Terjed a Detroit-szindróma: Mentőövet kér a Volkswagen is
Európa legnagyobb autógyártója az első iparvállalat, amely hiteleinek...
Európa legnagyobb autógyártója az első iparvállalat, amely hiteleinek refinanszírozására igénybe venné az 500 milliárdos eurós német bankmentő keretet. A vállalat azt kívánja elérni, hogy az autóvásárlási hitelek nyújtására, illetve a vállalat működésének finanszírozására létrehozott két leányvállalata, a Volkswagen Bank és a Volkswagen Financials a jelenlegi kötvénypiaci feltételeknél jóval olcsóbban jusson a vállalati adósságok refinanszírozásához nélkülözhetetlen kölcsönhöz.
Az autóeladások ijesztő csökkenése és a banki hitelek elapadása világszerte felborította az autógyártók pénzügyi egyensúlyát. A hitelek refinanszírozásának költsége az egekbe szökött: a BMW és a Daimler által nemrég kibocsátott kötvények kamatfelára 500 bázisponttal magasabb, mint a bankközi kamat.
A Volkswagen adósságfinanszírozási igényeinek 30-40 százalékát a kötvénykibocsátások biztosítják: az állami hitelgaranciával a vállalat jelentősen csökkenthetné adósságának költségeit. A Volkswagent a Daimler és a BMW is követheti: a BMW 2009-ben esedékes refinanszírozási igénye teljes hitelportfóliójának 40 százaléka, közel 20 milliárd euró.
Elvben az autógyártók pénzügyi leányvállalatai jogosultak rá, hogy igénybe vegyék az 500 milliárd eurós szövetségi garanciakeretet. Kiszivárgott hírek szerint azonban a kormány erősen szelektálni kíván az autógyártók között: nem kizárt, hogy a garanciák megítélésben éles politikai harc bontakozik ki az ipari és a pénzügyi lobbicsoportok között.