Katasztrofális lehet az autóipar csődje, milliók kerülhetnek utcára
A pénzügyi világ számára egyre forróbb kérdést jelent az...
A pénzügyi világ számára egyre forróbb kérdést jelent az amerikai autógyártók megroggyant pénzügyi helyzete. A híradásokban már egyenesen úgy említik a Ford, a General Motors illetve a Chrysler társaságokat, mint állami segítség nélkül hamarosan csődbe menő óriáscégeket.
A csőd társadalmi költsége katasztrofális lehet
Miközben a politikusok azon vitáznak, vajon etikus-e az adófizetők pénzén megmenteni a bajba jutott cégeket, addig a GM vezetése arra figyelmeztet: a csőd társadalmi költsége egyenesen katasztrofális lehet. Rick Wagoner, a nagy múltú társaság vezetője egy tegnapi bizottsági meghallgatáson hangsúlyozta, hogy az állami mentőakció elmaradása esetén az összeomló autóipar 3 millió munkanélkülit hagyna maga után. Ha ez nem lett volna elég a politikusok meggyőzésére, a vezető hozzátette, hogy a lakossági bevételek 150 milliárd dollárral csökkennének egy év alatt.
A három nagy gyártó arra kéri a kormányzatot, hogy hagyjanak jóvá egy 25 milliárd dolláros mentőcsomagot. Érveik szerint olcsóbb állni a 25 milliárdos számlát, mint tétlenül nézni a csőd közeledtét.
Nem elég a 700 milliárd dollár
A politikusok eközben arra figyelmeztetnek, hogy a korábban bejelentett 700 milliárd dolláros mentőcsomag - melynek döntő része a bankok mérlegének rendbe tételére megy el - után egy további 25 milliárdos csomag további terhet rakna az amerikai választópolgár vállára. A jövő évi amerikai költségvetési hiányt már így is 10 százalékosra becsülik.
Gazdasági szakemberek ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az idő fogytán, a General Motors készpénzállománya a jelenlegi piaci viszonyok mellett akár még idén elfogyhat. Mentőcsomag nélkül a jelek szerint a teljes amerikai autógyártó szektor elbukhat, a kérdés már csak az, hogy a politikai vezetés tartja-e annyira fontosnak az autóipart, mint korábban a minden eszközzel mentett pénzügyi szektort...