Franchise-hálózatok: a magyarok viszik a pálmát
A világon több mint harmincezer franchise-rendszer működik, körülbelül 2,2 millió franchise üzleti vállalkozást eredményezve világszerte - derül ki a World Franchise Tanács (WFC) legutóbbi jelentéséből.
A WFC legutobbi deklarációjával arra hívja fel a világ döntéshozóinak a figyelmét, hogy franchise mintegy kipróbált és bizonyított üzleti modell nyújtja az egyik megoldást a gazdasági problémákra, hogy új üzleti vállalkozások induljanak és a foglalkoztatási arány növekedjen. Számos ország és pénzügyi intézményei annak ellenére, hogy a franchise már egy bizonyított üzleti modell, még mindig nem támogatják és ismerik el jelentőségéhez mérten ezt a szektort - derül ki a jelentésből.
A Magyar Franchise Szövetség, mint a WFC tagja körülbelül 18 ezer franchise-átvevővel 341 franchise-hálózatot tart nyilván hazánkban. A hálózatok szektoronkénti megoszlása szerint a legtöbb franchise-vállalkozás a szolgáltatási szférában dolgozik, 46 ruházat, 30 a szépségipar, 29 kiskereskedelem, 28 üzleti szolgátatás, 25 ingatlan, 23 gyorsétkeztetés, 22 oktatás területén működik.
Az összes hálózat mintegy 25 százaléka külföldi eredetű. A legnagyobb befolyást az Amerikai Egyesült Államok gyakorolja a hazai piacra, mivel 20 hálózatának 344 egységével van jelen. Míg Németország 14, Olaszország 10, Franciaország 8, Spanyolország 7 franchise-hálózattal képviseli magát hazánkban. A külföldön terjeszkedő magyar hálózatok leginkább a szomszédos országokra fókuszálnak. Húsz magyar hálózatból, 14 van jelen Romániában, és 9 Szlovákiában. A környező országok közül, még mindig Magyarország viszi a pálmát a 341 franchise-hálózattal, utána következik Ausztria 330, majd Ukrajna 300 hálózattal.