Csőd fenyegeti a legnagyobb ukrán céget
A tranzitáremelésre mindenképpen szükség lesz, a múlt héten ugyanis olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az ország legnagyobb vállalatának számító a Naftogaz-Ukrainat csőd fenyegeti. A Gyelo kiadvány információi szerint a társaságnak egy hónapon belül, vagyis szeptember 30-ig 520 millió dollárt kell, hogy visszafizessen az amerikai befektetőknek, akik még 2004-ben vásároltak a Naftogaztól eurókötvényeket.
A lap szerin ez azonban gyakorlatilag lehetetlen, figyelembe véve, hogy a nemzeti részvénytársaság a kormány "erőfeszítéseinek köszönhetően" teljesen fizetésképtelen, tevékenysége pedig veszteséges.
A kormánynál már többször ígérték, hogy napokon belül elkészül a Naftogaz adósságainak átütemezésére vonatkozó terv, a külföldi befektetők azonban már nem hisznek az ukrán kormánynak, és a pénzüket követelik – írja a karpatinfo.net. A társaságnál több, mint negyed millióan dolgoznak, az állami vállalat csődje így akár az ország csődjéhez is vezethet - vélik a szakértők.
Ecoline
Milliárdokat buknak a januári szerződésen
Viktor Juscsenko ukrán államfő már többször hangsúlyozta az orosz tranzitdíj megemelésének a szükségszerűségét, kiemelve, hogy a Naftogaz-Ukraina és az orosz Gazprom között januárban, kapkodva megkötött megállapodást mindenképpen felül kell vizsgálni. Az ukrán államfő véleménye szerint ugyanis az alacsony szállítási díjak semmiképp sem garantálják az európai gázszállítás megbízhatóságát.
Juscsenko úgy számol, hogy Ukrajna gázszállításokhoz kapcsolódó vesztesége 2009-ben a 2,5 milliárd dollárt is meghaladja, ami annak a következménye, hogy Ukrajna januárban nem ragaszkodott az európai árképzési elvekhez. Oroszország és Ukrajna januárban megállapodtak arról, hogy Kijev "európai áron" vásárolja meg az orosz gázt, 2009-ben azonban 20 százalékos kedvezményt kap, ha a tavalyi szinten tartja a tranzitdíjait.
Csőd fenyegeti a legnagyobb ukrán céget
A tranzitáremelésre mindenképpen szükség lesz, a múlt héten ugyanis olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az ország legnagyobb vállalatának számító a Naftogaz-Ukrainat csőd fenyegeti. A Gyelo kiadvány információi szerint a társaságnak egy hónapon belül, vagyis szeptember 30-ig 520 millió dollárt kell, hogy visszafizessen az amerikai befektetőknek, akik még 2004-ben vásároltak a Naftogaztól eurókötvényeket.
A lap szerin ez azonban gyakorlatilag lehetetlen, figyelembe véve, hogy a nemzeti részvénytársaság a kormány "erőfeszítéseinek köszönhetően" teljesen fizetésképtelen, tevékenysége pedig veszteséges.
A kormánynál már többször ígérték, hogy napokon belül elkészül a Naftogaz adósságainak átütemezésére vonatkozó terv, a külföldi befektetők azonban már nem hisznek az ukrán kormánynak, és a pénzüket követelik – írja a karpatinfo.net. A társaságnál több, mint negyed millióan dolgoznak, az állami vállalat csődje így akár az ország csődjéhez is vezethet - vélik a szakértők.
Ecoline