Franchise hálózatok sikere és a piaci sajátosságok
A franchise-rendszereknél szigorúan szabályozzák az arculati elemeket, részletesen meghatározzák az értékesítendő termékeket, szolgáltatásokat , és még sorolhatnánk a hálózat adta kötöttségeket. Célszerű hallgatni a franchise-partnerekre, hogyan javítanának egyes szolgáltatásokon, miként alkalmazkodnának a helyi piac adottságaihoz.
A hálózatok gyakran nem tudják, mennyire avassák döntéseikbe a franchise-átvevőket, hiszen kész receptúrát adnak át partnereiknek, nem sok lehetőség van az önállóságra. Különösen igaz ez arra a helyzetre, amikor a helyi franchise-partner egy régió vagy ország terjeszkedési jogát vásárolja meg, ahol általában sokkal jobban ismeri a helyi ízlést, szokásokat, sajátságokat, mint maga a rendszergazda.
Ilyenkor mindig tanácsos az adott ország sajátosságait figyelembevevő koncepció kialakítása. Téved az a rendszergazda, aki azt gondolja, koncepciója a világon bárhol - változtatás nélkül - működik. Ezzel próbálkozott néhány, azóta Magyarországról kivonult franchise-hálózat, köztük a Dairy Queen, Dunkin’ Donuts vagy a spanyol eredetű Sr. Patata.
A demokrácia és az egyensúly megtartására használják a hálózatok a rendszeres időközönként (általában negyedévente) tanácskozó Franchise Tanács (Franchise Council) intézményét, amelybe a franchise-átvevők delegálják a közülük választott képviselőket. Több rendszergazdánál megtalálható a Tanácsadó Testület (Advisory Group) is, ahol az átvevők javaslatokat dolgoznak ki a rendszergazda számára, a többi átvevővel egyeztetve. Általánosan elfogadott etikai norma, hogy azoknál a hálózatoknál, ahol a marketingköltségeket csak az átvevők finanszírozzák, komoly beleszólásuk, esetleg döntési joguk is van a felhasználásában is. Itt is különböző technikákat alkalmaznak a hálózatok, hogy a megfelelő egyensúlyt, valamint a demokráciát biztosítsák.
A másik kiemelten fontos kérdés a hálózatok részéről, mekkora területeket értékesítsenek egy mesterátvevő vagy területfejlesztő-partner számára, valamint hogy egy franchise-átvevő hány egységet üzemeltethet - ekkor beszélünk multi-franchise-ról.
Vannak negatív példák, amikor a rendszergazda túl nagy területeket értékesít egyetlen átvevő számára, vagy egy átvevő több száz egységet visz. Így egy esetleges kiválás esetén komoly egységszámot ezzel természetesen piacot is veszít a rendszergazda, arról nem is beszélve, ha esetleg konkurenciává válnak az egykori üzletek. Ezeknél a hálózatoknál az átvevők szerepe megnő, számos esetben olyan erős hatást gyakorolnak a rendszergazdára, ami már nem egészséges, sőt, egy idő után törekednek felvásárolni magát a rendszergazdát is.
Fontos a franchise-átvevők azonos kezelése, ami szinte lehetetlen, ha egyes átvevők kezében nagy számú egység csoportosul, így a hálózaton belül is számos feszültség forrása. Gyakori hiba, hogy a hálózatok több országot értékesítenek egy mesterátvevő számára, aki nem tud több piacra koncentrálni és emiatt lelassul a hálózat terjeszkedése.
Forrás: www.franchiseportal.hu